Mezinárodní hudební festival Věčná naděje opět představí hudbu terezínských skladatelů

NADAČNÍ FOND VĚČNÁ NADĚJE pořádá ve dnech 18.–25. srpna 2019 druhý ročník mezinárodního hudebního festivalu VĚČNÁ NADĚJE: Gustav Mahler a terezínští skladatelé. V Praze a Terezíně přiblíží tvorbu skladatelů spjatých s kontextem středoevropské hudební kultury v interpretaci předních domácích i zahraničních umělců jako jsou Ivo Kahánek, Selcuk Cara, Irena Troupová a Jan Dušek, Bennewitzovo kvarteto, Virtuosi Brunenses a Martinů Voices.

Podobně jako v předchozím ročníku je důraz kladen na tvorbu „terezínských autorů“ či jejich současníků, kteří se mezi světovými válkami výrazně začlenili do moderních stylových proudů. Dramaturgickým záměrem festivalu je představit jejich tvorbu v neotřelých spojeních a na průnicích různých stylů a žánrů. Zohledněna budou díla jubilujících autorů Pavla Haase (1899–1944) a především Gideona Kleina (1919–1945). Koncerty budou hodinu před začátkem uvedeny přednáškou.

Na prvním festivalovém koncertu 18. srpna zazní dvě nejzralejší skladby Gideona Kleina, Klavírní sonáta (Ivo Kahánek) a Smyčcové trio pro housle, violu a violoncello (Virtuosi Brunenses). Druhá jmenovaná poslouží jako hudební předloha baletního představení (sólisté Baletu Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni).

V pondělí 19. srpna představí filmový režisér, scénárista a zpěvák Selcuk Cara unikátní studentský projekt Bílá růže (Weisse Rose). Představení je koláží sestavenou ze stejnojmenné operní jednoaktovky německého skladatele Udo Zimmermanna a z hudby izraelské autorky Chayi Czernowin.

V terezínské části festivalu 20.–21. srpna budeme moci v autentickém prostředí sledovat představení kabaretu Smějte se s námi a opakování koncertu sestaveného ze skladeb jubilujícího Gideona Kleina, resp. jejich převedení do baletní podoby. Zmiňovaný kabaret podpořený uvedením na půdě Magdeburských kasáren pak otevírá inspirující průhledy do kulturního života v terezínském ghettu.

Dne 22. srpna vystoupí v Praze Irena Troupová a Jan Dušek s programem sestaveným z děl Viktora Ullmanna, Rudolfa Karla, Pavla Haase, Erwina Schulhoffa a Hanse Winterberga. Interpretačně vyzrálé podání je podpořeno rovněž odborným zájmem interpretky o tvorbu autorů meziválečného období.

Následujícího dne přednese Bennewitzovo kvarteto skladby Erwina Schulhoffa, Gideona Kleina, Viktora Ullmanna a Antonína Dvořáka. Posledně jmenovaný, přiklánějící se k tradici Beethovenově a Schubertově, se stal významným inspiračním zdrojem pro celou meziválečnou generaci.

Závěrečný koncert festivalu nabídne skladby Gideona Kleina, Bohuslava Martinů, Hanse Krásy, Gustava Mahlera či Erica Whitacra v podání vokálního sboru Martinů Voices pod vedením sbormistra Lukáše Vasilka. Zazní mimo jiné výběr ze slavného Martinů cyklu České madrigaly (1939), jež vznikly krátce před Kleinovými sborovými skladbami (1942–1943).

V rámci festivalu se také uskuteční ve spolupráci s Institutem terezínských skladatelů čtyřdenní mezinárodní setkání mládeže v Terezíně (19.–22. srpna). Na programu jsou tematické přednášky a workshopy, studentská konference a umělecká vystoupení.

Historie festivalu VĚČNÁ NADĚJE
NADAČNÍ FOND VĚČNÁ NADĚJE vznikl v březnu roku 2017, kdy se zároveň uskutečnil nultý ročník festivalu, který byl pořadateli vnímán jako prolog.

Cílem festivalu je představovat původní česko-německo-židovskou hudební kulturu ve středoevropském kontextu v 19. a 20. století. Důraz je kladen na tvorbu Gustava Mahlera (1860–1911) a na působení terezínských autorů či jejich současníků, kteří se mezi světovými válkami výrazně začlenili do moderních stylových proudů. Vedle poselství humanity, národnostního soužití a spolupráce chce festival připomínat historické zkušenosti velmi aktuální pro dnešní dobu.

V Terezíně se v roce 2017 konaly dva koncerty z děl terezínských skladatelů. V místním Kulturním domě účinkoval Pražský komorní orchestr za řízení dirigenta Jana Kučery a na půdě Magdeburských kasáren se interpretace skladeb terezínských autorů ujalo Graffovo kvarteto. Paralelně s festivalem se v Terezíně konala také konference a byl založen Institut terezínských skladatelů, který se stal úzkým spolupracovníkem VĚČNÉ NADĚJE.

Třetí koncert se konal již v Praze, kde pod taktovkou Vojtěcha Spurného zahrál opět Pražský komorní orchestr. V rámci koncertu přednesl Ullmannův klavírní koncert Ivo Kahánek. Přípravný ročník byl zakončen Symfonií č. 1 Gustava Mahlera v provedení Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod vedením dirigenta Iona Marina.

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na