Týden s hudbou (161)
Co přinese tento týden
Praha
Pražské jaro pokračuje v pondělí 30. května koncertem PKF – Prague Philharmonia s dirigentem Jakubem Kleckerem a nevidomou klavíristkou Ráchel Skleničkovou. V úterý vystoupí Academy of St Martin in the Fields s koncertním mistrem Tomo Kellerem, s nimi se na Pražské jaro vrací i Murray Perahia (klavír). Sesterské duo Baiba Skride (housle) a Lauma Skride (klavír) se představí festivalovému publiku ve středu 1. června. Na čtvrtek je ohlášeno společné vystoupení Andrease Scholla (kontratenor) a souboru Collegium 1704 s dirigentem Václavem Luksem, nabídnou program sestavený z tvorby Henryho Purcella. Páteční koncert klavíristy Maurizia Polliniho byl ze zdravotních důvodů zrušen, místo něho vystoupí ve Dvořákově síni Rudolfina laureát Chopinovy klavírní soutěže 2015 Charles Richard-Hamelin. Sobotní závěrečný koncert ve Smetanově síni Obecního domu bude patřit Symfonickému orchestru hl. m. Prahy FOK a dirigentu Tomáši Netopilovi, spoluúčinkují Hila Fahima (soprán) a Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou. Nová scéna Národního divadla pak nabídne v neděli mimořádný koncert, na kterém se společně představí Symfonický orchestr Českého rozhlasu, dirigent Marko Ivanović, Kifu Mitsuhashi a Christopher Yohmei Blasdel (šakuhači) a Kumiko Shuto (biwa).
V úterý 31. května se v koncertním sále konzervatoře uskuteční Absolventský koncert skladatelského oddělení. Na sobotu 4. června Pražská konzervatoř připravila program nazvaný Akordeonová akademie, účinkuje Oleg Sharov (Rusko).
Muzeum Kampa chystá na úterý 31. května 2016 koncert Jitky Hosprové (viola), Ivo Kahánka (klavír) a Ludmily Peterkové (klarinet). Program budou tvořit skladby Wolfganga Amadea Mozarta, Rebeccy Clarke, Maxe Brucha, Miloslava Kabeláče a Jeana Françaixe.
Premiéry nejen shakespearovské – tak nazval večer zasvěcený čtyřstému výročí úmrtí anglického dramatika Williama Shakespeara Kühnův smíšený sbor. Celý večerní koncert, který se bude konat ve středu 1. června, je věnován duchovním skladbám a dílům se Shakespearovými texty. Ke spolupráci přizval sbor herečku Jessicu Boone, členku Prague Shakespeare Company.
PKF – Prague Philharmonia vystoupí v neděli 5. června ve Foru Karlín s programem nazvaným Mendelssohn se loučí se sezonou. Zazní Lobgesang, op. 52 (Chvalozpěv) od Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Sólisty večera budou Sumi Jo (soprán), Paul Groves (tenor), Virginie Verrez (soprán), dirigentem bude Emmanuel Villaume a Pražský filharmonický sbor povede sbormistr Lukáš Vasilek.
Regiony
V rámci festivalu Janáčkův Máj se v pondělí na Janáčkově konzervatoři a Gymnáziu v Ostravě koná komorní koncert, na kterém vystoupí Vogler Quartet, Benda Quartet a Lukáš Hurník v roli moderátora. Na programu jsou Tři kusy pro smyčcové kvarteto Igora Stravinského, Smyčcový kvartet G dur op. 77 č.1 Josepha Haydna a Smyčcový oktet Es dur op.20 Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Další festivalovou událostí bude v úterý 31. května operní galakoncert Dagmar Peckové nazvaný Hříšnice. Ve středu na festivalu vystoupí hornistka Kateřina Javůrková s dechovým kvintetem Belfiato. Klavírista Lukáš Vondráček, čerstvý vítěz Queen Elisabeth Competition 2016, se ve čtvrtek 2. června po sedmi letech vrací na festival s repertoárem složeným ze skladeb Wolfganga Amadea Mozarta, Vítězslava Nováka, Leoše Janáčka a Sergeje Prokofjeva. Ve čtvrtek zazní i Mše c moll KV 427 pro sóla, smíšený sbor a orchestr Wolfganga Amadea Mozarta, tentokrát v kostele svatého Václava v Opavě, v podání The Czech Ensemble Baroque Orchestra s dirigentem Romanem Válkem a Czech Ensemble Baroque Choir se sólisty. V sobotu 4. června zahraje v Hornickém muzeu Ostravě Petříkovicích Lukas Oravec Quartet. S dramatickou symfonií pro sóla, sbor a orchestr Hectora Berlioze – Romeo a Julie vystoupí v neděli Filharmonie Brno s dirigentem Peterem Vronským, Český filharmonický sbor se sbormistrem Petrem Fialou a sólisté Jana Sýkorová (mezzosoprán), Jaroslav Březina (tenor) a Gustáv Beláček (basbaryton).
