Ten orchestr vyniká osobitostí, to je první věc, které si všimne každý dirigent. Orchestr doby osvícení a William Christie v Praze
V rámci festivalu Pražské jaro dnes ve zcela zaplněném Rudolfinu vystoupil britský Orchestra of the Age of Enlightenment (Orchestr doby osvícenství). Soubor s dobovými nástroji pod vedením amerického interpreta staré hudby Williama Christieho nabídl hudbu Johanna Sebastiana Bacha a jeho současníků.
Třicetičlenný orchestr si v závěru vysloužil dlouhotrvající potlesk. Vedle Bachových Orchestrálních suit č. 4 D dur a č. 3 D dur zazněla díla Andrého Campry a Jeana-Philippa Rameaua. Dirigent William Christie pak publikum speciálně upozornil na skladbu Le Journal du Printemps, suita g moll, jejímž autorem je český barokní hudební skladatel a kapelník Johann Caspar Ferdinand Fischer. Pro své dílo skladatel našel inspiraci v hudbě francouzských autorů.
Orchestra of the Age of Enlightenment je jedním z nejznámějších britských orchestrů věnujících se autentické interpretaci staré hudby. Jeho repertoár sahá od hudby Henryho Purcella a Johanna Sebastiana Bacha až po dílo Johannese Brahmse a Richarda Wagnera. Mezi dirigenty, kteří s orchestrem spolupracovali, patří přední dirigentské osobnosti současnosti, jako jsou Sir Simon Rattle, Iván Fischer nebo Paavo Järvi. Orchestr se věnuje taktéž operní a oratorní tvorbě.
“Bude tomu už třicet let, co se skupina londýnských hudebníků rozhodla nalézt nový pohled na instituci slovutně zvanou ‘orchestr’ a začít s čistým listem. Začali tím, že vyhodili stanovy. Postavit do čela jediného dirigenta? Rozhodně ne. Zaměřit se na repertoár jediného slohu? Příliš limitující. Vycizelovat dílo a pak jít dál? Příliš lenivé. A tak se zrodil Orchestr doby osvícenství,” píše se v oficiální historii souboru, který od svého založení roku 1986 cíleně vybočuje ze zaběhlých kolejí interpretace či prezentace klasické hudby.
V Praze tři desítky hudebníků vedl dirigent William Christie, uznávaný odborník v oblasti barokní hudby. Zakladatel souboru Les Arts Florissants žije dlouhodobě ve Francii, s čímž úzce souvisí jeho zájem o tvorbu francouzských barokních skladatelů.
“Orchestr vyniká osobitostí, to je první věc, které si všimne každý dirigent, jenž má tu čest s ním spolupracovat. Není rozdílu mezi mladými a starými, novými a dlouholetými hráči, všichni jsou obdařeni nebývalou hudební inteligencí. Orchestr už po třicet let stojí v čele všeho nového, co se na poli staré hudby rodí,” okomentoval loni Christie své jmenování čestným dirigentem Orchestra of the Age of Enlightenment.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]