Proč by se měli tanečníci dívat na televizní filmy a inscenace. I o tom v Týdnu s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden s tancem (55) – od 15. do 21. ledna 2018. V dnešním vydání najdete: Novoroční setkání s Pulsarem a také pár slov o překračování žánrů a vzájemné inspiraci mezi obory.
Michal Záhora a Honza Malík (zdroj Pulsar / foto Lukáš Houdek)

Setkávání se současným tancem: Pulsar představuje nové projekty
V prvních lednových dnech o sobě dal vědět spolek Pulsar, který funguje rok především jako produkční platforma pro tvorbu choreografa Michala Záhory, ale má vlastně širší záběr, než by se takto zdálo. Rok zahájil neformálním setkáním, které by se nejvíce dalo připodobnit uměleckému salonu devatenáctého století. Michal Záhora s Honzou Malíkem coby kurátorem (či manažerem) neuspořádali sice akci pro veřejnost, ale šlo o natolik dobrý nápad, že stojí za zmínku.

Tandem Pulsaru dokáže uvažovat současně prakticky i idealisticky, spojit propagaci s čímsi velmi bezprostředním a ve své podstatě nezištným. A to se cení. Protože tohle setkání mělo samozřejmě za prvotní účel seznámit pozvané, ať už jiné umělce, přátele, potenciální kolegy, zkrátka ty, kteří mohou Pulsaru prospět, s jeho letošními plány (a pochopitelně, že se s takovým záměrem nikdo netajil), ale také perfektně splnilo i sociální funkci, jakou takové setkání „lidí od umění“ má, nebo spíš mívalo, protože dnes se setkáváme vlastně jen na tiskovkách a premiérových rautech. Asi není prakticky proveditelné vytvořit z tohoto bezprostředního nápadu pravidelnou aktivitu a skutečně založit jakýsi salon, na který by se chodilo diskutovat o tanci, práci v umění a u toho poslouchat živou hudbu, dejme tomu každou středu vpodvečer. Protože organizačně už by se museli zapojit i jiní. Přesto je tento závan starých časů také příslibem něčeho nového a sympatického. Minimálně krokem k otevřenosti, k propojování, prohloubení komunikace na všechny strany.

Přála jsem si ve svém novoročním týdeníku (zde) víc prostoru pro diskusi o tanci a mezi tanečníky, a právě taková neformální setkávání by jí nejvíc nahrála. Zdá se, že v tanci něco taje a lidé si chtějí být blíž. Moderované diskuze, konference a setkání nad konkrétním tématem, které nutno předem promyslet, zpracovat a psychicky se připravit na slovní duely, mají své místo. Ale před sebou ještě delší cestu na to, aby skutečně fungovaly pro výměnu názorů, aniž se jeden hádá a druhý zarytě mlčí. Chybí tu právě takováto neoficiální možnost – samozřejmě kromě setkání po premiérách, kde je nálada také povznesená – prostě si popovídat nebo jen tak v klidu sdílet společný prostor, a přitom se potěšit i po stránce estetické kulturním vystoupením, prostředím…

Na tomto setkání se kupodivu vůbec netančilo. Uskutečnilo se jednoho večera v druhém lednovém týdnu ve vinohradském bytě, jenž je ateliérem módní návrhářky Zuzany Kubíčkové, která s Pulsarem spolupracuje. Návštěvníci se ocitli ve vzdušném prostoru, současně plném látek, tkanin, krajek, peří a šatů, které v tomto kontextu působily spíš jako výtvarné artefakty. A místo tanečního vystoupení je jako intermezzo čekal komorní domácí koncert hudebníků, kteří vystupují pod společným názvem fama Q.

Kvartet ve složení David Danel a Roman Hranička (housle), Ondřej Martinovský (viola) a Balázs Adorján (cello) přichystal pro návštěvníky průřez hudebním repertoárem od klasicismu po jednadvacáté století. Na programu neformální kulturní vložky byla první a druhá věta Smyčcového kvartetu G dur op. 77, č.1 „Lobkowicz“ Josefa Haydna, která nastolila právě onu starosvětskou poklidnou atmosféru setkání. Na úplně opačný pól, ke konkrétní hudbě, odvedli pak hudebníci pozornost dílem svého současníka, experimentálního řeckého autora Alexise Porfiriadise se skladbou Drops (výběr z grafických a verbálních partitur). Pro naplnění zadání si kromě vlastních hudebních nástrojů vybrali s hravou vynalézavostí také objekty, které byly právě v místnosti po ruce, ať už stojany, ramínka, kusy nábytku nebo i plastové nádoby na nápoje. Z hudební produkce se tak stala spíš site specific performance. Posléze se vrátili do století dvacátého s druhou větou Concerta pro 9 nástrojů op. 24 Antona Weberna v úpravě pro smyčcový kvartet. Po konkrétní hudbě zní náhle Webern jako výjimečně melodická a harmonická kompozice. Hudební směs pak zakončili Valčíkem A dur op. 54 Antonína Dvořáka a skladbou Martina Smolky For a buck (inspired by Tom Waits) jako přídavkem.

***

V novém roce nás čekají tři premiéry zastřešené tematicky do projektu Výročí, kterým tvůrci více či méně explicitně přispějí k oslavám jubilea české státnosti. První bude 21. března KONCERT pro NI, taneční koncert Michala Záhory a předního českého violoncellisty Petra Šporcla. Dalším členem tvůrčího týmu jsou režisér Jan Komárek a právě módní návrhářka Zuzana Kubíčková. Premiéra proběhne v hudebním sále žižkovského Atria, v rámci jarního cyklu koncertů vážné hudby.

Další premiéry budou směřovat k podzimu. 29. září se uskuteční jednorázová site specific akce s prostým názvem Slavnost a podtitulem Tanec v krajině s procházkou. Proběhne ve spolupráci s galerií Klatovy/Klenová v malebné krajině v bezprostředním okolí hradu Klenová. Půjde o produkčně náročnou událost, do které se zapojí řada performerů a nakonec se v otevřeném prostoru počítá i se zapojením diváků, kteří spíš než obecenstvem budou hosty a přímými účastníky slavnosti.

A přímo na 28. října se chystá premiéra Výročí v Ponci. Inscenace s odvážným názvem a ještě odvážnějším datem provedení má pracovat se symboly české národní kultury, čechoslováctvím, povahou, prostředím a mentalitou, jako významný zdroj inspirace tvůrci jmenují českou hudbu a lidovou slovesnost zpracovanou do současného jazyka a pohledem autora. To vše i s nadsázkou a humorem.

Divadlo Ponec Praha (zdroj theatre-architecture.eu/Jan Purkert)

V červenci se uskuteční Letní setkání v Broumově pro taneční pedagogy, které povedou Michal Záhora a Dagmar Chaloupková. Tak děkujeme Pulsaru za představení plánů a snad se potkáme na všech premiérách.

Reklama
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na