V netradiční koncertní sál, kterým budou znít slavné operní árie z Dona Giovanniho či Figara, se ve středu 1. června promění hala hlavního nádraží v Olomouci. Cestujícím i kolemjdoucím zazpívá sopranistka Jana Šelle s barytonistou Michalem Mačuhou. Cestující i posluchači mohou vyslechnout melodie z Dona Giovanniho či Lazebníka sevillského.
Kytarista Lubomír Brabec bude sólistou čtvrtého abonentního koncertu sezony Barocco sempre giovane. Vystoupí na zámku v Pardubicích ve čtvrtek 2. června.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Zahraničí
Nové operní dílo Moritze Eggerta Terra Nova oder Das weisse Leben mělo premiéru 26. května ve Velkém sále Musiktheatru v Linci, nastudování se ujal šéf opery Musiktheatru – Dennis Russell Davies. Podrobnou recenzi nové opery přinášíme zde.
V rámci festivalu Eurokontext 2016 se ve Slovenském národním divadle v Bratislavě odehrála premiéra baletního představení s názvem BESS – Pocta Rudolfovi Labanovi. Choreografie a režie se ujala Šárka Ondrišová, hudbu složil Peter Groll. Účinkoval Balet Slovenského národního divadla, podrobnou recenzi s fotogalerií jsme přinesli zde.
Nové provedení Kouzelné flétny Wolfganga Amadea Mozarta mělo premiéru v pátek 27. května ve Státní opeře v Bánské Bystrici. Hudebního nastudování se ujal Igor Bulla, režie Dominik Beneš. Opera byla uvedena jako rodinné představení, nastudována byla ve slovenském jazyce. Recenzi z druhé premiéry jsme zveřejnili zde.
Český klavírista Lukáš Vondráček získal první cenu v prestižní mezinárodní klavírní soutěži Queen Elisabeth Competition 2016 v Bruselu, podrobnosti o jeho účasti v soutěži přinášíme zde. Soutěžící hráli v bruselském Centre for Fine Arts od 23. do 28. května s Národním belgickým orchestrem pod taktovkou Marin Alsop. Soutěž královny Alžběty v Bruselu je jednou z nejstarších a nejtěžších na světě. Střídá se v oborech klavír, housle a zpěv.
Praha
Senátní návrh o veřejných kulturních institucích, který by měl zlepšit fungování a financování hlavně regionálních divadel, vláda odmítla a tím respektovala doporučení ministerstev, odborů i unie zaměstnavatelů. K prosazení obdobného zákona, po němž už patnáct let volají divadla či galerie, se zavázala i vláda. Ministerstvo kultury jej ale zatím nepředložilo, i když tak mělo učinit podle vládního plánu legislativních prací už před rokem. Senátnímu návrhu ministerstvo vytklo nedostatečnou propracovanost.
Pražské jaro nabídlo 23. května koncert Litevského národního symfonického orchestru pod řízením Modestase Pitrėnase. Sólistkou večera byla Violeta Urmana, recenzi koncertu jsme přinesli zde.
Debutem Pražského jara v Rudolfinu bylo vystoupení čtyřiadvacetiletého dirigenta Jiřího Rožně. V roli hosta se představil vítěz Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro 2015, korejský flétnista Kim Ju-pin. Za doprovodu PKF – Prague Philharmonia nabídli díla Franze Schuberta, Carla Nielsena, Bohuslava Martinů a Miloslava Kabeláče. Do programu Pražského jara byl pravidelný dirigentský debut zařazen poprvé předloni, aby podpořil mladé dirigenty a dal jim šanci uvést se na mezinárodním fóru. Recenzi letošního koncertu najdete zde.
Národní muzeum v Praze v Českém muzeu hudby pro veřejnost otevřelo novou výstavu s názvem Josef Suk. Housle – můj osud, která představuje životní dráhu jednoho z nejvýznamnějších českých houslistů. Návštěvníci se až do 30. září mohou těšit na památky rodiny Sukových, mezi které patří například historické fotografie, plakáty, hudební programy, ukázky korespondence, ale i sbírka autíček, tedy široké spektrum předmětů a rodinných památek, jež získalo České muzeum hudby darem od paní Marie Sukové, manželky slavného houslisty. Zájemci si mohou prohlédnout i hudební nástroje ze sbírky Českého muzea hudby, na které Josef Suk hrál – housle Stradivari a housle Guarneri, které dnes patří k nejvzácnějším nástrojům na světě.
Na festivalu Pražské jaro se v Obecním domě představil londýnský Symfonický orchestr BBC s finským šéfdirigentem Sakarim Oramem. Nabídli Baladu blanickou od Leoše Janáčka, Koncert pro klarinet a orchestr A dur Wolfganga Amadea Mozarta a Symfonii č. 5 c moll Osudovou Ludwiga van Beethovena. V Mozartově Koncertu pro klarinet A dur byl sólistou Kim Sang-jun, loňský vítěz soutěže Pražského jara. Symfonický orchestr BBC v Praze vystoupil pod vedením svého současného šéfdirigenta Sakariho Orama sice poprvé, dirigent je ale publiku Pražského jara znám díky své první návštěvě v roce 2007.
Organizátorky operních produkcí pod širým nebem v pražské Šárce ohlásily pro letošní rok změnu programu. V sobotu 3. září 2016 se od 14 hodin oproti původně oznámenému Smetanovu Tajemství budou hrát Smetanovy Dvě vdovy, informujeme zde.
Britská sopranistka Susan Bullock od poloviny dubna připravuje s mezinárodním inscenačním týmem v pražské Státní opeře svou nejnovější interpretaci Straussovy Elektry. Rozhovor s operní pěvkyní přinášíme zde.
Komisi, která bude hodnotit nabídky uchazečů o rekonstrukci budov Státní opery Praha, posoudí v pondělí 30. května vláda. Zakázka za přibližně miliardu korun byla vypsána v únoru a soutěžní lhůta nebude ukončena dříve než na konci června, spíše o něco později. Rekonstrukce budov Státní opery Praha má trvat dvacet sedm měsíců a skončit má v roce 2018. V divadle se přestane hrát s koncem této sezony, tedy v červnu. Vzhledem k tomu, že se jedná o významnou veřejnou zakázku podle zákona, ustanovuje hodnotící komisi vláda, v tomto případě na návrh ministra kultury.
Festival Pražské jaro uvedl 27. května v Obecním domě koncert České filharmonie pod taktovkou slovenského dirigenta Juraje Valčuhy. Program nabídl Symfonii č. 3 D dur Franze Schuberta, suitu Háry János Zoltána Kodályho a Koncert pro orchestr Bély Bartóka. Juraj Valčuha se stal historicky prvním slovenským dirigentem, který spolupracoval s orchestrem Berlínské filharmonie, od roku 2009 je šéfdirigentem turínského tělesa Orchestra Sinfonica Nazionale della Rai.
Anglický soubor New London Consort pod vedením Davida Robloua vystoupil v sobotu ve Dvořákově síni Rudolfina, a to s hudebním programem inspirovaným Shakespearovou Bouří. V první části večera byly zařazeny čísla z let 1667–1694 pro inscenaci hereckého souboru vévody z Yorku na rozšířený text Williama Davenanta a Johna Drydena, hudbu většiny čísel zkomponovali John Banister a Pelham Humfrey a Matthew Locke. Dominantu a celkový závěr druhé poloviny koncertu tvořila alegorická Masque Neptuna a Amfitrité, podrobně referujeme zde.
Ministerstvu kultury by podle návrhu státního rozpočtu pro rok 2017 chyběly 3,5 miliardy pro to, aby dosáhlo jednoho procenta ze státního rozpočtu. Splnění tohoto podílu výdajů na kulturu přitom slibovala vláda ve svém programovém prohlášení. Návrh státního rozpočtu, který dozná ještě změn, počítá pro kapitolu kultura se sumou 11,843 miliardy, což je o 136 milionů korun více, než má resort k dispozici letos. V pondělí 30. května návrh rozpočtu projedná vláda. Prioritami zůstává kromě zvyšování rozpočtu kapitoly platová stabilizace a zvyšování výdajů na živé i neživé umění.
Regiony
V galerii Písecká Sladovna v Písku byla otevřena interaktivní výstava pro rodiny s dětmi s názvem Snivci, mágové a motýli. Jde o expozici plnou netradičních a vlastnoručně vyrobených hudebních nástrojů. Její autoři vyzývají návštěvníky, aby se dotýkali vystavených exponátů a nejlépe na ně i hráli. Vystavené nástroje nejčastěji v experimentální rovině pracují se zvukem, ve dvou případech ale i se světlem, a jsou bicí nebo strunné. Autory výstavy jsou Petr Nikl, Luboš Fidler, Jaroslav Kořán, Martin Janíček a Miroslav Šisler.
Šéf plzeňské opery Tomáš Pilař, bývalý umělecký ředitel projektu Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015 Petr Forman a sólista baletu Jiří Žalud získají Uměleckou cenu města Plzně za rok 2015. Ocenění budou předávána laureátům na slavnostním ceremoniálu 21. září 2016 v Měšťanské besedě. Bližší informace jsme přinesli zde.
Opera Thaïs francouzského skladatele Julesa Masseneta byla poslední operní premiérou libereckého Šaldova divadla v této sezoně. V českém divadle se Thaïs hrála naposledy ve dvacátých letech dvacátého století. V Liberci měla premiéru v pátek 27. května, provedena byla ve francouzském originále s českými titulky. Režie se ujala Linda Keprtová, hudebního nastudování dirigent Martin Doubravský. Recenzi premiérového představení jsme přinesli zde.
Výročí
Před sedmdesáti lety, 1. června 1946, zemřel v Německu český tenorista Leo Slezak (narozen 18. srpna 1873 v Šumperku). Operní kariéru začínal v Brně, kde roku 1896 debutoval jako Lohengrin, vzápětí ale začal působit především v zahraničí – ve Vídni, v Berlíně či newyorské Met. Do Čech se ale i přesto poměrně často vracel. Mezi Slezakovy nejvíce ceněné role patří Tannhäuser, Otello, Kalaf či Eleazar v Halévyho Židovce.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]