Operní panorama Heleny Havlíkové (304) – Václav Luks o covidové realitě, deziluzi a naději

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
Zákaz divadel a koncertů pro diváky trvá už bezmála tři měsíce. Probíhají intenzivní diskuse, zda, kdy a za jakých podmínek tyto restrikce v oblasti vážné hudby rozvolnit. Z jedné strany odborníci varují před psychickými dopady protiepidemických opatření, která zásadním způsobem omezují životy lidí a kdy právě hudba sdílená na koncertě může přinášet úlevu, z druhé ti, kteří o omezování svobod a devastace „volnočasových“ aktivit rozhodují, dávají při uvolnění restrikcí přednost kasinům a bazénům. A nedokáží rozlišit mezi popovými megakoncerty se skotačícím davem a koncerty klasické hudby, a to i těmi komorními. Mnoho témat pro rozhovor s Václavem Luksem.

Václav Luks (foto Petra Hajská)

Jaké jsou konkrétní dopady koronavirových restrikcí na soubory typu Collegium 1704?
Budou uvaděčky kontrolovat kromě vstupenek i testy a evidovat návštěvníky?
Vyslyší vláda zkušenosti, možnosti a výzkumy?
Jaké jsou možnosti podpory?
Jak se hraje bez publika?
Vize z krize?
Filmy o Boženě Němcové, Marii Terezii nebo Josefu Myslivečkovi – fikce nebo realita?

S Václavem Luksem bych si mnohem raději povídala o uměleckých projektech jeho i Collegia 1704. Tím spíš, že je nejen zasvěcený hudební interpret, ale i poutavý vypravěč a dokáže o skladatelích, dílech a záludnostech jejich uvádění i době, ve které vznikala, zajímavě povídat. Nicméně dopady nemoci Covid-19, jak k nim při brutálním omezování životů lidí přistupují vlády, nastolují jiná témata. Václav Luks patří k těm, kdo se s energií sobě vlastní vrhl nejen do vysvětlování smyslu a významu umění vůči „volnočasovým“ kulturním ignorantům (viz jeho důrazný apel Je načase říct: A dost! na Opera Plus zde), ale na základě hluboké a kvalifikované znalosti věci aktivně vstoupil i do prosazování praktické pomoci v této oblasti, do hledání východisek a nových možností.

Jaké jsou konkrétní dopady koronavirových restrikcí na soubory typu Collegium 1704, tedy soubory klasické hudby nezaštítěné zřizovatelem?

Není jistě překvapivé, když řeknu, že situace není jednoduchá. Bez ohledu na různé podpůrné programy, které nezávislým souborům mohou pomoct materiálně, je však prioritou umělecké přežití. Během podzimu jsme natočili celou sérii krátkometrážních videí ve spolupráci s americkým režisérem a kameramanem v jedné osobě Tokpou Korlo, která budeme od února zveřejňovat na naší nové internetové platformě UNIVERSO 1704. Naši fanoušci se mohou těšit například na Bachovo Magnificat, neznámou Zelenkovu mši, mozartovsko-myslivečkovský program se Simonou Šaturovou nebo madrigaly Claudia Monteverdiho. Snažíme se spojit hudební zážitek se zážitkem vizuálním, a tak jsme nahrávání těchto videí umístili do architektonicky zajímavých prostor komunikujících s hudebním obsahem jako je Trójský zámek, zámek Lnáře nebo třeba strohé prostředí Divadla X10. Tokpa Korlo pak propůjčil jednotlivým částem této série svébytnou výtvarnou podobu. Nicméně je jasné, že takováto tvorba nikdy nemůže plnohodnotně nahradit živé muzicírování před živým publikem.

A jaké jsou dopady na jednotlivé umělce?
Nedokážu mluvit samozřejmě za každého z kolegů jednotlivě. Myslím, že se podařilo udržet pozitivního ducha a každý z nouzových projektů, jako jsou právě zmiňovaná natáčeni videí, je důležitým přínosem pro zachování kontinuity tvůrčí práce. Nejistý výhled do budoucnosti snáší každý individuálně a také řeší po svém. Dobře známým faktem je, že mnozí umělců z nezávislé scény si našli přivýdělek ve zcela jiných oborech. Od pokladní v supermarketu po ošetřovatelku v domě pro seniory.

Obecně se však dá říct, že panuje frustrace z toho, jak chaoticky a bez jakékoliv koncepce je formulována podoba protiepidemického systému PES.

U tak závažných rozhodnutí, která bezprostředně ovlivňují životy tisíců lidí, by přece měl zasednout spolu s hygieniky tým odborníků důvěrně znalých problematiky toho kterého oboru a narýsovat podobu opatření, která jsou nejen bezpečná, ale také smysluplná. V případě kultury se však postupovalo podle pěkného a výmluvného německého pořekadla „co sedlák nezná, to nejí”. V našem případě bychom mohli parafrázovat „nerozumím tomu, tedy to zakážu”. Je tlak, aby v aktualizované podobě sytému PES neskončila kultura opět někde za hernami a akvaparky, a tak doufám, že se ministerstvu kultury podaří tyto změny prosadit.

L. v. Beethoven: Missa solemnis – Václav Luks – Collegium 1704 na Dvořákově Praze 2020 (zdroj FB)

Budou uvaděčky kontrolovat kromě vstupenek i testy a evidovat návštěvníky?

V souvislosti s rozvolňováním epidemických opatření v různých oblastech života někteří, například majitele restaurací a hotelů, jen mírná uvolňování za přísných restrikcí a podmínek, včetně například doložení negativních testů jako podmínky vstupu, odmítají. Podobně ředitel Národního divadla Jan Burian říkal, že hrát operu pro 300 nebo i jen 500 diváků je pro ND ztrátové. Ministr zdravotnictví Jan Blatný na začátku ledna uvedl, že organizátoři akcí by mohli ve spolupráci s hygieniky nastavit bezpečná pravidla, takže budou moci například povolit vstup pro lidi, kteří se prokáží „propustkou“ v podobě negativního testu na covid či dokladu o prodělání nemoci v uplynulých 90 dnech.

Kde je pro soubor typu Collegia 1704 hranice, při které lze koncerty provozovat – z uměleckého, produkčního i ekonomického hlediska?
Najít rovnováhu mezi ekonomicky smysluplným provozem a naplněním potřeby kontinuální umělecké práce je velmi obtížné a sladit pravidla tak, aby byli všichni spokojeni, je takřka nemožné. V jiné situaci je ND a další rozpočtové organizace, kde zaměstnancům běží plat a pro budoucnost instituce není relevantní, jestli otevře o měsíc dříve nebo později. Národní divadlo zkrátka stát padnout nenechá. V jejich případě je zcela pochopitelné, že provoz chtějí otevřít až v okamžiku, kdy to bude ekonomicky smysluplné.

Pro nezávislé soubory, jakým je Collegium 1704, je však kontinuita umělecké práce současně jedinou zárukou naší budoucí existence. Nedovedu si představit, že stáhneme roletu a otevřeme, až se přežene bouřka. V otázce povinného testování publika souhlasím s panem Burianem, že je to zcela neproveditelný požadavek. Jednak bychom tímto požadavkem odradili velkou část publika a pak si nedovedu představit, jak bychom se potvrzení o testu domáhali.

3.8 4 votes
Ohodnoťte článek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Mohlo by vás zajímat


0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments