Týden s hudbou

  1. 1
  2. 2
  3. 3
27. února – 5. března 2017 / vydání číslo 200Co přinese tento týden PrahaMimořádný koncertní večer, nazvaný SOČR a hvězdy pro Světlušku, …

27. února – 5. března 2017 / vydání číslo 200
Co přinese tento týden
Praha
Mimořádný koncertní večer, nazvaný SOČR a hvězdy pro Světlušku, nabídne v pondělí 27. února v Obecním domě spojení hvězd klasické hudby s nevidomými umělci. Na jednom pódiu se představí houslista Václav Hudeček, violistka Jitka Hosprová, kytarista Lubomír Brabec a hornista a zároveň dirigent celého večera Radek Baborák. Posluchači uslyší Ráchel Skleničkovou a další nevidomé umělce, doprovodí je Symfonický orchestr Českého rozhlasu.

Reklama

Nová premiéra baletu Chvění uměleckého šéfa baletního souboru první scény Petra Zusky bude uvedena ve čtvrtek 2. března v Národním divadle. Pražská premiéra titulu vznikla ve spolupráci s baletem Národního divadla v Brně, pro který Petr Zuska inscenaci v loňském roce vytvořil. Pro své dílo si vybral hudbu první věty a fragmenty ze druhé a třetí věty 3. symfonie Henryka Góreckého a Chvění Jiřího Pavlici. Rozehrál taneční příběh, jehož obsah je inspirován mimo jiné i básněmi Vladimíra Holana a Jana Skácela, o které se opírá zmíněná hudba Jiřího Pavlici.

P. Zuska: Chvění – Národní divadlo Brno – 10. 11. 2016 (foto Ctibor Bachratý)

Pražský komorní balet uvede v neděli 5. března v Divadle na Vinohradech reprízu inscenace Mysterium času. Premiéru měla v závěru loňského roku, soubor tentokrát vsadil na domácí tvorbu. Inspirací pro nejnovější choreografii Ondřeje Vinkláta byla prchavost okamžiku, niterný duet muže a ženy nazval jeho autor Teď². Marek Svobodník připravil na motivy básně Edgara Allana Poea Havran taneční grotesku s názvem Chvilka POEzie. A večer uzavře minimalistické, abstraktní dílo Mysterium času, které vytvořila Hana Polanská Turečková.

Mysterium času (zdroj PKB)

 

Regiony
Filharmonie Brno uvede v Besedním domě v Brně koncert nazvaný Sny o Francii, na němž se jako sólista představí klavírista Jan Jiraský, namísto původně plánovaného Tomáše Braunera bude koncert dirigovat Jakub Klecker. Zazní Předehra pro orchestr H 345, zkomponovaná Bohuslavem Martinů během pobytu na francouzské Riviéře, Chopinův Klavírní koncert č. 1 e moll op. 11, vytvořený krátce před jeho odjezdem do Paříže, a Bizetova Symfonie č. 1 C dur z doby jeho pařížských studií. Koncerty se odehrají ve středu 1., ve čtvrtek 2. a v pátek 3. března.

Premiéru operety Franze Lehára Země úsměvů připravilo na pátek 3. března Severočeské divadlo v Ústí nad Labem. Režie inscenace se chopila Andrea Hlinková, orchestr povede dirigent Miloš Formáček. V hlavních úlohách budou alternovat Miroslav Dvorský, Martin Šrejma a Jaroslav Kovacs v roli Prince Su-Čonga, Gabriela Kopperová a Tereza Mátlová v roli hraběnky Elizabeth, jako hrabě Gustav Pottenstein se představí Tomáš Christian Brázda.

Divadlo J. K. Tyla v Plzni uvede v sobotu 4. března ve Velkém divadle premiéru operety Jacquese Offenbacha Pařížský život. Hudebního nastudování se ujal Jiří Petrdlík, režie inscenace je v rukou Zbyňka Brabce. Společně se sborem, orchestrem a baletem plzeňské opery se představí v alternaci Jan Ježek a Pavel Klečka v roli Barona von Gondremarka, Baronku Christine von Gondremark ztvární Eva Brabcová či Mirka Časarová, v úloze pařížského šviháka Raoula de Gardefeu alternují Jakub Hliněnský a Martin Štolba.

Sukova síň Domu hudby v Pardubicích bude v neděli 5. března dějištěm slavnostního zahajovacího koncertu devětatřicátého ročníku mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro 2017. Program budou tvořit Symfonie č. 9, e-moll, op. 95 „Novosvětská“ Antonína Dvořáka a Koncert pro housle a orchestr D dur op. 35 Petra Iljiče Čajkovského. Symfonický orchestr Českého rozhlasu povede dirigent Ondrej Lenárd, houslového partu se ujme Jan Mráček.

Zahajovací koncert Pardubického hudebního jara 2016 (foto PHJ)

 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
V Kremelském paláci v Moskvě se ve čtvrtek konal velký koncert obnoveného Alexandrovova souboru písní a tanců, jehož činnost byla před koncem loňského roku zcela ochromena leteckou katastrofou, při níž zahynulo 64 členů souboru. Konkurz na jejich nástupce začal v Moskvě v polovině ledna. Přihlásilo se kolem 2.000 zájemců, ale podmínky přijetí byly nebývale náročné: každý uchazeč ve věku 18 až 45 let byl povinen prokázat vysokoškolské vzdělání v oboru zpěv a porotu obeslat zvukovým a obrazovým záznamem svého vystoupení, podmínkou bylo úspěšné zvládnutí vybrané operní árie.

Operní soubor Národního divadla Brno vystoupil ve čtvrtek a v sobotu na prestižním uměleckém festivalu v Hongkongu. V asijské premiéře uvedl operu Věc Makropulos od Leoše Janáčka, přijetí publika bylo vřelé. V titulní roli se představila vítězka Wagnerovy soutěže v Bayreuthu, švédská sopranistka Annalena Persson, v dalším obsazení Aleš Briscein jako Albert Gregor a Svatopluk Sem coby Jaroslav Prus. Do Hongkongu za souborem dodatečně odletěl i dirigent Jaroslav Kyzlink, spolu s brněnskými hudebníky připravil dva koncerty s repertoárem z díla Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka. Na prvním z nich v neděli zaznělo Stabat Mater Antonína Dvořáka se sólisty Pavlou Vykopalovou, Janou Hrochovou, Jiřím Sulženkem a Alešem Brisceinem. Zde jsme podrobněji informovali.

Slovenská filharmonie pod vedením dirigenta Juraje Valčuhy a Slovenský filharmonický sbor se sbormistrem Jozefem Chabroněm se společně představili 23. a 24. února v koncertní síni Slovenské filharmonie v Bratislavě. Koncertně provedli Straussovu Elektru. Maida Hundeling se ujala partu Elektry, Mária Porubčinová partu Chrysothemis, další role pěvecky ztvárnili Denisa Hamarová (Klytaimnestra), Jan Vacík (Aegisth) a Peter Mikuláš (Orest). Naši recenzi jsme uveřejnili zde.

R. Strauss: Elektra – Juraj Valčuha, Maida Hundeling (Elektra), Slovenská filharmónia – Bratislava 23. 2. 2017 (foto © Ján F. Lukáš)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentujte

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na