Co očekávat od České taneční platformy? O ní a dalších aktualitách v Týdnu s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden s tancem (65) – od 26. března do 1. dubna 2018. V dnešním vydání najdete: Taneční střípky před Velikonocemi – Česká taneční platforma. VerTeDance na cestách. Dubnový festival Fun Fatale. Videopřipomínka. Tip na duben v předstihu: ALTA v průjezdu.
Česká taneční platforma 2018 – vizuál (zdroj divadlo.cz)

 

Česká taneční platforma
Nejbližší taneční festival, který se k nám teď blíží, je Česká taneční platforma. Výběr z tanečních inscenací, které vznikly v oblasti současného tance v průběhu minulého roku (nebo spíš za minulou sezonu, když pár kousků je i z roku 2016), bude k vidění po Velikonocích od 4. do 7. dubna, na platformu pak naváže 8. dubna EDN (European Dancehouse Network) Atelier, který se bude věnovat stavu současného tance v zemích střední a východní Evropy. Zájmem organizátorů České taneční platformy je nejen připravit program složený z různorodých děl české taneční a pohybové scény, ale také zaujmout zahraniční hosty doprovodným programem a vytvořit prostředí pro diskuse a networking. Čtyřiadvacátý ročník se odehraje v sedmi pražských lokalitách: Ponec – divadlo pro tanec, Studio ALTA, Alfred ve dvoře, Centrum současného umění DOX, Korzo Veletržního paláce, Národní galerie v Praze, Studio Hrdinů, La Fabrika.

V posledních dvou letech se zúčastnilo vždy přes sto zahraničních expertů z Evropy i zámoří, kteří zpravidla řídí mezinárodní aktivity ve svých divadlech, na festivalech nebo píší o tanci pro média ve svých zemích. Pro média shrnuje za pořadatelskou organizaci Tanec Praha její ředitelka Yvona Kreuzmannová takto:

„Stoupající zájem o český tanec v zahraničí je skvělou vizitkou naší scény, věřím, že neopadne. Letos je navíc platforma propojena s Ateliérem European Dancehouse Networku, což je síť šestatřiceti prestižních evropských tanečních domů. Jsme mezi nimi jen dva řádní členové ze zemí střední a východní Evropy, proto jsme navrhli věnovat se porovnání podmínek a vývoje taneční scény v zemích Visegrádu a v nejbližších postsovětských zemích: Ukrajině, Bělorusku a Rusku. I my se při přípravách dovídáme spoustu nových věcí, a tak jsem si jista, že přispějeme k lepšímu pochopení kontextu tvorby umělců v této části Evropy.“

Tak doufejme, že to tak bude.

Yvona Kreuzmannová (zdroj divadloponec.cz / foto brtnicky.com)

Dramaturgická rada pro letošní ročník vybrala sedm děl do hlavního programu, který vyvrcholí loňskou vítěznou inscenací Švihla Terezy Hradilkové (recenzi z premiéry jsme přinesli zde), jediným českým „reprezentantem“ na letošním festivalu Tanzmesse Düsseldorf. Hlavní program tvoří díla souboru Farma v jeskyni Navždy spolu! (recenzi najdete v minulém vydání Týdne s tancem zde), Pojďme na tanec! (recenze zde) souboru VerTeDance a režisérky Petry Tejnorové, výtvarně-taneční inscenace Kabaret Velázquez Jana Komárka a Andrey Millerové, Martin Talaga představí svoji SOMU (o projektu jsme informovali v Týdnu s tancem zde) tentokrát v Korzu Veletržního paláce, soubor DOT504 uvede dílo You Are Not the One Who Shall Live Long (recenze z premiéry zde), které vzniklo pod vedením Jozefa Fručka a Lindy Kapetaney. Poslední den se ponese ve znamení ženských sólových projektů, Spitfire Company uvede VypravěčeEliška Brtnická svou akrobatickou Enolu. Divácká porota, která se od podzimu scházela, hlasovala pro díla Enola Elišky Brtnické, Pojďme na tanec! Petry Tejnorové a Creep Miřenky Čechové (Tantehorse).

Mezinárodní odborná porota rozhodne během platformy o cenách v kategoriích Taneční inscenace roku a Tanečník / Tanečnice roku. Pozvání do poroty letos přijali: taneční kurátor a dramaturg Guy Cools (BE/AT), ředitelka Circuit-Est centre chorégraphique Montréal Francine Gagné (CA), režisérka a dramaturgyně Maja Hriešik (SK), prezidentka EDN (European Dancehouse Network) Pia Krämer (PT) a umělecká ředitelka Tanz im August Virve Sutinen (FI/DE). Nebudou v ní chybět ani členové dramaturgické rady: Petra Hauerová, Yvona Kreuzmannová, Martin Macháček, Markéta Perroud, Nina VangeliJan Žůrek. Bude udělena také Cena za světelný design, kterou zaštiťuje Institut světelného designu. Již potřetí se bude udílet ocenění pro Manažera roku iniciované Jiřím Opělou, dlouholetým manažerem Pražského komorního baletu.

V rámci doprovodného programu se od 5. do 8. dubna již poosmé koná Choreografické fórum. Na Choreografické fórum jsou zváni všichni diváci, kteří mají chuť debatovat o choreografiích, jež právě viděli, chtějí znát úhel pohledu tanečních profesionálů z České republiky i ze zahraničí a konfrontovat své názory s ostatními. Zahraničními hosty letos budou Mara Serina a Roberto Fratini Serafide. Choreografické fórum probíhá formou řízené diskuse mezi tanečními odborníky z České republiky, pozvanými hosty ze zahraničí a veřejností nad konkrétními choreografiemi. Skupina složená z odborných tanečních kritiků a choreografů bude analyzovat choreografické téma prostřednictvím zhlédnutých představení a společnou debatou otevře diskusi.

Harmonogram:
5. dubna 2018 čtvrtek 13:00 – 15:00 Alfred ve dvoře malý sál
6. dubna 2018 pátek   13:00 – 15:00 Studio ALTA obývák
7. dubna 2018 sobota 12:00 – 14:00 Studio ALTA malá zkušebna
8. dubna 2018 neděle 10:00 – 11:00 Kasárna Karlín

Kasárna Karlín – východní křídlo (zdroj commons.wikimedia.org / foto Petr Vilgus)

Kdo jsou ti, kteří diskusní seminář na České taneční platformě povedou? Roberto Fratini Serafide z Milána je dramaturg a teoretik tance. Je profesorem historie a teorie tance v Divadelním institutu v Barceloně (Institut del Teatre) a pravidelně učí a přednáší na dalších evropských univerzitách. Jako dramaturg spolupracuje s mnoha mezinárodními tanečními skupinami a divadly, například Caterina Sagna Dance Company, La Veronal, Roger Bernat, Taiat Dansa, Germana Civera, Alexandra Waierstall, Aerites Dance Company, Sol Picó, Philippe Saire. Vede dramaturgické stáže a workshopy v různých akademiích nebo pro magisterská studia (ESAD Galicia, HBK de Berne, La Manufacture de Lausanne, Scuola Europea dell’Attore). Je též autorem článků a esejů.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář