Operní panorama Heleny Havlíkové (217)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Zážitek z přenosu inscenace v roce 2008 byl, jak se nyní postupně ukazovalo, neopakovatelný. Nastavil laťku tak vysoko, že překonat se ji (zatím) nepodařilo. Při vší úctě k výkonům Pretty Yende a Javiera Camareny. Yende jsme v Praze mohli vidět na koncertu s PKF v roce 2014 a už tehdy bylo zřejmé, že se rodí hvězda (rok předtím debutovala v MET rolí Adele v Rossiniho Le comte Ory). Její koloraturní soprán se krásně nese, ani v těch nejvyšších polohách nezní ostře, je oblý, barevný, vyrovnaný. A technicky perfektně zvládnutý, což se projevilo v efektních skocích, bězích, trylcích. A v přenosech z MET jsme ji viděli před rokem, kdy vystřídala Annu Netrebko v roli usměvavé, veselé, energické, vskutku „pretty“ Adiny. I jako Marie tentokrát potvrdila svou pozici na špičce koloraturního belcanta – ale soupeření se strhujícím komediálním mistrovstvím Dessay a jejími vrozenými dispozicemi pro roli Marie je vskutku obtížné. Podobně Javier Camarena jako Tonio narážel nikoliv na hranice svého bezesporného hlasového mistrovství, ale na to, že typově s Yende „nešel do páru“ a svým dobráckým výrazem připomínal tyrolského Vaška. I na něm si publikum MET vynutilo opakování oné „céčkové“ árie Ah! mes amis, se kterými si Tonio jako čerstvě naverbovaný voják přichází pro svou milovanou Marii.

Pro diváky, kteří inscenaci z roku 2008 neviděli, musela být i v dnešní podobě skvělým zážitkem tato opereta s brilantními operními áriemi o svéhlavé schovance vojenského pluku, která se stane šlechtičnou a navzdory společenským konvencím si vezme svého vyvoleného. Pro ty ostatní nebylo sice nové obsazení zklamáním, ale zajímavým poučením, že dosažení fascinujícího tvaru inscenace je náročná alchymie, kde dokonalý zpěv je sice podmínkou, ale ne jedinou.

Když si Natalie Dessay jako nešťastná Marie „uvězněná“ ve škrobené etiketě na zámku ze skrýše vytáhla dárky, které jí tátové z 21. pluku dali na rozloučenou, byla mezi nimi i brambora, na které za tu dobu „vyrašily“ klíčky. Na bramboře, kterou tentokrát vytáhla Yende, tento „životadárný“ detail chyběl.

Hodnocení autorky: 70 %

Gaetano Donizetti: Dcera pluku.
Dirigent Enrique Mazzola, režie Laurent Pelly, scéna Chantal Thomas, kostýmy Laurent Pelly, světelný design Joël Adam. Osoby a obsazení: Marie – Pretty Yende, Tonio – Javier Camarena, Markýza z Berkenfieldu – Stephanie Blythe, Sulpice – Maurizio Muraro, Hraběnka z Krakenthorpu – Kathleen Turner. Orchestr a sbor Metropolitní opery v New Yorku.
Přímý přenos z Metropolitní opery do kin v ČR, sobota 2. března 2019, recenzován přenos do kina Aero v Praze.

 

Metropolitan Opera, New York 1941. Jarmila Novotná (zdroj Zámek Liteň)

Inspirace na dny příští

Nevěsta prodaná do ciziny
Výstava o uvádění Prodané nevěsty Bedřicha Smetany v zahraničí od prvního provedení v Petrohradě v roce 1871 po současné nastudování v Mnichově v prosinci 2018.
Muzeum Bedřicha Smetany, vernisáž úterý 5. března 2019 17:00 h.

Les plaisirs – světské kantáty J. S. Bacha a N. Berniera
Zahajovací koncert 19. ročníku Barokních podvečerů.
Lore Binon – soprán, Tobias Berndt – baryton, Tomáš Lajtkep – tenor. Collegium Marianum, umělecká vedoucí Jana Semerádová.
Barokní podvečery, Císařský sál Lobkowiczkého paláce, úterý 5. března 19:00 h.

Giuseppe Verdi: Trubadúr
Hudební nastudování Martin Doubravský, režie Peter Gábor, scéna Michal Syrový, kostýmy Tomáš Kypta, sbormistr Anna Novotná-Pešková, pohybová spolupráce Šárka Brodaczová, dramaturgie: Linda Keprtová.
Osoby a obsazení: Leonora – Lívia Obručník Vénosová, Manrico – Paolo Lardizzone, Azucena – Kateřina Jalovcová, Hrabě Luna – Jiří Rajniš ml. / Andrij Shkurhan, Ferrando – Jurij Kruglov / Pavel Vančura, Inez – Věra Poláchová, Ruiz – Sergej Kostov / Dušan Růžička, Starý cikán – Anatolij Orel, Posel – Hynek Grania. Orchestr a sbor opery Divadla F. X. Šaldy Liberec.
Divadlo F. X. Šaldy, Liberec, premiéra 8. března 2019 19. h.

Wolfgang Amadeus Mozart: Idomeneo
Hudební nastudování Norbert Baxa, režie Arila Siegert, scéna Hans Dieter Schaal, kostýmy Marie-Luise Strandt, světelný design Daniel Tesař, dramaturgie Zbyněk Brabec.
Osoby a obsazení: Idomeneo, král na Krétě – Philippe Castagner; Idamante, jeho syn – Hannah Esther Minutillo / Barbora Polášková de Nunes Cambraia, Ilia, trojská princezna – Markéta Böhmová / Zuzana Kopřivová / Doubravka Součková, Elektra, Agamemnonova dcera –   Petra Šimková Alvarez / Katrin Kapplusch, Arbace, králův důvěrník – Tomáš Kořínek / Amir Khan, Hlas věštby / Velekněz – Jan Hnyk / Jevhen Šokalo. Orchestr a sbor opery J. K. Tyla v Plzni.
Divadlo J. K. Tyla v Plzni, premiéra 9. března 2019 19 h.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat