Týden s hudbou

6. – 12. března 2017 / vydání číslo 201
Co přinese tento týden
Zahraničí

Ve čtvrtek 9. března se v nové budově Slovenského národního divadla uskuteční premiéra Vivaldiho opery Arsilda. Jde o první scénické předvedení barokního hudebně-dramatického díla s orchestrem hrajícím na replikách starých hudebních nástrojů a se sólisty specializovanými na interpretaci staré hudby na Slovensku vůbec. Hudebního nastudování se ujal Václav Luks, režii a scénu vytvořil David Radok, kostýmy Zuzana Ježková. V hlavních rolích se představí Olivia Vermeulen (Arsilda), Lucile Richardot (Lisea), Kangmin Justin Kim (Barzane), Fernando Guimarães (Tamese), Lisandro Abadie (Cisardo), Lenka Máčiková (Mirinda) a Helena Hozová (Nicandro). Spoluúčinkuje Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704. Na projektu spolupracuje Slovenské národní divadlo s Grand Theatre de Luxembourg, Opéra Royal de Versailles, Opéra de Lille a Théâtre de Caen a zároveň bude uveden ve spolupráci s festivalem Dny staré hudby jako jeho součást v mimořádném termínu.

Antonio Vivaldi: Arsilda (vizuál) – SND Bratislava 2017 (zdroj SND Bratislava)

 

Praha
Program devátého koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu z řady Když klasika je vášní tvoří Mozartova „Pražská“ a Mahlerův „Titán“. Tato dramaturgie byla původně připravena pro dirigenta Zdeňka Mácala, ten však před časem oznámil, že mu zdravotní stav neumožňuje připravit tak náročný večer, a tak se v pondělí 6. března taktovky ujme hlavní hostující dirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu Tomáš Brauner. Koncert z Dvořákovy síně Rudolfina vysílá přímým přenosem Český rozhlas Vltava.

Dalším koncertem Českého spolku pro komorní hudbu bude ve středu 8. března ve Dvořákově síni Rudolfina Schubertova Zimní cesta, cyklus písní na básně Wilhelma Müllera D 911, v podání Jana Martiníka (bas) a za doprovodu ředitele České filharmonie Davida Marečka (klavír). Ostravské publikum vyslechlo Zimní cestu v podání obou protagonistů v sále Janáčkovy filharmonie 1. března, naši recenzi naleznete zde. I z provedení v Praze chystáme reflexi.

Zimní cesta Jana Martiníka – David Mareček, Jan Martiník – 1. 3. 2017 Ostrava (foto © Ivan Korč)

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK na abonentních koncertech ve středu 8. a ve čtvrtek 9. března naváže na spolupráci se svým rezidenčním umělcem José Curou. Na pódiu Smetanovy síně Obecního domu se José Cura bude prezentovat jako pěvec, dirigent i skladatel. Ve světové premiéře svého oratoria Ecce Homo zazpívá ústřední roli Krista, dirigovat pak bude zbytek programu, v němž zazní Gymnopédie Erika Satieho a Chrámová okna Ottorina Respighiho. V oratoriu se taktovky ujme Mario De Rose, argentinský dirigent, který působí jako hudební ředitel v Jihočeském divadle. Sólových partů pak Lucie Silkenová, Sylva Čmugrová, Aleš Voráček a Jaromír Nosek. Spoluúčinkují Královehradecký dětský sbor Jitro a Pražský filharmonický sbor, které tak navážou na svoji minulou spolupráci s uznávaným tenoristou.

Ve čtvrtek 9. března se v Divadle Na Rejdišti uskuteční premiéra operního představení Psyché Jeana-Baptisty Lullyho v provedení studentů pěveckého oddělení, v hudebním nastudování Tomáše Hály, v režii Tomáše Koutníka a s choreografií Marcely Benoniové.

Vůbec poprvé a pouze ve dvou večerech zazní v Národním divadle koncertní provedení Berliozova Faustova prokletí, a to ve čtvrtek 9. a v neděli 12. března 2017. Dílo nastudoval hudební ředitel Opery Národního divadla Jaroslav Kyzlink a pro roli Fausta oslovil Pavla Černocha. Ten se do Národního divadla vrací po téměř osmi letech. Role Markéty se ujala Stanislava Jirků, Mefistem bude Daniel Čapkovič.

Hector Berlioz: Faustovo prokletí (vizuál) – ND Praha 2017 (zdroj ND Praha)

Jak funguje láska, které stojí v cestě tisíce kilometrů? Jak pevné pouto mezi námi musí být, abychom toho druhého neztratili, i když jsme už tak dlouho necítili jeho vůni, nedrželi ho za ruku ani se nemohli schovat do jeho náruče? Na tyto otázky odpovídá nová inscenace tanečního souboru 420PEOPLE Královna víl, která vychází z autentických osobních materiálů a reálných zkušeností účinkujících. Premiéra je naplánovaná na sobotu 11. března do Experimentálního prostoru NoD. Choreografii vytvořil Václav Kuneš a tanečníci Zuzana Herényiová, Sabine Groenendijk, Šárka Bočková, Vojtěch Rak, Adam Sojka, Alexandr Volný & Zabelov Group – Jan Šikl a Roman Zabelov.

 

Regiony
V rámci třicátého devátého ročníku mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro vystoupí v pondělí 6. března v Divadle Karla Pippicha v Chrudimi Moravské divadlo Olomouc s operou Lazebník sevillský v hudebním nastudování Miloslava Oswalda a v režii Kristiany Belcredi. V roli Rosiny se představí Barbora Polášková, jako Hrabě Almaviva Ondřej Koplík, lazebníkem Figarem bude Martin Štolba, Basiliem Jiří Přibyl.

V úterý 7. března se v Besedním domě v Brně uskuteční čtvrtý abonentní koncert Blázen BCO – Brno Contemporary Orchestra z cyklu B – BCO hraje ASOCIACE. Pod vedením Pavla Šnajdra zazní Zenderova skladba Denn wiederkommen Hölderlin lesen III, …Einklang freier Wesen… Georga Friedricha Haase, Turm Musik Heinze Holligera a Záznam sedmého dne Martina Burlase. Sólisty večera budou Daniel Havel (flétna) a Irena Troupová (soprán).

Brno Contemporary Orchestra – vizuál současné sezony (zdroj bcorchestra.cz)

 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Zahraničí

Na turné v Ománu, kam orchestr PKF – Prague Philharmonia odletěl ve středu 1. března, doprovodil sopranistku Annu Netrebko. Dalším sólistou byl ázerbájdžánský tenorista Yusif Eyvazov, který se letos v únoru také představil v Praze. Na galakoncertě v Královské opeře v hlavním městě Maskatu zazněly v jejich podání nejznámější árie z oper italských autorů (Verdi, Mascagni, Puccini, Leoncavallo), ale také například ukázka z operety Franze Lehára Země úsměvů. Koncert dirigovala Keri-Lynn Wilson. Kromě galakoncertu v pátek 3. března hudebníci nastudovali hudbu k projektu nazvanému The Opera. Jde o multimediální představení s vybranými pěvci z programu pro mladé umělce Plácida Dominga, které vzniklo v koprodukci s Palau de les Arts Královny Sofie ve Valencii. Ukázky napříč hudebními styly zábavnou formou seznamují posluchače s historií operního žánru.

Yusif Eyvazov, Anna Netrebko a PKF – Prague Philharmonia – Royal Opera House Muscat 2017 (foto FB Anny Netrebko/Khalid AlBusaidi)

Metropolitní opera tento pátek oznámila, že se německý tenorista Jonas Kaufmann neobjeví v nové produkci Pucciniho Tosky v příští sezoně. Nová inscenace přitom má být jedním z nejdůležitějších bodů nové sezony. Dirigovat bude Andris Nelsons, hudební ředitel Boston Symphony Orchestra, režisérem bude David McVicar, v roli Tosky se objeví Kristīne Opolais, Scarpiu ztělesní Bryn Terfel. Podle nejnovějších informací má Kaufmanna nahradit italský tenorista Vittorio Grigòlo. Podrobnou zprávu najdete na našich stránkách zde.

 

Praha
V pondělí na koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu v pražském Obecním domě vystoupili nevidomý multiinstrumentalista Mário Bihári, nevidomá klavíristka Ráchel Skleničková a nevidomá flétnistka Eva Blažková. Vedle nich se jako sólisté představili houslista Václav Hudeček, violistka Jitka Hosprová a kytarista Lubomír Brabec. Symfonický orchestr Českého rozhlasu hrál pod vedením Radka Baboráka. Program nabídl předehru k opeře Čarostřelec Carla Marii von Webera, Koncert pro housle a orchestr č. 5 A dur Wolganga Amadea Mozarta, Concierto de Aranjuez pro kytaru a orchestr Joaquína Rodriga, Koncert pro dvě flétny a orchestr G dur Domenica Cimarosy, Karelia Jeana Sibelia, Elsin slavnostní průvod do katedrály z druhého dějství opery Lohengrin Richarda Wagnera, Le Grand Tango Astora Piazzolly, Koncert pro klavír a orchestr č. 3 c moll Ludwiga van Beethovena, Italské capriccio Petra Iljiče Čajkovského a lidové písně v úpravě pro akordeon a orchestr.

Symfonický orchestr Českého rozhlasu a hvězdy pro Světlušku – Praha 27. února 2017 (foto Tomáš Vodňanský)

Národní divadlo v Praze vypsalo konkurz na pozici uměleckého šéfa Laterny magiky. Má zodpovídat za provoz a uměleckou úroveň inscenací, produkčně zajišťovat přípravu a vznik inscenací a organizovat zahraniční aktivity souboru, ale též dohlížet na rozpočet a dodržování plánu tržeb. S nástupem do funkce se počítá k 1. září tohoto roku. Dosavadní umělecký šéf Zdeněk Prokeš odchází v červnu do důchodu. Současně byla při příležitosti šedesátého výročí vzniku Laterny magiky vypsána ideová soutěž na novou inscenaci. Premiéra projektu je plánována na prosinec 2018 na Nové scéně Národního divadla.

Ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL) ocenil Rytíře, Dámy a Mecenáše české kultury. Dámami se staly cembalistka Zuzana Růžičková a zakladatelka českého hospicového hnutí Marie Svatošová. Rytíři pak jsou sochař Otmar Oliva, houslista Eduard Vokurka a evangelický duchovní Svatopluk Karásek. Tituly předal ministr v rámci jedenáctého ročníku mezinárodního festivalu Mene Tekel v Praze.

V pražském Národním divadle uvedli ve čtvrtek a v pátek autorské představení odcházejícího uměleckého šéfa Baletu Národního divadla Petra Zusky s názvem Chvění. Inscenace vznikla pro Balet Národního divadla v Brně, kde měla premiéru v listopadu. Pražské Národní divadlo plánovalo původně jako svou další letošní premiéru uvést choreografii Nacha Duata, ta se však z technických důvodů nemohla uskutečnit. Tématem Zuskova Chvění, uvedeného tedy teď i v Praze, je vztah jedince k druhým lidem a ke světu, jeho řádu a těžko ovlivnitelnému osudu. Větší část hudební plochy patří polskému skladateli Henryku Góreckému, jeho Symfonii č. 3, někdy také nazývané Symfonie písní žalostných. Střední pasáž tvoří hudba Jiřího Pavlici a Hradišťanu. Jako sólový pár se na první premiéře představili Aya Watanabe a Ondřej Vinklát, na druhé pak Nikola Márová a Giovanni Rotolo. Recenzi z obou premiér jsme přinesli zde.

Chvění – choreografie Petr Zuska – Aya Watanabe a soubor Baletu ND – ND Praha 2017 (foto Pavel Hejný)

Film Miloše Formana Amadeus, oceněný osmi Oscary, se nakrátko vrátí do českých kin. 2. března byl v předpremiéře uveden v pražském kině Dlabačov v takzvaném režisérském sestřihu, doplněném o nezařazené scény, které Forman představil v roce 2002 na festivalu Berlinale a vzápětí v Praze. Tříhodinový Amadeus v originálním znění s českými titulky bude do konce měsíce uveden v kinech po celé republice.

Po dlouhé nemoci zemřel ve čtvrtek v pětaosmdesáti letech taneční dramaturg, libretista, kritik a publicista Vladimír Vašut. Společně s Lubošem Ogounem a Pavlem Šmokem stál v roce 1964 u zrodu Pražského komorního baletu a po dlouhá léta spoluvytvářel tvář souboru. Pražský komorní balet patřil v tehdejším Československu k prvním představitelům současných tendencí v moderním tanci. Zevrubný portrét Vladimíra Vašuta jsme přinesli zde.

Vladimír Vašut (foto archiv Vladimíra Vašuta)

Pražský komorní balet uvedl v neděli 5. března v Divadle na Vinohradech reprízu inscenace Mysterium času. Premiéru měla v závěru loňského roku. Inspirací pro nejnovější choreografii Ondřeje Vinkláta byla prchavost okamžiku, niterný duet muže a ženy nazval jeho autor Teď². Marek Svobodník připravil na motivy básně Edgara Allana Poea Havran taneční grotesku s názvem Chvilka POEzie. Večer zakončilo minimalistické, abstraktní dílo Mysterium času, které vytvořila Hana Polanská Turečková.

 

Regiony
V úterý pořadatelé oznámili, že tři měsíce před začátkem festivalu Janáčkův máj jsou čtyři koncerty již vyprodané. U dvou dalších zbývají poslední volná místa. Vyprodán je například recitál klavíristy Lukáše Vondráčka či dva koncerty houslisty Pavla Šporcla. Janáčkův máj zavítá v době od 22. května do 9. června do devíti měst Moravskoslezského kraje. Kromě Ostravy se koncerty uskuteční i v Opavě, Kravařích, Ludgeřovicích, Píšti, Hlučíně, Bohumíně, Kuníně a v Hradci nad Moravicí.

Národní divadlo moravskoslezské zveřejnilo ve středu dramaturgický plán příští sezony. Prvním operním titulem se stane Verdiho Otello, po čtrnácti letech a po více než šedesáti reprízách vznikne nová inscenace La traviaty. Dále soubor uvede Gluckovu operu Ifigenie v Aulidě a Lady Macbeth Mcenského újezdu Dmitrije Šostakoviče. Baletní soubor jako první uvede premiéru představení nazvaného All That Jazz, Rock, Blues v choreografii Itzika Galiliho, následovat bude Minkusův Don Quijote v nastudování Michala Štípy.

Filharmonie Brno uvedla 1., 2. a 3. března v Besedním domě v Brně koncert nazvaný Sny o Francii, kde se jako sólista představil klavírista Jan Jiraský, koncerty řídil Jakub Klecker. Zazněla Předehra pro orchestr H 345 Bohuslava Martinů, Chopinův Klavírní koncert č. 1 e moll op. 11 a Bizetova Symfonie č. 1 C dur. Naši recenzi si můžete přečíst zde.

Sny o Francii – Jan Jiraský (klavír) – Brno 2017 (foto Jiří Jelínek)

Sukova síň Domu hudby v Pardubicích byla 5. března dějištěm slavnostního zahajovacího koncertu devětatřicátého ročníku mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro 2017. Program se skládal ze Symfonie č. 9, e-moll, op. 95 „Novosvětská“ Antonína Dvořáka a Koncertu pro housle a orchestr D dur op. 35 Petra Iljiče Čajkovského. Symfonický orchestr Českého rozhlasu řídil dirigent Ondrej Lenárd, houslového partu se ujal Jan Mráček. Recenzi tohoto koncertu najdete na našich stránkách.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat