Rozhovor s výrobcem historických hudebních nástrojů Aurainstruments Peterem Kuchťákem

Představujeme Vám slovenského výrobce netradičních historických hudebních nástrojů Petera Kuchťáka a jeho firmu Aura Instruments. V rozhovoru se dovíte o jeho cestě k těmto nástrojům.
Ukázka prací Petera Kuchťáka (archiv respondenta)

Pane Kuchťáku, Vaše cesta k výrobě těchto netypických hudebních nástrojů pravděpodobně nezačala ze dne na den– mohl byste nám povědět, jak jste se k něčemu takovému dostal?
Dlouhé roky jsem se živil výrobou profesionálních kytar a baskytar, o čemž věděli všichni moji známí a mnozí spokojení klienti. Shodou okolností mě právě jeden ze zákazníků oslovil se zajímavou nabídkou. Chtěl pro svoji středověkou kapelu repliku tradičního finského nástroje kantele, nemohl ho nikde sehnat, a proto ho napadlo, zda bych mu něco takového neuměl vyrobit právě já.

Podařilo se Vám to?
Na začátku jsem si hlavně říkal, že to pro mě bude zajímavá výzva. Protože jsem neměl zkušenost s tímto typem nástroje – tehdy jsem ještě neměl ani žádné nákresy a plány, ale naštěstí mě to neodradilo a časem jsem přišel na to, kde a jak nákresy tohoto nástroje můžu získat. Využil jsem svých dlouholetých zkušeností a rozhodl jsem se, že je zase posunu o něco dál. Vždyť jde “jen o to, natáhnout struny na nějaký kus dřeva…”

Skutečně to je tak jednoduché?
Samozřejmě, že jsem to myslel obrazně, ale v podstatě může být všechno snazší, když člověk ví, jak na to a zejména, když má zkušenosti s tímto typem práce. A já jsem zkušeností měl dost – nejen s prací se dřevem, ale i s výrobou jiných profesionálních nástrojů.

Kantele – Ukázka prací Petera Kuchťáka (archiv respondenta)

Znamená to, že se Vám podařilo využít zkušenosti z výroby moderních elektrických nástrojů i při výrobě historických akustických nástrojů?
Přesně tak – napadlo mě, že nemusím vyrábět přesné repliky historických nástrojů, podle jejich autentických zachovaných plánů, ale že je můžu inovovat a vylepšovat o moderní prvky, materiály, hardware i vzhled. Ve výsledku si myslím, že se mi to úspěšně podařilo – jak si můžete všimnout například na našem nástroji velšská lyra CRWTH, či Tagelharpa – obecně jsem zachoval jejich původní vzhled, jen jsem je vylepšil dokonale upraveným materiálem, ladnými tvary a dalšími komponenty.

Díky tomu nejen skvěle vypadají, ale mají i perfektní zvuk. Mimochodem nechtěl jsem vyrábět jen “jakési desky se strunami omotanými o nějaké hřebíky”. Do další práce mě též povzbudilo to, že naše nástroje vzbudily velký zájem na veletrhu historických nástrojů ve Varšavě.

Je zájem o tyto Vaše nástroje?
Zatím se naštěstí nenudím a postupně přidávám další nové kousky do naší nabídky – všechny prototypy jsou většinou na zakázku. Při vší skromnosti máme vysoké ambice. Umím si představit, že dokážeme oslovovat a získávat mnohem větší množství zákazníků jako dosud –  zejména ze zahraničí.

Čím podle Vás dokážete oslovit umělce a muzikanty?
Snažím se všechno dělat precizně, kvalitně a veliký důraz kladu i na malé detaily, které možná někdo jiný může přehlížet či opomenoutt – o tom svědčí i příjemný design a provedení.Je to podobné jako v orchestru – na to, abychom měli skvělý celkový dojem z celého orchestru je většinou nevyhnutelné, aby i ten nejméně výrazný nástroj odvedl svojí část dokonale, nejlépe jak umí. Proto se snažím udělat maximum i v nejmenších detailech.

Navíc dokážeme téměř vždy upravit nástroj na míru, podle individuálních preferencí daného interpreta. Jsem vděčný za všechny moje dřevařské zkušenosti, protože díky nim si dokážu poradit i s takovými nástroji, kde se hned na začátku zdá, že jsme bezmocní – třeba nejsou dochovány, anebo jsou neúplné plány některého z historických nástrojů, který chceme replikovat.

Zákazníkům je k dispozici také náš servis strunných nástrojů – je to super pocit, když mi lidi děkují za to, že jsem jim zachránil, případně vylepšil nástroj, s kterým se už dávno rozloučili.

O svých hudebních nástrojích vyprávíte v množném čísle – máte teda na výrobu nástrojů vlastní firmu a množství pomocníků?
Ne to ne. Všechny nástroje vyrábím vlastnoručně já sám podobně jako mnozí začínající úspěšní podnikatelé – doma v garáži.

Ale mí kamarádi a členové rodiny mi neustále pomáhají se vším, co úspěšné podnikání vyžaduje – od shánění kvalitních materiálů přes propagaci, konzultace, podporu až po pomoc s účetnictvím, webem, fotografováním produktů, videí, či s komunikací se zákazníky atd.

Peter Kuchťák (archiv respondenta)

Určitě Vás Vaše práce naplňuje, kam směřujete dál?
Ano, je to tak, k tomu musím občas přidat i běžnou truhlářskou či jinou práci, která není vždy tak naplňující. Jsem velmi vděčný, že i při práci mám takovou možnost a obrovskou podporu vytvářet něco nové, hodnotné a užitečné – ta radost spokojených zákazníků je k nezaplacení.

Takže už jen doufám, a zároveň dělám všechno proto, aby se nám to postupně podařilo posunout na vyšší úroveň, která bude úplně soběstačná.

Myslíte si, že hudba, umění a tyto netradiční hudební nástroje můžou mít budoucnost i v náročnějších časech, kterých jsme nedávno byli svědky?
Je samozřejmé, že se lidé potřebují vždy v první řadě postarat o nejzákladnější potřeby a hodnoty.

I když se někomu může zdát, že umění, či hudba jsou zbytečným luxusem – myslím si, že opak je pravdou – vždyť právě umění a hudba nám dokážou asi nejjednodušším způsobem pozdvihnout ducha, a díky tomu potom dokážeme mnohem lehčeji zvládat i náročnější situace, které nám život přináší.

Děkujeme za rozhovor.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat