Týden s hudbou (190)
Co přinese tento týden
Praha
Symfonický orchestr Českého rozhlasu nastudoval pod vedením Tomáše Netopila vokálně-instrumentální cyklus Kytice Bohuslava Martinů, Filharmonické tance jeho žáka Jana Nováka a Klavírní koncert Miroslava Srnky, v zahraničí nejznámějšího českého skladatele současnosti. Koncertem České stopy ve světě vyvrcholí v pondělí 19. prosince v Rudolfinu podzimní část koncertní sezony SOČRu.
PKF – Prague Philharmonia uvede v rámci komorního cyklu v pondělí 19. prosince v Českém muzeu hudby koncert Belfiato Quintetu a klavíristy Lukáše Klánského. Nadcházející pátý večer orchestrálního cyklu PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou šéfdirigenta Emmanuela Villauma má název Hornové pastorále. Ve čtvrtek 22. prosince přivede na pódium Dvořákovy síně Rudolfina sólohornistu Berlínských filharmoniků Stefana Dohra. Rozhovor se Stefanem Dohrem najdete zde.
V cyklu Svátky hudby v Praze se bude v úterý 20. prosince ve Velkém sále Paláce Žofín konat Vánoční setkání, na kterém se hudebně potkají Václav Hudeček (housle), Nikola Uramová a Kristýna Kůstková (soprán), Kühnův dětský sbor se sbormistrem Jiřím Chválou a soubor Praga Camerata s dirigentem Pavlem Hůlou. V programu zazní skladby Antonia Vivaldiho, Jakuba Jana Ryby, Wolfganga Amadea Mozarta, Jiřího Temla a Jaroslava Krčka.
Šestice samostatných Bachových kantát, známých pod souhrnným názvem Vánoční oratorium, zazní v podání Collegia 1704 v úterý 20. a ve středu 21. prosince ve Dvořákově síni Rudolfina. Sólisty budou Céline Scheen (soprán), Ulrike Malotta (alt) a Hugo Oliveira (bas), soubor vystoupí pod vedením Václava Lukse.
Atmosféru vrcholícího adventu navodí ve středu 21. a ve čtvrtek 22. prosince vánoční koncert Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK s dirigentem Markem Ivanovićem ve Smetanově síni Obecního domu. Společně s Kühnovým dětským sborem pod vedením sbormistra Jiřího Chvály, violoncellistou Tomášem Jamníkem, barytonistou Romanem Janálem a varhanicí Daniela Valtovou Kosinovou provedou díla Johanna Sebastiana Bacha, Bohuslava Martinů a Arthura Honeggera.
Regiony
Devadesát let od původní premiéry v roce 1926 uvede Janáčkova opera Národního divadla Brno Věc Makropulos Leoše Janáčka. Představení se odehrají v Janáčkově divadle v Brně v pondělí 19. a v úterý 20. prosince, v režii Davida Radoka a pod taktovkou Marka Ivanoviće. Hlavní roli Emilie Marty ztvární vítězka Soutěže Richarda Wagnera v Bayreuthu, švédská sopranistka Annalena Persson. V únoru 2017 představí Janáčkova opera NdB tento titul na asijském festivalu Hong Kong Arts Festival. Zde jsme přinesli příspěvek o prvním uvedení opery v roce 1926 a jejích dalších provedeních.
Ve čtvrtek 22. prosince se v Městském divadle v Mostě odehraje druhá premiéra tanečního představení Mysterium času, kterou připravil Pražský komorní balet, který ji také v minulém týdnu uvedl v první premiéře v Praze. Večer tvoří tři inscenace tří mladých choreografů, Ondřeje Vinkláta, Marka Svobodníka a Hany Polanské Turečkové. Jednu z hlavních rolí ztvární umělecký šéf Pražského komorního baletu Igor Vejsada, náš rozhovor s ním najdete zde. Recenzi pražské premiéry připravujeme.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Ve Spojených státech zemřel ve středu ve věku pětadevadesáti let hudební skladatel českého původu Karel Husa. V zahraničí je pokládán za jednoho z nejznámějších současných českých hudebních skladatelů, je držitelem prestižní Pulitzerovy ceny za hudbu z roku 1969 za Smyčcový kvartet č. 3. Na protest proti okupaci Československa v roce 1968 složil symfonii Hudba pro Prahu 1968. Zde jsme přinesli zevrubný portrét Karla Husy.
Hudebníci orchestru PKF – Prague Philharmonia v minulém týdnu vystoupili v Královské opeře v Muscatu v Ománu. Pod vedením Davida Levyho provedli hudbu k baletnímu představení Anna Karenina. Představení se odehrála 15. a 17. prosince před vyprodaným hledištěm. Balet na motivy Tolstého románu vytvořil ruský choreograf Boris Eifman. Jako hudební doprovod k němu vybral úryvky ze symfonické i operní tvorby Petra Iljiče Čajkovského.
Praha
Internetový předprodej vstupenek na sedmdesátý druhý ročník festivalu Pražské jaro byl zahájen v pondělí a některé z koncertů byly vyprodány do několika minut, informoval jeho mluvčí Pavel Trojan. Šéf festivalu Roman Bělor v minulém týdnu uvedl, že počet mecenášů festivalu pozvolna roste, ti se na rozpočtu největší tuzemské přehlídky klasické hudby podílejí zhruba pěti procenty. Zde a zde jsme přinesli zprávu.
Český spolek pro komorní hudbu uvedl v pondělí ve Dvořákově síni Rudolfina koncert souboru L’armonia terrena, s nímž vystoupila sopranistka Simona Houda Šaturová a houslista Milan Al-Ashhab. Pod vedením Zdeňka Klaudy zazněly v jejich podání árie z Myslivečkových a Mozartových oper. Zde najdete naši podrobnou recenzi a fotografie z koncertu.
Česká filharmonie se chce v letech 2017 až 2022 profilovat jako národní orchestr špičkové světové úrovně. Větší pozornost než dosud bude věnovat výchově budoucích a podpoře současných klíčových hráčů. Dále rozšíří nabídku výchovných programů a ve spolupráci s Nadací Agrofert vzniknou učební materiály pro hudební výchovu na základních a středních školách. Novináře o tom v minulém týdnu informoval její generální ředitel David Mareček. Česká filharmonie bude pokračovat ve spolupráci s Idou Kelarovou a romským dětským sborem Čhavorenge. V příštím roce vznikne za pomoci České filharmonie pod taktovkou Jiřího Bělohlávka profilové CD sboru sestaveného z talentovaných dětí ze sociálně vyloučených romských lokalit. O dalším směřování České filharmonie se dočtete zde.
V pátek 16. prosince byl v audienční síni Arcibiskupství pražského podepsán otevřený dopis arcibiskupa kardinála Dominika Duky a předsedy Svazu měst a obcí České republiky Františka Lukla starostům našich měst, ve kterém je společně vyzývají k podpoře projektu varhan pro svatovítskou katedrálu. V dopise navrhují, aby města a obce přispěla symbolickou jednou korunou za každého občana.
Koncert Symfonického orchestru Pražské konzervatoře pod vedením Miriam Němcové se v rámci Dnů Bohuslava Martinů 2016 konal 14. prosince v Koncertním sále Pražské konzervatoře. Na tomto večeru obdržel irský muzikolog Patrick F. Devine Cenu České hudební rady, ocenění převzal za celoživotní badatelskou práci, vzdělávání a propagaci české hudby v zahraničí. Na Univerzitě v Maynooth vedl dvacet let přednášky o české hudbě. Pražský filharmonický sbor zahájil 15. prosince pod vedením Lukáše Vasilka ve Dvořákově síni pražského Rudolfina svůj samostatný sborový cyklus. Na koncertě, který byl též součástí dvacátého druhého ročníku festivalu Dny Bohuslava Martinů, zazněla Říkadla a Otčenáš Leoše Janáčka a Legenda z dýmu bramborové nati a Izaiášovo proroctví Bohuslava Martinů. Zde a zde si můžete přečíst naše festivalové recenze.
Árie a ansámbly z Figarovy svatby Wolfganga Amadea Mozarta, v inscenačním provedení nazvané Případ Figarova svatba, režisérky Veroniky Loulové a v hudebním nastudování posluchače katedry dirigování Víta Spilky, zazněly v podání posluchačů katedry zpěvu a operní režie pražské HAMU. Představení se odehrálo v premiéře ve čtvrtek 15. prosince v komorním prostoru divadla Inspirace. Zde najdete naši recenzi a také fotogalerii.
V sobotu 17. a v neděli 18. prosince se v Rudolfinu českému publiku v rámci cyklu Objevy představil dirigent Manuel López-Gómez. Společně s Českou filharmonií uvedl suitu z opery Noc před Vánocemi Nikolaje Rimského-Korsakova a výběr z Čajkovského baletu Louskáček. Dále zazněl Mozartův Houslový koncert č. 3 G dur, sólového partu se v něm ujal hostující koncertní mistr České filharmonie Jan Mráček. Zde jsme uveřejnili naši recenzi z tohoto večera.
Regiony
Nejvyšší soud odmítl dovolání Vladimíra Grygara, jenž se podle pravomocného verdiktu dopustil dotačního podvodu při stavbě varhan pro Filharmonii Hradec Králové. Grygar podle obžaloby v roce 2006 použil k jinému účelu dotaci šest milionů korun, za které měl původně varhany postavit. Podle obžaloby Grygar dotaci využil například na splácení dluhů či k opravě pronajaté fary.
Do romantické Paříže devatenáctého století zavedla diváky inscenace opery Giacoma Pucciniho Bohéma, jejíž premiéru připravilo Moravské divadlo Olomouc na pátek 16. prosince. Jednalo se o poslední letošní premiéru Moravského divadla. Diváci dosud mohli v Olomouci zhlédnout osm inscenací této opery. Poslední z nich, v režii Václava Klemense, měla premiéru v březnu 2003. Režisérkou současné inscenace je Andrea Hlinková, dirigentem Miloslav Oswald. Ústřední dvojici Mimi a Rudolfa alternují Elena Gazdíková s Leou Vítkovou a Oldřich Koplík s Tomášem Juhásem.
Liberecké divadlo F. X. Šaldy uvedlo v pátek v premiéře operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka. Představení vzniklo v režii Lindy Keprtové, do role Jenůfy byla obsazena domácí sólistka Lívia Obručník Vénosová, role Kostelničky se zhostila Magda Málková, sólistka Moravského divadla Olomouc. V postavě Lacy Klemeně se libereckému publiku poprvé představil tenorista maďarského původu Titusz Tóbisz, v roli Števy pak sólista Národního divadla v Praze Josef Moravec. Premiérovou recenzi jsme publikovali zde.
Výročí
Před sedmdesáti lety, 23. prosince 1946, se v Bratislavě narodila světově uznávaná slovenská sopranistka Edita Gruberová. Jejími prvními rolemi byly roku 1968 Rossiniho Rosina a Verdiho Traviata v Bratislavě a Banské Bystrici. Od začátku sedmdesátých let působila ve Vídeňské státní opeře, kam ji po předzpívání angažovali do role Mozartovy Královny noci. Nejvyšší ocenění po celém světě Edita Gruberová získávala též jako jako Straussova Zerbinetta, Donizettiho Lucia či Verdiho Gilda, později mimo jiné též jako Belliniho Norma (kterou před několika týdny zpívala i při zájezdu Národního divadla s tímto titulem do Japonska). Exkluzivní rozhovor s Editou Gruberovou, který jsme zveřejnili před časem, najdete zde, její zevrubný portrét při příležitosti životního jubilea přineme v průběhu tohoto týdne.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]