Týden s hudbou (141)

kalendářCo přinese tento týden
Praha
V úterý 12. ledna 2016 se v Dvořákově síni Rudolfina uskuteční koncert Pražského komorního orchestru se sólistou a koncertním mistrem Romanem Patočkou. Program tvoří Symfonie č. 29 A dur a Koncert pro housle a orchestr č. 5 A dur Wolfganga Amadea Mozarta a Sukova Serenáda pro smyčcový orchestr.

Roman Patočka (foto archiv)
Roman Patočka (foto archiv)

PKF – Prague Philharmonia vystoupí v neděli 17. ledna 2016 ve Dvořákově síni pražského Rudolfina s programem László in the Sky. Violoncellista László Fenyö se ujme sólových partů, orchestr bude řídit Emmanuel Villaume. Program tvoří česká premiéra skladby Michala Nejtka I Hear the Sky, Bartókův Koncert pro violu a orchestr v transkripci pro violoncello, Siegfriedova idyla Richarda Wagnera a Moře Clauda Debussyho.


Regiony
Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou vystoupí tento týden s programem Slavné operetní a operní sbory, a to hned dvakrát. Ve čtvrtek 14. ledna zazpívá v Olomoucké Redutě a v neděli 17. ledna v brněnském Besedním domě. Po oba večery nabídne Strausse, Borodina, Masseneta či Verdiho za spoluúčinkování Moravské filharmonie Olomouc se sólistou Vítem Mužíkem (housle), vedené Jakubem Klecknerem.

Český filharmonický sbor Brno (foto ČFSB)
Český filharmonický sbor Brno (foto ČFSB)

Na sobotu 16. ledna chystá baletní soubor Divadla J. K. Tyla v Plzni premiéru Stravinského Svěcení jara v choreografii Aleny Peškové. Autorem scény je Richard Pešek jr., kostýmy navrhly Monika Kletečková a Alena Pešková. Choreografka pojímá tento balet jako pohled na tvořícího skladatele, na jeho milostný poměr s Madame Inspirací a na jejich společné vize. Roli Stravinského nastudovali Miroslav Hradil a Martin Šinták, Múzami jim budou Jarmila Dycková nebo Jana Schweitzerová.


kalendář
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Ve věku devadesáti let zemřel v úterý večer v jihoněmeckém lázeňském městě Baden-Baden francouzský hudební skladatel a dirigent Pierre Boulez. Jako dirigent novátorsky interpretoval díla Richarda Wagnera, Gustava Mahlera a Igora Stravinského. Podle odborníků byl Boulez jednou z nejvýraznějších postav moderní hudby dvacátého století, jehož vliv je srovnatelný s Einsteinovým ve fyzice a Kandinského ve výtvarném umění. Proslavil se nejen vlastními kompozicemi, ale také dirigentskou a publikační činností a novátorskou koncertní dramaturgií. Říká se o něm, že “přivedl” velké orchestry do dvacátého století a naučil publikum poslouchat modernu. V roce 2010 Boulez vystoupil se svým souborem Ensemble intercontemporain na Pražském jaru, kam se vrátil po dvaceti letech. V roce 2009 obdržel čestný doktorát brněnské JAMU – za celoživotní dílo i za skvělou interpretaci a propagaci skladeb Leoše Janáčka.

Pierre Boulez (foto Hiroyuki Ito)
Pierre Boulez (foto Hiroyuki Ito)

Oběti obchodu s lidmi bývají málokdy slyšet, naopak bývají zticha. Ale nová opera se rozhodla blíže se podívat na jinou skupinu lidí, kteří se vyjadřují ještě vzácněji: obchodníky s lidmi. Opera Angel’s Bone, jejíž premiéra se odehrála 6. ledna při zahájení festivalu experimentální opery Prototype v New Yorku, se snaží porozumět, co může přimět běžné lidi k páchání zločinů, které každý rok postihují na 600.000 až 800.000 osob. Čínská skladatelka Du Yun si koncept díla promyslela poté, co se obeznámila s informacemi o obchodování s lidmi. Fascinovalo ji, jak funguje tento obchod, jakož i náklonnost, kterou mohou cítit některé oběti vůči svým únoscům. Autorem libreta je Royce Vavrek, libretista několika moderních oper, například Dog Days.


Praha

Česká filharmonie pondělním vystoupením v pražském Rudolfinu oslavila sto dvacet let od svého založení. Výroční koncert pod taktovkou šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka byl svým programem téměř totožný se zahajovacím koncertem, který v roce 1896 dirigoval sám Antonín Dvořák. Sólového partu v Biblických písních se s velkým úspěchem ujal český basista, sólista berlínské Státní opery Jan Martiník. Na programu prvního koncertu České filharmonie před sto dvaceti lety byla Slovanská rapsodie č. 3, Biblické písně č. 1 až 5, předehra Othello a Novosvětská symfonie. Díky instrumentaci Jarmila Burghausera a Jana Hanuše je nyní k dispozici všech deset Biblických písní, a proto jejich kompletní cyklus byl na výročním koncertě zařazen namísto Slovanské rapsodie.

Česká filharmonie - Koncert ke 120. výročí - Jan Martiník, Jiří Běhlohlávek (foto ČF)
Česká filharmonie – Koncert ke 120. výročí – Jan Martiník, Jiří Běhlohlávek (foto ČF)

V Obecním domě v Praze skončil ve středu sedmnáctý ročník mezinárodního hudebního festivalu České doteky hudby. Na závěrečném koncertu festivalový orchestr pod vedením houslisty Pavla Fischera nabídl Smyčcový kvintet G dur Antonína Dvořáka a Smyčcový sextet č. 2 G dur Johannese Brahmse. U příležitosti deseti let od úmrtí Otmara Máchy zazněla také jeho Sinfonietta da camera č. 3 pro smyčce.

Bývalý ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava Peter Krajniak u Obvodního soudu pro Prahu 1 neuspěl s žalobou proti České tiskové kanceláři a někdejšímu primátorovi města Ostravy Petru Kajnarovi a bývalé náměstkyni Simoně Piperkové. Žaloba se týkala informování o Krajniakově odchodu z čela filharmonie. Vyplývá to ze středečního rozhodnutí soudu, který žalobu proti všem žalovaným zamítl. U žalované České tiskové kanceláře soud podle právní zástupkyně tiskové agentury Heleny Chaloupkové po provedeném dokazování dospěl k závěru, že Česká tisková kancelář nezasáhla do práv žalobce, když informovala o okolnostech spojených s Krajniakovým odvoláním z funkce ředitele Janáčkovy filharmonie Ostrava. P. Krajniak nyní u Okresního soudu v Ostravě čelí obžalobě ze zpronevěry a porušení povinností při správě cizího majetku. Krajniak vinu odmítá. Soud o kauze rozhodl už v neveřejném jednání trestním příkazem, ve kterém mu uložil roční podmínku, zákaz činnosti a náhradu škody přes 660.000 korun. Obžalovaný proti tomuto rozhodnutí ale podal odpor.

Houslista, violista a dirigent Julian Rachlin byl ve čtvrtek v pražském Rudolfinu hostem koncertu orchestru PKF – Prague Philharmonia. Jako sólista rovněž vystoupil houslista Jan Fišer. Společně s Rachlinem provedli Koncertantní symfonii Es dur Wolfganga Amadea Mozarta. Součástí programu byla také Polonéza z opery Evžen Oněgin Petra Iljiče Čajkovského a Italská symfonie Felixe Mendelssohna-Bartholdyho.

PKF-Prague Philharmonia - Jan Fišer, Julian Rachlin - Praha 2016 (foto Morris Media / Milan Mošna)
PKF – Prague Philharmonia – Jan Fišer, Julian Rachlin – Praha 2016 (foto Morris Media / Milan Mošna)

V pátek byla slavnostně znovuotevřena Sukova síně Rudolfina, která v uplynulých měsících prošla rozsáhlou rekonstrukcí. Sólisty slavnostního koncertu byli čeští klavíristé Igor Ardašev, Ivo Kahánek, Martin Kasík a Ivan Klánský, kteří zahráli na nově zakoupeném klavíru Fazioli, jehož pořizovací cena je 2,8 milionu korun. Na koncertu zazněla díla Josefa Suka, Bedřicha Smetany, Leoše Janáčka, Klementa Slavického, Fryderyka Chopina, Petra Iljiče Čajkovského a Sergeje Prokofjeva. Hlavním důvodem rekonstrukce Sukovy síně, která se uskutečnila v rámci projektu Otevřené Rudolfinum, byla špatná akustika. Kvůli příliš dlouhému dozvuku a nedostatečnému odhlučnění bylo nutné pořídit novou podlahu a dveře, které zároveň umožňují propojit Sukovu síň s Dvoranou v jeden velký prostor pro konání společenských akcí s kapacitou až tisíc osob. Současně byla vyměněna zastaralá vzduchotechnika.


Regiony

Národní divadlo Brno v kalendářním roce 2015 zaznamenalo rekordní tržby ze vstupného. Diváci vynaložili na kulturu více než 56 milionů korun. V roce 2014 tržby činily 47,3 milionu korun. V úterý poskytl ředitel divadla Martin Glaser výsledky hospodaření novinářům; podle něho divadlo dokázalo zvýšit návštěvnost a tržby bez uměleckého či cenového podbízení se. V roce 2015 do Národního divadla Brno přišlo 227.838 lidí, což je o 3.831 více než v předcházejícím roce. Dalších 2.854 lidí přilákal program festivalu Divadelní svět Brno. Návštěvnost divadla se zvýšila i přesto, že se snížil celkový počet odehraných představení. Podle Glasera to znamená také vyšší efektivitu v podobě ušetřených nákladů spojených s reprízami. Více peněz tak zbylo na obměnu repertoáru. V roce 2016 připraví Národní divadlo Brno kromě šestnácti premiér i dva velké mezinárodní festivaly.

V pondělí oznámilo liberecké Divadlo F. X. Šaldy, že v první polovině roku 2016 nabídne devět nových premiér. Opera bude lákat na dva nové tituly. Po jedenácti letech se v novém nastudování vrátí na velkou scénu oblíbená opereta Mam’zelle Nitouche od skladatele Florimonda Hervého. Druhou novinkou bude Massenetova dnes již málo známá opera Thaïs z konce devatenáctého století. V poválečné divadelní historii bude liberecké divadlo vůbec prvním jevištěm, na kterém se Thaïs bude inscenovat. Baletní soubor se chystá převést do taneční podoby pohádku Alenka v říši divů a horor Jekyll & Hyde s podtitulem Znáte své druhé já?

Divadlo F. X. Šaldy Liberec (foto archiv)
Divadlo F. X. Šaldy Liberec (foto archiv)

 

kalendářVýročí
V úterý 12. ledna uplyne 20 let od úmrtí jednoho z největších českých basistů, Eduarda Hakena (22. března 1910–12 ledna 1996). Už na střední škole Haken zpíval na školních večírcích, v Praze účinkoval ve sborech a vydělával si jako zpěvák hudebních složek při filmových představeních. V letech 1930–1937 se zpívat učil soukromě, v roce 1957 studoval čtyři měsíce v Itálii. V roce 1936 Eduarda Hakena šéf Opery Národního divadla Václav Talich přijal jako sustentanta, v letech 1938–1941 byl angažován v Olomouci. Od srpna 1941 až do července 1991 byl sólistou Opery Národního divadla. Dva jeho nejpopulárnější jevištní výkony jsou zachyceny v televizní inscenaci Prodané nevěsty a v televizním filmu Rusalka. In memoriam mu byla udělena Cena Thálie 1995 za celoživotní mistrovství. Pohřben je na Vyšehradském hřbitově.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat