Operní panorama Heleny Havlíkové (210)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Týden od 23. do 29. března 2015
* Slzy nože a Zhasnutí brněnské JAMU zakódované v neschopnosti komunikace
* Hříšnice Pecková
* Godunov podle Kofroně a Keprtové
* Inspirace na dny příští
***

Slzy nože a Zhasnutí brněnské JAMU zakódované v neschopnosti komunikace
Komorní opera JAMU v brněnském Divadle na Orlí uvedla v jednom večeru v sobotu 21. března Slzy nože Bohuslava Martinů a Zhasnutí Jiřího Najvara. Touto inscenací se zúročila skvělá možnost, kterou mají na rozdíl od svých pražských kolegů studenti JAMU již třetí sezonu v nově zrekonstruovaném divadle, vybaveném moderními scénickými technologiemi.

Slzy nože, druhá opera Bohuslava Martinů s šokujícím výstředním až obscénním námětem působila příliš extravagantně a drasticky dokonce i pro „otrlý“ festival soudobé hudby v Baden-Badenu, pro který Slzy Martinů v roce 1928 vytvořil – natož v našem prostředí. Prvního provedení se Slzy nože u nás dočkaly až v Brně v roce 1969 a od té doby se tato „hororová“ surrealistická jazzová groteska objevuje v alternativních dramaturgických liniích našich stálých, školních i komorních operních souborů. Dráždivá je kombinace libreta Georgese Ribemonta-Dessaignese, jednoho z francouzských představitelů dadaismu, o dívce, která se s romantickou bezvýhradností až za hrob zamiluje do oběšence, s odlehčenou místy až komickou hudbou, ve které Martinů uplatnil dobové meziválečné taneční žánry – tango, foxtrot, slowfox, swing. Dirigent nynějšího brněnského nastudování Marek Klimeš s komorním orchestrem, ve kterém se uplatňuje i saxofon, banjo a akordeon, tento charakter hudby vystihl přesně a Janáčkův akademický orchestr složený ze studentů JAMU se s tímto typem hudby vyrovnal výrazně lépe než s partiturami tradičních titulů.

Opera založená na volném sledu asociací poskytla ideální prostor režisérce Zuzaně Fischerové, která se teprve učí svůj talent divadelní fantazie propojit s inscenovaným dílem. S výtvarníkem scény a kostýmů Davidem Janoškem umístila operu do prostoru jakéhosi exkluzivního módního salonu, jak napovídaly krejčovské figuríny i kostýmy. V něm je dovoleno cokoli. Hned vstupní dialog nastoluje typický antagonismus nenávisti a zároveň vzájemné závislosti matky a dcery – obě se shodují, že mají rády hudbu, jenže, jak se vzápětí ukáže, každá úplně jinou. Dominantní soutěživá a stále koketní matka altistky Jarmily Balážové kontrastuje s hystericky umanutou dcerunkou s podání sopranistky Terezy Maličkayové, která si chce vyvzdorovat lásku ke stínu oběšence sebevraždou, aby nakonec s rozčarováním zjistila, že oběšencem není nikdo jiný než elegantní „milovník“ Satan, kterého jí na začátku vnucovala matka. V této roli se výrazně uplatnil barytonista Tadeáš Hoza.Možnosti režijních přístupů, které jen volně navazují na inscenované dílo, si režisérka Zuzana Fischerová s výrazným použitím světelných efektů vyzkoušela i v druhé opeře Zhasnutí. Pokud bylo režijním záměrem poukázat na neschopnost komunikovat ve světě přehlceném informacemi, pak se jí to ve Zhasnutí podařilo – a to i ve vztahu k divákům. Půlhodinová opera je dílem Jiřího Najvara, posluchače třetího ročníku Hudební fakulty JAMU ve třídě docenta Dana Dlouhého. Opera vznikla podle skladatelových slov na základě školního zadání, aby zkomponoval něco, z čeho by měl Janáček radost. Odtud vyšla Najvarova úvaha, jak Janáček smýšlel v obdobném věku jako dvacetiletý mladík, kdy vytvořil mimo jiné melodrama Smrt na báseň Michaila Jurjeviče Lermonotova. Najvar si jako předlohu zvolil s libretistou Michalem Trávníčkem jiné dílo tohoto ruského romantika, Démona – a Janáčkovo rusofilství podtrhl ponecháním citací v ruštině v až romanticky pojatých sborových částech, které tvoří předěly mezi jednotlivými scénami opery, strukturované do formy sledu čísel. Inspirace Lermontovovým Démonem je však velmi volná a paralelu mezi postavou padlého anděla, který hledá únik ze své opuštěnosti v lásce k princezně Tamaře, a hledáním soudobé analogie démona v mediální manipulaci s informacemi, však byla zakódovaná až do obtížné srozumitelnosti tří obrazů – v kupé vlaku, v nemocnici a divadle. Všichni sólisté zaslouží obdiv, že se v takto koncipované opeře a inscenaci dokázali orientovat a lze předpokládat, že skladatel, který operu zároveň nastudoval, jí dal jako dirigent podobu, která odpovídala jeho představě. Výsledkem byl vír nápadů, který diváky stahoval do nesrozumitelnosti sledu nesourodých a obtížně pochopitelných situací, nebo naopak vynášel do sfér ničím nespoutaných asociací podle osobního nastavení a životních zkušeností diváků a jejich ochoty se zabývat útržkovitě sestavenými scénami.

Hodnocení autorky: 70 %
***

Hříšnice Pecková
Nový kompaktní disk Dagmar Peckové s názvem Hříšnice je provokativní a neotřelý – stejně jako byla a (bohudík) stále je tato mezzosopranistka, která dosáhla významné pěvecké kariéry, během které se vyrovnávala s mnoha protivenstvími a krizemi. Její otevřenou zpověď zachytil například dokument s názvem Letenka do ráje, který je průřezem třiceti lety uměleckého působení i soukromým životem Dagmar Peckové od útlého dětství v Medlešicích u Chrudimi přes bouřlivou pubertu, muzikálové začátky a působení na těch nejprestižnějších operních scénách po současnost, kdy žije v poklidné vesničce nedaleko Freiburgu. Dnes už přece jen není Dagmar Pecková onen provokující „ježek“, jako když v roce 1995 natočila vtipně drzý klip s částí árie Sesta Parto! z Mozartovy opery La clemenza di Tito. Nicméně i z úhlu pohledu energické a temperamentní padesátnice se Pecková dokáže sama na sebe podívat nejen s humorným odstupem, ba ironií, ale znovu se rozhodla neskrývat ani odvrácenou stranu slávy, své boje, škobrtnutí a prohry. Zaslouží uznání, že dokázala sebekriticky zhodnotit své neúspěchy – a namísto hledání útěchy v šálivé úlevě produktů farmakologie investovala do dalšího rozvíjení svých nápadů a možností uplatnění předností, které má.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Martinů: Slzy nože (Divadlo na Orlí Brno)

[Celkem: 2    Průměr: 3/5]

Vaše hodnocení - Najvar: Zhasnutí (Divadlo na Orlí Brno)

[Celkem: 2    Průměr: 2.5/5]

Vaše hodnocení - D.Pecková-Hříšnice (Praha 24.3.2015)

[Celkem: 2    Průměr: 1.5/5]

Vaše hodnocení - Musorgskij: Boris Godunov (ND Praha)

[Celkem: 5    Průměr: 2.4/5]

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
marenka

Ono chtit vyloudit zvuk hodny 120cleneho sboru je v tezkych kabatech podsitych molitanem, narezirovanych tak,ze si dost casto zpevaci zpivaji vzajemne do zad, vemi tezke….molitan jak znamo zvuk tlumi a pohlcuje. Bohuzel timto pani navrharka, potazmo pani reziserka, sborum velmi uskodily…velka skoda, misto velkolepeho zvuku varhan mel divak jen harmonium.