Ostravská Rusalka má poezii i hloubku

  1. 1
  2. 2

Sólistické obsazení je většinou trojí, na první premiéře zpívala Rusalku Veronika Holbová, sopranistka, která vládne silným a barevným sopránem, s poněkud ostřejším témbrem a s vibratem, jež se dotýkalo hranic únosnosti – snad se to dá přičíst trémě. Má schopnost niterného a přesvědčivého hereckého projevu a dala Rusalce kouzlo a něhu. V roli Prince jí byl partnerem Richard Samek, jehož tenor je pevný a průrazný, do výšek se poněkud zužuje a v závěru vysoké C se příliš nepovedlo, což ale nezkazilo výsledný dojem. Herecky přesvědčivě přinesl rozmazleného nestálého floutka, zmítaného emocemi. Cizí kněžna v podání Lucie Silkenové byla silnou a bezohlednou ženou, její hlas je pevný a barevně plný, s jistými výškami i sytě znějící střední i spodní polohou, jen občas se vloudily hluché tóny. Ježibaba Jany Sýkorové byla herecky statická a bezradná. Pěvecky se jí rovněž příliš nedařilo spojit do jedné barvy celý rozsah svého mezzosopránu. Vodník v podání Martina Gurbaľa je pečlivý a chápavý otec, dokáže si něžně hrát s rusalkami, ale dokáže se i rozčílit. Hlasově je dobře vybaven, i když postrádá hloubky, které k Vodníkovi patří. Přesto je jeho výkon vyrovnaný a příjemný.

A. Dvořák: Rusalka NDM – Luciano Matsro jako Princ, Kateřina Kněžíková jako Rusalka – 2019 (foto Martin Popelář)

Hajný v podání Jakuba Kettnera je floutek a zbabělec, hlasově mu role sedí a jeho baryton je nosný a zvučný. Kuchtička Ivana Ambrúsová si ponechala prostor pro komické situace a dokázala svůj menší, ale zvonivý soprán dobře rozeznít. Žínky jsou rozpustilé a roztančené bytosti, které zaplňují jeviště půvabným a rychlým pohybem, což příliš nesvědčí jistotě tónu. První žínka Markéty Böhmové má roztomilé kouzlo, spojení pohybu s dechovou oporou však nebylo vždy ideální. Druhá žínka Ivany Pavlů na tom byla hůře, hlas se nenesl a byl bez barvy. Třetí žínka Stanislavy Jirků byla zvučná, pro její part už zbylo jen zklidněné tempo. Přesto dokázaly zůstat sezpívané. Působivým projevem byl zpěv Lovce Petra Urbánka, jehož hlas se dobře nesl z balkonu ve druhém podlaží. Malá Rusalka, Kateřina Ryšková, měla jen němou roli, ale bez bázně a s půvabem procházela celou operou a dokreslovala pohybem a hereckými akcemi během meziher celý příběh. Na konci ji Vodník ze scény odnáší v náručí mrtvou, jako symbol zmaru.

V Ostravě vznikla inscenace Rusalky, která hladí po duši a přináší vše, co do díla vložili tvůrci, libretista Jaroslav Kvapil a skladatel Antonín Dvořák: lyriku, víru v boží prozřetelnost a v lásku, která spojuje bytosti, jež k sobě patří. Je to titul, který bude jistě dlouho na repertoáru a potěší všechny generace publika.

 

Hodnocení autorky recenze 90 %

 

A. Dvořák: Rusalka
Národní divadlo Moravskoslezské
Premiéra 17. října 2019

Režie Radovan Lipus
Scéna David Bazika
Kostýmy Ha Thanh Špetlíková
Hudební nastudování Jakub Klecker

Rusalka Veronika Holbová
Princ Richard Samek
Vodník Martin Gurbaľ
Ježibaba Jana Sýkorová
Cizí kněžna Lucie Silkenová

Soubor a orchestr opery Národního divadla moravskoslezského

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na