Pražské jaro: Bamberští symfonikové a Urmana

Přídavek v podobě slavné písně Richarda Strausse Zueignung zakončil včera ve zcela zaplněné Smetanově síni Obecního domu koncert Bamberských symfoniků s litevskou sopranistkou Violetou Urmana. Ve druhé části programu v rámci mezinárodního festivalu Pražské jaro symfonici pod vedením dirigentem Jonathana Notta nabídli Mahlerovu Symfonii č. 1 D dur.Urmana, kterou tuzemští příznivci opery znají především jako Aidu z přímého přenosu z newyorské Metropolitní opery do kinosálů, své druhé vystoupení v Praze zahájila písní Verführung zařazené do sbírky Čtyř písní s orchestrem z roku 1897. Autorem předlohy písně je skotský básník John Henry Mackay. Pěvkyně, která se představila v červených šatech se stříbrnými doplňky, v první polovině programu zazpívala výhradně písně Strausse, od jehož narození uplyne letos sto padesát let. Jako poslední píseň před přídavkem orchestr a Urmana zařadily romantické dílo Cäcilie na verše Heinricha Harta, které Strauss dokončil den před svatbou. Dále publiku nabídla písně An die Nacht, Frühlingsfeier, Ruhe, meine Seele, Heimliche Aufforderung a Morgen!.

Hlas Urmana je podle hudebních odborníku „jako stvořený“ pro tvorbu Richarda Strausse. „Strauss klade velké nároky na pěvce a zároveň nám dává velkou satisfakci. Strauss využívá celou šíři možností a jeho hudba je velmi štědrá, interpretovi dává dobrý pocit, pokud to zvládne,“ uvedla Urmana, host nejpřednějších operních scén světa.

Ve druhé části večera Bamberští symfonici provedli první symfonické dílo Gustava Mahlera, které dokončil v roce 1888, kdy nastoupil jako ředitel opery v Budapešti. Skladbu o pěti větách označil „symfonická báseň o dvou dílech“ a uvedl ji v Budapešti v roce 1889. Kritika dílo téměř jednohlasně odmítla.

Nott je dirigentem Bamberských symfoniků od roku 2000 a jeho angažmá je plánováno do roku 2016. List Guardian před časem napsal, že: „společně představují jedno z nejinspirativnějších uměleckých partnerství v orchestrální hudbě.“

Bamberští symfonikové vznikli v roce 1946. Jeho členy se stali odsunutí němečtí hudebníci z Karlových Varů a Slezska. Na Pražském jaru poprvé hostovali až v roce 1991. Jejich včerejší vystoupení posluchači na závěr odměnili aplausem vestoje.

Foto Pražské jaro – Ivan Malý

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky