Michal Záhora, Petr Zuska a Alena Pešková a jejich nové projekty

  1. 1
  2. 2
  3. 3


VIZITKA
Alena Pešková v roce 1994 absolvovala na Taneční konzervatoři v Praze. Po jedné sezoně v Hudebním divadle v Karlíně působila v Divadle J. K. Tyla v Plzni. Od roku 1999 pracuje jako nezávislý tanečník, choreograf a režisér. Absolvuje turné v zahraničí (Evropa, Japonsko, Jižní Amerika). Jako choreograf, tanečník a režisér spolupracuje s Divadlem J. K. Tyla v Plzni, Státní operou Praha, Českou komorní filharmonií, Severočeským divadlem opery a baletu, Vienna Walzer Orchestra, Manoel Theatre… Připravuje choreografie pro opery, muzikály, festivaly, vernisáže, reklamy. Vytváří celovečerní balety na vlastní libreta (Maryša, Café Aussig, Periferie, Jessie a Morgiana, Louskáček, Krvavá svatba, Gustav Klimt, Popelka, Svěcení jara…). Režíruje opery (Carmen, Kouzelná flétna, Trubadúr…). Je zakladatelkou nezávislého sdružení profesionálních tanečníků s názvem Ultra-minimal-ballet (UMB), které mělo svůj debut v roce 2008 v prostorách Blues sklepu (5 m2 – hudba: Petr Wajsar, Jessie a Morgiana – hudba: Gabriela Vermelho). Od září roku 2010 působí jako choreograf a šéf baletu Divadla F. X. Šaldy v Liberci. Dvakrát se ocitla v širší nominaci na Cenu Thálie. Mezi její nejvýznamnější role patří: Dáma s kaméliemi – titulní role, Marná opatrnost – Lisetta, Carmina Burana – Rebecca, Jessie a Morgiana – Morgiana, Sen noci svatojánské – Titánie, Kouzelná flétna – Pamina…
(Zdroj: www.alenapeskova.cz)

www.saldovo-divadlo.cz


Za taneční fotografií do Kolína nad Rýnem

V pátek 23. března otevírá novou výstavu Německý taneční archiv v Kolíně nad Rýnem ve svém tanečním muzeu. Jde o výstavu fotografií známého německého fotografa Gerta Weigelta, jehož pověst již dávno překročila hranice a jistě není neznámý ani českým zájemcům o taneční umění. Vernisáž výstavy Gert Weigelt. Autopsie in Schwarz/Weiss je přístupná zdarma, jinak bude výstava běžně dostupná návštěvníkům muzea. Potrvá až do 27. ledna příštího roku jako většina dlouhodobých výstav v kolínském archivu/muzeu. Zahájení se zúčastní například choreograf a umělecký šéf Ballet am Rhein Martin Schläpfer.

Gert Weigelt: Autopsie in Schwarz/Weiss – vizuál (zdroj archiv autorky)

Výstava představuje významného německého fotografa, který se zabývá klasickou černobílou fotografií především ve stylizovaných portrétech, detailech, aranžovaných skulpturách, představuje divákům krásu tančícího těla, jako kdyby šlo o výtvarné dílo. Vychází z estetiky krásy v antickém duchu, není ani tak dokumentátorem a jevištním fotografem, ale vytváří svůj vlastní čistý umělecký svět. Nová výstava představuje výběr z jeho studiové tvorby: inscenované fotografie i portréty tanečníků. Výstavu doplní také krátké umělecké filmy, které vytvořil v devadesátých letech pro německou a nizozemskou televizi.

Gert Weigelt vystudoval tanec a věnoval se zprvu profesi tanečníka, ve Švédském královském baletu, v souboru Cullberg Ballet, dokonce i v Nederlands Dans Theater. Tak se setkal s tvorbou choreografů, jakými byli Hans van Manen, Jiří Kylián, Jerome Robbins, Birgit Cullberg, Glen Tetley, Kurt Jooss nebo José Limón, kteří ovlivnili jeho estetické vnímání i ve fotografii. Po ukončení aktivní taneční kariéry vystudoval uměleckou fotografii, amatérsky se této zálibě začal ale věnovat už jako tanečník. A během studií se začala rodit jeho dlouhá kariéra, i když je fotografem nikoli reportážním, ale uměleckým, jeho tvorba zahrnuje takové množství snímků, že se svého druhu dokumentem německé taneční scény už stala.
O výstavě a archivu více zde .


Festival Oster-Tanz-Tage v Hannoveru

Takových „tanečních dnů“ je v Německu nepřeberné množství, protože podpora tance je pořád dost velkorysá. Většinou jde o regionální akce, ale některé festivaly a Tanz-Tagen jsou trochu rozsáhlejší. Pokud by měl divák zrovna cestu kolem, může natrefit na zajímavé produkce. Velikonoční taneční dny, které se konají v Hannoveru v prostorách Státní opery, začnou 27. března a potrvají do 2. dubna. Organizátorem je baletní soubor, respektive jeho umělecký šéf Jörg Mannea. Hlavními lákadly jsou tři velké soubory.

Prvním je soubor Sasha Waltz & Guests, který bude vystupovat 30. a 31. března s inscenací Körper, tedy Tělo. V inscenaci se choreografka zabývá tím hlavním tanečníkovým nástrojem, jeho tělem, jeho všemožnými výrazovými možnostmi a schopnostmi.

Soubor Gauthier Dance představí inscenaci Nižinskij v choreografii významného německého autora Marco Goecka, a to 29. března. Soubor Gauthier Dance sídlí ve Stuttgartu ve stínu Neumeierovy velké baletní company. Život a dílo Václava Nižinského jsou stálým lákadlem pro choreografy, kteří rádi tvoří na motivy osudů slavných osobností, rozporuplných psychologických charakterů.

Dalším festivalovým lákadlem je juniorská mnichovská taneční skupina Bayerisches Junior Ballett München. Ve svém vystoupení nabídne několik částí – Obrázky z výstavy, choreografie z dílny Norberta Grafa, Aymana Harpera a Ivana Lišky, choreografii Jardí Tancat Nacho Duata, který je intendantem berlínského baletu, dále 3 preludie Richarda Siegala na hudbu George Gershwina a v neposlední řadě práci našich krajanů – krátký balet s názvem Car chce spát v choreografii Ondřeje Vinkláta a Štěpána Pechara (o premiéře jsme informovali zde). Představení se uskuteční 27. března.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat