Nauč se německy! Šokovaný Ian Bostridge v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 29. srpna do 4. září 2016. Operní kukátko (57). Incident na koncertu Iana Bostridge. Nové role pro známé pěvkyně: Gun-Brit Barkmin a její první Isolda v Grazu; Anna Gabler debutuje v roli Salome. Neutuchající zájem o život a dílo Richarda Wagnera. Nahrávka týdne: Vyšetření u neurologa podle Olivera Sackse s hudbou Michaela Nymana. Operní úsměv: Divák to zná lépe než skladatel.

Operní kukátko
Incident na koncertu Iana Bostridge
Velmi nepříjemná a politováníhodná událost se stala na písňovém recitálu známého anglického tenoristy Iana Bostridge (narozen 1964). Na pravidelně konané přehlídce v Bregenzerwaldu, nazvané případně Schubertiade, protože se věnuje cíleně interpretaci umělé písně, a především dílu mistra tohoto žánru – Franze Schuberta, vystupoval Ian Bostridge v pátek 26. srpna 2016 v obvyklém prostoru Angelika-Kauffmann-Saal, který slouží koncertním účelům od roku 1994.

Ian Bostridge (foto © Sim Canetty-Clarke)
Ian Bostridge (foto © Sim Canetty-Clarke)

Bostridgeův program se skládal v prvé části večera z výběru jednotlivých písní Franze Schuberta, druhá část pak obsahovala Schubertovy kratší cykly na texty básníků Franze von Schobera, Matthäuse Casimira von Collina a Johanna Mayrhofera. Za přídavky si pak vybral dva velmi známé písňové opusy: Die Forelle (Pstruh) a Abschied (Odcházení). Po odezpívání prvého přídavku se do potlesku ozval silný výkřik „Deutsch lernen!“ („Nauč se německy!“) od postaršího neznámého muže, stojícího na okraji sálu. Tenorista i jeho častý klavírní doprovazeč Julius Drake chvíli zůstali šokováni na pódiu. Zarážející byla především pasivita obecenstva (a také pořadatelů), nikdo muže rušícího koncert nevyzval, aby opustil koncertní sál. Ian Bostridge s nesmírnou koncentrací zazpíval druhý přídavek.

Ian Bostridge a Julias Drake (foto Schubertiade)
Ian Bostridge a Julius Drake (foto Schubertiade)

A pak následovala Bostridgeova reakce – během potlesku seběhl postranním východem do hlediště a muže, který se mezitím postavil do dveří sálu, přinutil jít na pódium a vysvětlit svoje jednání. Teprve po chvíli se publikum vzpamatovalo a rušícího muže vybučelo. Bohužel se ale nikdo z publika nezvedl a nezavolal, ať se rušič umělcovi omluví. Celý incident je závažný tím spíš, že se dotkl umělecké cti samotného zpěváka. Tenorista na této písňové přehlídce vystupuje již v sedmnáctém ročníku, sám překládá texty Schubertových písní a Schubertovi a jeho písňové tvorbě, především cyklu Zimní cesta, věnoval obsáhlou publikaci, která byla z anglického originálu (Schubert’s Winter Journey: Anatomy of an Obsession / Schubertova Zimní cesta: Anatomie posedlosti) také loni přeložena do němčiny. S Juliem Drakem postupně uvádí a nahrává celé Schubertovo písňové dílo a celý projekt (který je také realizován díky koncertům na Schubertiadě) se těší velké vážnosti i ohlasu odborné a laické veřejnosti, včetně cen za nejlepší nahrávky. Zatím v rámci tohoto projektu i mimo něj nahrál dvanáct desek se Schubertovými písněmi.

I Praha poznala tohoto umělce jako vynikajícího a zároveň velmi skromného interpreta, který vytváří píseň až po neuvěřitelně podrobném rozboru jak z hlediska hudebního, tak i textového.

V souvislosti se zmíněným incidentem část novinářů připomíná i jiná extempore diváků v koncertních síních v poslední době, jejichž příčinou může být i nelibost určitých jednotlivců a okruhů vůči interpretům hudby z jiných než domácích zemí, včetně zjitřeného nacionalistického cítění v řadě zemí Evropy.

O víkendu se k celé události vyjádřil sám Ian Bostridge, který zatím rozumně mlčel, a to v obsáhlém rozhovoru pro deník Die Welt s všeříkajícím titulkem Der war wahrscheinlich ein bisschen verrückt (Byl asi trochu pomatený). Zajímavý rozhovor obsahuje i cenné reflexe o zpěvákově lásce k německému písňovému repertoáru, vztahu jazyka a politiky, rasismu a především nacionalismu v klasické hudbě. Celé znění rozhovoru je dostupné zde .


První Isolda Gun-Brit Barkmin

Gun-Brit Barkmin (foto Florian Kalotay/Fotostudio Charlottenburg)
Gun-Brit Barkmin (foto Florian Kalotay/Fotostudio Charlottenburg)

Gun-Brit Barkmin již zkouší svoji první Isoldu ve Wagnerově opeře Tristan a Isolda v rakouském Grazu. Nová inscenace vzniká pod hudebním vedením dirigenta Robina Engelena, který se bude střídat za dirigentským pultem s Dirkem Kaftanem (šéfdirigentem tamní opery od roku 2013), a mladé režisérky Vereny Stoiber, která v minulosti úspěšně asistovala například Jossimu Wielerovi nebo Calixtu Bieitovi a její poslední inscenace sklidily několik oborových cen. Partnery sympatické německé sopranistky budou Zoltán Nyári (Tristan), Dshamilja Kaiser (Brangäne) a Guido Jentjens (Král Marke), vesměs osvědčení sólisté domácího souboru. Gun-Brit Barkmin vstupuje velmi odvážně na půdu wagnerovských partů, a to rovnou partem z nejtěžších – Isoldou. Zatím se převážně věnovala partům z oper Richarda Strausse (Salome, kterou známe i z pražské inscenace – naše recenze najdete zde, zde a zde; Chrysothemis, Ariadne), dalších děl dvacátého století (Britten: Peter Grimes nebo pražské inscenace Gloriany – recenze jsme přinesli zde a zde, a Janáčkovy Věci Makropulos; dále také Šostakovič: Lady Macbeth Mcenského újezdu a v současnosti její velmi žádaná Marie v Bergově Vojckovi) nebo soudobé opeře (Birtwistlův Gawain v Salcburku – naše recenze je zde). V repertoáru má Gun-Brit Barkmin i Verdiho Lady Macbeth. Z wagnerovského repertoáru interpretovala v posledních letech jen Sieglinde, a to s pozitivním ohlasem na scéně Wiener Staatsoper v sérii představení v květnu až červnu 2014. V Lipsku před delší dobou také ztvárnila Elsu. „Její“ Isolda bude mít premiéru 24. září 2016 a po ní následuje osm repríz ještě v tomto roce.


Anna Gabler debutuje v roli Salome

Anna Gabler (foto Milena Schlösser)
Anna Gabler (foto Milena Schlösser)
0 0 vote
Ohodnoťte článek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments