Mezinárodní pěvecká soutěž Karlovy Vary už po jednapadesáté. Jaká byla?

  1. 1
  2. 2
Každoroční karlovarské klání mladých pěvců přináší vždy novou originální sestavu. Letos to bylo sto patnáct účastníků soutěže z českých zemí, ze Slovenska a také z devatenácti zahraničních států. Pochopitelně to nemusí znamenat, že se různorodost adeptů výrazně projeví ve výsledcích soutěže. Odborná porota karlovarské pěvecké soutěže má do značné míry svou stabilní základnu - jejím předsedou byl již potřinácté Peter Dvorský, porotkyněmi a porotci zůstali Gabriela Beňačková a Magdalena Hajóssyová, Antonio Carangelo, Jürgen Hartfiel, Ondřej Hučín, Sarah Meredith Livingston, Martin Otava a Zdeněk Šmukař. Novými členy poroty se stali Eva Randová a Mariano Horák. Jejich společná práce byla velmi náročná a závěrečné hodnocení soutěžících jistě neprobíhalo jednoduše.
Mezinárodní pěvecká soutěž A. Dvořáka Karlovy Vary 2016 -porota (foto Pavel Horník)
Mezinárodní pěvecká soutěž A. Dvořáka Karlovy Vary 2016 -porota (foto Pavel Horník)

Soutěž měla jako obvykle tři kategorie, kategorii Junior pro soutěžící do pětadvaceti let, dále kategorie Opera a Píseň do pětatřiceti let. Již potřetí se stala součástí hlavní soutěže kategorie nejmladších účastníků nazvaná Operní naděje, která je jednokolová.

V kategorii Píseň nejlépe uspěla Tereza Hořejšová z Hudební akademie múzických umění Praha, která v loňské soutěži získala první cenu v kategorii Junior a také několik dalších zvláštních cen.

Tereza Hořejšová (foto Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka)
Tereza Hořejšová (foto Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka)

V kategorii Junior ženy se na prvním místě umístila Slovenka Slávka Zámečníková, která studuje na Hochschule für Musik Berlin. Kvalitu svého vystoupení ve finále soutěže s árií z Dvořákovy Armidy ještě překonala výkonem na závěrečném koncertě, stala se absolutní vítězkou soutěže a získala mimo jiné cenu pražského Národního divadla, spojenou s pozváním k nastudování role nebo k hostování na jeho jevišti. Na druhém místě skončila v této kategorii dívčí lyrická Mimi z Pucciniho Bohémy v podání ukrajinské pěvkyně Elly Petnichenko, jako třetí se umístila Slovenka Patricia Janečková, studentka ostravské Janáčkovy konzervatoře, která se ve finále a na závěrečném koncertě představila jako Gilda z Verdiho Rigoletta. Jistě ji potěšila cena ostravského Národního divadla moravskoslezského, slibující nastudování role a hostování na jeho scéně.

Slávka Zámečníková (foto Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka)
Slávka Zámečníková (foto Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka)

Kategorii Junior muži vyhrál talentovaný český basista Jan Hnyk, který ve finále okouzlil porotu árií krále Filipa z Dona Carlose, na závěrečném koncertě však proti tištěnému programu vyměnil Filipovu árii pro posílení dvořákovské linie Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka za árii Vodníka z Rusalky, již zpíval ve druhém kole, a tím odkryl své rezervy – představil se v nedostudované árii, jeho hlas i výraz podléhaly zvýšenému napětí a bylo znát, že jeho zpěv postrádá pevné technické základy. Na druhém místě skončil Kazachstánec Abildin Kudaibergen, který se sympaticky představil kvalitně zazpívanou árií Rudolfa z Pucciniho Bohémy. Třetí místo obsadil polský pěvec Kamil Bień, lyrický a poeticky barevný Lenskij z Čajkovského opery Evžen Oněgin.

Jan Hnyk (foto Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka)
Jan Hnyk (foto Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka)

V kategorii Opera ženy zvítězila Češka Lucie Kaňková (Hochschule Luzern), jejíž výkon se proti loňské soutěži kvalitativně zlepšil – zazpívala árii Philiny z Thomasovy Mignon (loni zpívala valčíkovou árii Julie z Gounodovy opery Romeo a Julie). Zvolila opět výrazně sebestředný zpěv a doprovodila jej pohybově hereckou kreací, kterou dovedla až do ostentativně vypočítané dokonalosti a vytěsnila tím i sebemenší spontaneitu výrazu. Posbírala mnoho nejrůznějších cen, například cenu Slovenského národního divadla (hostování) a cenu Slezského divadla v Opavě (pozvání k nastudování role). Jako druhá se umístila ukrajinská pěvkyně Myroslava Havryliuk ze Štátného divadla Košice, která svým temným jednolitým altem zazpívala árii Leonory z Donizettiho Favoritky.

Lucie Kaňková (foto Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka)
Lucie Kaňková (foto Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka)

Zajímavých výsledků dosáhla kategorie Opera muži, v níž třetí místo nebylo uděleno a první dvě místa získali dva jihokorejští pěvci, kteří studují v Německu na Hochschule für Musik Dresden. Na prvním místě skončil Seongsoo Ryu, který zazpíval árii Federica z Cileovy opery L’Arlesiana plným, krásně posazeným, barevným tenorem s logickým frázováním a se strhujícím dramatickým stupňováním svého vystoupení, plným přesvědčivého niterného citu. Jeho výkon byl vrcholem závěrečného koncertu a domnívám se, že by si byl tento pěvec zasloužil titul absolutního vítěze letošní soutěže. Ve srovnání s ním má talentovaná Slávka Zámečníková určité rezervy v technice zpěvu, které způsobují obličejovou tenzi (oči!), jež by mohla mít neblahý vliv na její mimiku. Druhý Jihokorejec Hoeup Choi se představil v nejdramatičtější árii Rigoletta, kterou zpívá po únosu dcery Gildy. Ve finále byl méně přesvědčivý než při svém vystoupení na závěrečném koncertě, jeho Rigoletto je hodně mladý a nejsem si jistá, nevkládal-li do jeho árie přece jenom příliš mnoho svých pěveckých sil.

Seongsoo Ryu (foto Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka)
Seongsoo Ryu (foto Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka)

Překvapením byl pro mne ukrajinský zpěvák Andrii Kharlamov, štíhlý dlouhovlasý Toreador z Carmen, jehož vystoupení ve finále (na závěrečném koncertě nezpíval) postrádalo podle mého názoru jak jistější pěveckou techniku a přesnější intonaci, tak i větší výrazovou jistotu. Získal v kategorii Opera muži pouze čestné uznání, a přesto byl oceněn cenou Divadla Josefa Kajetána Tyla Plzeň (nastudování role).

  1. 1
  2. 2

Související články


Komentáře “Mezinárodní pěvecká soutěž Karlovy Vary už po jednapadesáté. Jaká byla?

  1. Je to neuvěřitelná lež, kterou napsala dr. Janáčková o výkonu Jana Hnyka na závěrečném koncertě Mezinárodní soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech! Ano, Hnyk změnil oproti tištěnému programu árii Filipa za árii Vodníka, ale ne proto, aby předváděl „nedostudovanou árii“. Při koncertě se mu stalo to, co se stalo jistě každému, kdo kdy na jevišti nebo na koncertě zpíval – v rámci zcela pochopitelného rozrušení si nemohl vzpomenout na jediné slovo v árii „stokrát“. Považoval jsem naopak za nesmírně pohotové, že ho tento výpadek nevyhodil, místo „stokrát“ něco zamumlal a zpíval suverénně dál. Vyrovnaným hlasem, kde krásně zněly hloubky i výšky. A sklidil obrovský potlesk. A stejně tak, možná ještě lépe, zpíval druhý den na repríze koncertu vítězů v Plzni. Kdyby árii neměl dostudovanou, patrně by neprošel do třetího kola. V mezinárodní porotě mj. zasedali pěvci, kteří v Rusalce zpívali – paní Beňačková, Hajóssyová, Randová, pan Dvorský, pan Otava ji režíroval, dá se předpokládat, že Rusalku dobře zná i dramaturg ND pan Hučín. Ti všichni, a spolu s nimi i další porotci, by nakonec Janu Hnykovi neudělili 1. cenu, k níž získal ještě čtyři další, mj. i Cenu diváka. Takto by se asi zpěvák, jehož „zpěv by postrádal pevné technické základy“ neodměňoval. Samozřejmě Jan Hnyk, ale s ním všichni vítězové i další soutěžící, budou muset na svých výkonech dále pracovat, každá nová role bude jejich „atestací“ a prakticky až do konce kariéry budou muset usilovat o neustálé zdokonalování svého zpěvu i projevu. Tak tomu bylo, jest a bude u všech zpěváků. Chápu, že toto těžko může posoudit člověk, který nikdy nestál na jevišti (alespoň o tom nevím), tím spíše by mělo být upuštěno od takového dehonestujícího hodnocení výkonu mladého a velice talentované pěvce.

Napsat komentář