Týden s hudbou
Co přinese tento týden
Zahraničí
Druhý týden Bratislavských hudebních slavností nabídne přehlídku světových symfonických orchestrů. Na pódiu Koncertní síně Slovenské filharmonie se vystřídají Tongyeong Festival Orchestra s dirigentem Heinzem Holligerem a houslistkou Clarou Jumi Kang (pondělí 2. října), Junge Deutsche Philharmonie s dirigentem Jukka-Pekkou Sarastem a klavíristou Tzimonem Bartem (úterý 3. října, z koncertu přineseme recenzi), Slovenská filharmonie vedená Lawrencem Fosterem a s klavíristou Evgenyjem Kissinem (středa 4. října) a Tonkünstler-Orchester Niederösterreich s dirigentem Yutakem Sadem, klavíristou Rogerem Murarem a hráčkou na Martenotovy vlny Valérie Hartmann-Claverie (pátek 6. října).
Praha
Do 91. sezony vstoupí Symfonický orchestr českého rozhlasu se svým šéfdirigentem Ondrejem Lenárdem a jedním z českých houslistů mladé generace Janem Mráčkem. V jejich podání zazní v pondělí 2. října ve Dvořákově síni Rudolfina brilantní Koncert pro housle a orchestr z roku 1945 brněnského rodáka Ericha Wolfganga Korngolda, kterého předtím, než zahájil úspěšnou kariéru filmového skladatele ve zlaté éře Hollywoodu, chválil jako zázračné dítě Gustav Mahler. Program otevře o dva roky mladší Památník Lidicím, který v americkém exilu žijící Bohuslav Martinů věnoval obyvatelům vyhlazené obce, večer pak uzavře programní Fantastická symfonie klasika francouzské hudby Hectora Berlioze. Z koncertu připravujeme recenzi.
Dvě odlišná zhudebnění mešního ordinária dvěma génii, z nichž každý reprezentuje svébytný svět duchovní hudby, budou moci konfrontovat posluchači ve Dvořákově síni Rudolfina v úterý 3. října. Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse zde provedou Bachovu Mši g moll a poslední mešní kompozici Jana Dismase Zelenky Missa Omnium Sanctorum. Sólové party nastudovali sopranistka Aleksandra Lewandowska, altistka Aneta Petrasová, tenorista Václav Čížek a basisté Jaromír Nosek a Michał Dembiński. Hodnocení koncertu, kterým soubor Collegium 1704 zahájí svoji novou sezonu Hudebního mostu Praha-Drážďany, si budete moci přečíst na našich stránkách.
Festival hudebního divadla Opera přichystal na tento týden milovníkům opery čtyři představení na scéně Stavovského divadla. V úterý 3. října se zde představí soubor Státní opery Banská Bystrica se svým nastudováním opery Jána Cikera Juro Jánošík. Slavného slovenského zbojníka vystřídá ve středu 4. října na stejném pódiu bájná řecká kouzelnice Médea Luigiho Cherubiniho v provedení Divadla J. K. Tyla Plzeň. Další řecká hrdinka bude z tvůrčí dílny Divadla F. X. Šaldy v Liberci – Thaïs Julese Masseneta v pátek 6. října. Jihočeské divadlo České Budějovice se bude prezentovat na festivalu v neděli 8. října svým komponovaným večerem, který spojuje Ravelovu jednoaktovou operu Dítě a kouzla s edukačním programem Kouzla a dítě. Všechna představení tohoto týdne opět zhodnotíme na našich stránkách, stejně jako inscenace minulého týdne (Macbeth, Triptych, Hrabě Ory).
IV. ročník mezinárodního festivalu Zelenka Festival Praha – Drážďany, jehož pořadatelem je hudební soubor Ensemble Inégal, otevře v úterý 3. října v Kostele Panny Marie pod řetězem kompletní provedení Zelenkových Lamentací proroka Jeremiáše v interpretaci souboru Collegium Marianum s uměleckou vedoucí Janou Semerádovou. Program druhého koncertu festivalu ve středu 4. října čerpá z pokladu Zelenkovy vlastní sbírky světské vokální hudby, ve které se objevují díla mimo jiné Giacomelliho, Händela, Hasse a Porpory. Hlavními protagonisty večera v Rytířském sálu Velkopřevorského paláce budou soubor Musica Aeterna se svým uměleckým vedoucím Petrem Zajíčkem a sopranistky Gabriela Eibenová a Lenka Cafourková. Festivalové dění vyvrcholí společným projektem souborů Dresdner Kammerchor a Ensemble Inégal v nastudování Adama Viktory, v jejichž interpretaci zazní premiéra Zelenkovy mše Missa Corporis Domini. Provedení této Zelenkovy rané mše, které proběhne v pátek 6. října v Kostele Panny Marie pod řetězem, bude mít o den později (v sobotu 7. října) reprízu v drážďanském kostele sv. Anny.
Ve středu 4. října v 10.30 hodin budou uloženy do hrobu spravovaného Nadací Život umělce na pražském Vyšehradě ostatky významné české operní pěvkyně Evy Děpoltové, dlouholeté sólistky Národního divadla, která zemřela 16. července tohoto roku v nedožitých dvaasedmdesáti letech. Její medailon si můžete přečíst zde.
Na dvou koncertech ve středu 4. a ve čtvrtek 5. října představí Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK ve Smetanově síni Obecního domu světovou premiéru skladby Josého Cury pro sbor a orchestr s názvem Modus, která je inspirovaná motivy středověké Prahy. José Cura bude i dirigentem obou večerů a sólistou ve dvou dílech argentinského skladatele Ariela Ramíreze (Misa Criolla a Navidad Nuestra), které zazní na koncertech ve světové premiéře v orchestrální podobě. Pověření k orchestraci dostal José Cura přímo od skladatele. Sborové party přednese Pražský filharmonický sbor. Program koncertů doplní známý Aranjuezský koncert pro kytaru a orchestr Joaquína Rodriga v podání italského kytaristy Aniella Disideria. Na reflexi koncertu se můžete těšit na našich stránkách.
Ve středu 4. října uvede Hartig Ensemble – Tance a balety tří století, profesionální soubor věnující se rekonstrukci a reinterpretaci tanců několika historických epoch, v refektáři Emauzského kláštera vtipnou hudebně-taneční hříčku Claudia Monteverdiho s názvem Ballo delle ingrate (Ballo nevděčnic). Iniciátorem projektu je dirigent Tomáš Hála, který s mladými zpěváky, hudebníky a tanečnicemi Hartig Ensemble přinese tento kus před současného diváka a posluchače v dobovém hávu. Režie a choreografie se ujala profesorka AMU Helena Kazárová.
První operní premiérou Národního divadla v této sezoně bude Maškarní ples Giuseppe Verdiho. Novou inscenaci, která poprvé zazní na scéně Národního divadla ve čtvrtek 5. října (druhá premiéra v sobotu 7. října), studuje hudební ředitel Opery Národního divadla Jaroslav Kyzlink. Režijní koncepce se ujal Dominik Beneš, který si ke spolupráci přizval divadelního výtvarníka Marka Cpina.
Pražský komorní balet představí ve čtvrtek 5. října v Divadle Ponec premiéru svého nového představení s názvem Metamorphic. V rámci programu večera Pražský komorní balet uvede úspěšnou kreaci Teď na druhou na hudbu Marka Pavlíčka v choreografii Ondřeje Vinkláta a premiéru nové choreografie Martiny Hajdyly Lacové Metamorphic na hudbu Jozefa Vlka. Hostem večera bude Balet Praha junior, soubor Tanečního centra Praha – konzervatoře, který se představí se třemi choreografiemi: Identity, Opus 13 a 5 nebeských sól.
Regiony
Říjnová Olomouc bude již devátým rokem hostit festival soudobé světové a české hudby a hudby mezních žánrů MusicOlomouc, který přináší do Olomouce české a světové premiéry nových kompozic i již osvědčená díla hudební avantgardy druhé poloviny dvacátého a jedenadvacátého století. Festival potrvá do 15. října a na sedmi koncertech a dvou workshopech zazní téměř čtyřicet soudobých kompozic, z toho pět ve světové premiéře. Festival zahájí v pondělí 2. října v Kapli Božího Těla Uměleckého centra Univerzity Palackého dvojice klavíristů Miki Skuta a Marek Keprt, kteří v české premiéře provedou kompletní klavírní dílo francouzského spektralisty Tristana Muraila. Téhož večera vystoupí i Aleph Gitarrenquartett interpretující současnou českou a zahraniční tvorbu pro klasickou kytaru. Dalším německým ansámblem na programu festivalu je osmičlenný vokální Auditivvokal Dresden, který zazpívá pod vedením dirigenta Olafa Katzera v doprovodu flétny a violoncella v úterý 3. října v Atriu Uměleckého centra Univerzity Palackého. Olomoucký ansámbl Lichtzwang, který měl na loňském ročníku MusicOlomouc svou premiéru, letos ke spolupráci přizval maďarskou klavíristku Nóru Füzi. V nejširším obsazení se představí v premiérované skladbě Daniela Skály pro trubku, violoncello, klavír, cimbál a theremin v Kapli Božího Těla Uměleckého centra UP v neděli 8. října. Tentýž večer se na stejném místě uskuteční vystoupení Two New Duo, na jehož programu jsou soudobé kompozice pro violoncello a trombon poslední dekády.
Hned dvakrát v tomto týdnu se bude Festival Lípa Musica prezentovat za hranicemi České republiky, v německém pohraničí. Krásu a cappellového sborového zpěvu budou moci obdivovat posluchači v úterý 3. října v kostele ve městě Grossschönau. Český vokální ansámbl Martinů Voices zde předvede průřez svým uměním od Gregoria Allegriho přes Johannese Brahmse a Bohuslava Martinů až po černošské spirituály. V pátek 6. října se v kostele sv. Jana v Žitavě uskuteční provedení Mozartova Rekviem v interpretaci souborů Musica Florea a Collegium Floreum a čtveřice sólistů: Aleny Hellerové, Jana Mikuška, Václava Čížka a Jaromíra Noska. Dirigentem večera nebude nikdo jiný než Marek Štryncl.
Posluchači, kteří zavítají ve středu 4. října do Besedního domu v Brně, budou svědky nevšedního provedení známého Schubertova písňového cyklu Zimní cesta. Německý dirigent a skladatel Hans Zender tento opus rekonstruoval způsobem, jakým současní divadelní režiséři často zacházejí s klasickými operami – jejich novými inscenacemi jim vytvářejí nové kontexty. Slova a melodie zůstávají a nedotčeno je i pořadí písní, ale mění se instrumentální složka a to tak, že se fantazii nekladou meze: od lidově zemitého doprovodu s kytarou a harmoniem přes salonního ducha smyčcového kvarteta ke zcela modernímu zvuku bicího souboru. Interpretace pěveckého partu se ujme tenorista Jaroslav Březina, o jeho doprovod se postará Brno contemporary orchestra s dirigentem Pavlem Šnajdrem.
Dvěma koncerty pokračuje tento týden Podzimní festival duchovní hudby Olomouc. Ve středu 4. října bude v bazilice Navštívení Panny Marie na Svatém Kopečku znít hudba piaristických klášterů v Čechách a na Moravě v provedení barokního souboru Capella Regia Praha a Chlapeckého sboru Pueri gaudentes. Rekonstrukci původní podoby oratoria Arthura Honeggera Král David představí posluchačům v dómu sv. Václava v neděli 8. října Orchestr Berg, který si ke spolupráci přizval sbor Ars Brunensis, vypravěče Petra Kubese, sopranistku Irenu Troupovou, kontratenoristu Jana Mikuška a tenoristu Tomáše Kořínka.
Podtitul Ve znamení ®evoluce nese letošní ročník festivalu Moravský podzim, který v průběhu října nabídne v Brně sedmnáct koncertů. Ačkoliv festival začíná oficiálně 6. října, brněnský Besední dům ožije už o den dříve, ve čtvrtek 5. října. Odpoledne tam začne osmadvacetihodinový klavírní maraton. U nástroje se vystřídá asi půldruhá desítka klavíristů, kteří zahrají radikálně minimalistickou skladbu Vexations Erika Satieho z roku 1893. Jedná se o jednostránkovou skladbičku, kterou zopakují dle skladatelových instrukcí velmi pomalu 840krát za sebou. Dramaturgie zahajovacího koncertu festivalu v Kulturním centru Babylon v pátek 6. října chce představit ®evolučního ducha doby ve skladbách z dvacátých a třicátých let dvacátého století z per výrazných progresivních autorů. Nastudování děl Hannse Eislera, Alexandra Mosolova, Arthura Honeggera a Leoše Janáčka se ujala Filharmonie Brno s dirigentem Ilanem Volkovem. Víkendové koncerty festivalu budou ve znamení klavíru. V sobotu 7. října provede Pierre Laurent Aimard v koncertním sále Besedního domu Goldbergovy variace. V neděli 8. října odpoledne ho na stejném pódiu vystřídá David Greilsammer, který zahraje Sonáty Domenica Scarlattiho a Johna Cage. V interpretaci Steffena Schiermachera zazní večer tamtéž díla českých a ruských avantgardistů první třetiny 20. století.
Do Valtic a Břeclavi se přesune tento týden Lednicko/Valtický hudební festival. V kostele Nanebevzetí Panny Marie ve Valticích bude ve čtvrtek 5. října provedeno Mozartovo Rekviem, jak jej nastudoval dirigent David Herzán spolu se sólisty, dvěma pěveckými sbory a Spergerovým komorním orchestrem. Duchovní hudba v podání sopranistky Patricie Janečkové a Janáčkova komorního orchestru bude znít v sobotu 7. října v kostele Navštívení Panny Marie v Břeclavi – Poštorné. Stejní interpreti (spolu s houslisty Jiřím Partykou a Jakubem Černohorským) přednesou o den později, v neděli 8. října, v zámecké kapli ve Valticích program s názvem Pocta barokním mistrům.
Díla Pavla Josefa Veslého, Wolfganga Amadea Mozarta a Chevaliera de Saint George si pro své vystoupení v rámci Mezinárodního hudebního festivalu F. L. Věka vybralo Kvarteto Apollon se svým hostem, švýcarským klarinetistou Wenzelem Grundem. Festivalový koncert se tentokrát uskuteční v Kodymově národním domě v Opočně v neděli 8. října.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Orchestr PKF – Prague Philharmonia pokračoval minulý týden ve svém koncertním turné po Číně, kam zavítal po pěti letech. Od 23. září zde absolvoval 5 koncertů, na nichž uvedl skladby Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Petra Iljiče Čajkovského a Ludwiga van Beethovena. Za dirigentským pultem se vystřídali Leoš Svárovský a Zbyněk Müller.
V pondělí 25. září se slavnostním koncertem souboru Camerata Zürich v Moyzesově síni v Bratislavě uzavřel 18. ročník Mezinárodního festivalu komorní hudby Konvergencie, který nabídl bratislavskému publiku během osmi dní celkem jedenáct koncertů. Ohlasy na festivalové dění si můžete přečíst zde.
Na 53. ročníku Bratislavských hudebních slavností se v pátek 29. září představili Vídenští filharmonikové v čele se Zubinem Mehtou. Ti přijeli bratislavskému publiku prezentovat díla Johannese Brahmse, Josepha Haydna a vrcholem večera bylo jejich provedení Koncertu pro orchestr Bély Bartóka. Reflexi koncertu najdete zde.
V sobotu pak Bratislavské hudební slavnosti přinesly komorní večer s hudbou Bacha a Zelenky, protagonisty večera byly soubory Solamente naturali a Vocale Ensemble SoLa. Recenzi večera jsme přinesli zde.
Praha
Česká filharmonie minulý týden oznámila, kdo převezme pětici koncertů, které měl v 122. sezoně řídit Jiří Bělohlávek. Mezi oznámenými jmény jsou zastoupeni dirigenti různých generací, kteří měli všichni k Jiřímu Bělohlávkovi silný osobní vztah: Petr Altrichter, Tomáš Netopil, Jiří Rožeň, Semjon Byčkov a Jakub Hrůša. Změny zapříčiněné květnovým úmrtím šéfdirigenta orchestru se částečně dotknou i sólistů a uváděných skladeb. Bělohlávkova nástupce představí vedení České filharmonie na mimořádné tiskové konferenci v pondělí 16. října.
Operní galapředstavení Pocta Jarmile Novotné 2017, které proběhlo v pondělí 25. září ve vyprodané Dvořákově síni Rudolfina, připomnělo stodesáté výročí narození této legendární divy. Výběr árií z oper Don Giovanni, Figarova svatba, La traviata, Prodaná nevěsta či Růžový kavalír přednesli čeští i zahraniční pěvci (sopranistky Daniela Fally a Adriana Kohútková, mezzosopranistka Nina Tarandek, tenorista Aleš Briscein a basbarytonista Adam Plachetka). Hudební oporou jim byl Symfonický orchestr Českého rozhlasu v čele s dirigentem Ondrejem Lenárdem. Koncert jsme zhodnotili zde.
V úterý 26. září zahájil v Sále Martinů Lichtenštejnského paláce svoji 19. sezonu Mezinárodní festival komorní hudby EuroArt Praha. Na svém úvodním koncertě přivítal dánské umělce, violistku Marii Louisu Jensen a violoncellistu Tobiase Gorvilda Lautrupa, kteří spolu s rezidenčním souborem festivalu, Stamicovým kvartetem, zahráli smyčcové sextety Nielse Gadeho a Johannese Brahmse.
Ve středu 27. září zemřela ve věku devadesáti let po krátké vážné nemoci významná česká cembalistka, manželka skladatele Viktora Kalabise, Zuzana Růžičková. Její profil si můžete přečíst zde.
Slavnostní předávání nejvyšších festivalových cen na Nové scéně Národního divadla uzavřelo v sobotu 30. září letošní ročník Mezinárodního televizního festivalu Zlatá Praha. Hlavní cenu si odnesla režisérka Olga Sommerová společně s pěvkyní Soňou Červenou za snímek Červená. Cenu za celoživotní dílo obdržela operní pěvkyně Gabriela Beňačková. Čtyři dny trvající přehlídka, jejímž pořadatelem je Česká televize, nabídla návštěvníkům nejnovější světové filmy z oblasti klasiky, současné hudby, jazzu a world music, záznamy a televizní zpracovaní oper, divadelních představení, baletů i představení moderního tance. Festivalové dění jsme pro vás průběžně sledovali na našich stránkách.
Regiony
V úterý 26. září se na festivalu Lípa Musica představil drážďanský rodák Albrecht Koch, toho času varhaník a kantor ve Freibergu. Pro litoměřický kostel Všech svatých si Koch připravil program, jež se dotýká osobnosti Johanna Sebastiana Bacha a představuje inspirace jeho nedostižným hudebním uměním v tvorbě dalších světových skladatelů. Hodnocení varhanního umění Albrechta Kocha si můžete přečíst zde.
Ostravské Divadlo Antonína Dvořáka letos slaví 110 let od svého vzniku. Jubileum si ve připomenulo ve čtvrtek 28. září komponovaným večerem s názvem 110 let Divadla Antonína Dvořáka ve 110 minutách. Historii divadla mapuje také výstava v opuštěných výlohách v centru města. Každá minuta představení byla formou vyprávění, tance, hereckých a kostýmních výstupů, divadelních obrazů, projekcí či abstraktních výjevů věnována jednomu z uplynulých let. Režie večera se ujal Pavel Gejguš, který je uměleckým šéfem divadla Stará aréna. Na scéně se objevili účinkující ze všech souborů Národního divadla moravskoslezského.
Uměleckým ředitelem a šéfdirigentem Filharmonie Brno byl jmenován americký dirigent a klavírista Dennis Russell Davies. Do Brna přichází Davies z Brucknerova orchestru v Linci a tamní opery, které vedl jako šéfdirigent a hudební ředitel patnáct sezon. Vedení Filharmonie Brno se Dennis Russell Davies ujme na čtyři roky počínaje sezonou 2018/2019. Ještě předtím se brněnskému publiku představí v dubnu 2018 na Velikonočním festivalu duchovní hudby. Více informací o novém šéfdirigentovi brněnských filharmoniků se dočtete zde.
Berliozova celovečerní „posvátná trilogie“ Dětství Ježíšovo, pojednávající o událostech spojených s Kristovým dětstvím, otevřela ve středu 27. září v katedrále na Petrově letošní filharmonickou sezonu Filharmonie Brno. Sborové party oratoria nastudoval Český filharmonický sbor Brno, v roli vypravěče se představil francouzský tenorista Sébastien Droy, provedení řídil Philippe Bernold. Hodnocení koncertu si můžete přečíst zde.
Stejné provedení Berliozova monumentálního trojdílného oratoria uzavřelo o den později, ve čtvrtek 28. září, v kostele Panny Marie Královny v Ostravě maraton koncertů, který celé září probíhal v rámci Svatováclavského hudebního festivalu v Moravskoslezském kraji.
Moravská filharmonie otevřela ve čtvrtek 28. září svou 72. sezonu. Zahajovací koncert se nesl v režii Václava Hudečka, který zároveň slaví padesát let své hudební kariéry. Ten se představil jako sólista Dvořákova Koncertu pro housle a orchestr a moll. Provedení Lašských tanců Leoše Janáčka, které zněly ve druhé části koncertu, si mohli vychutnat lidé i na olomouckém Horním náměstí, kam byl přenášen zvuk a hudbu doprovodila světelná projekce na budovu filharmonie. Nadcházející sezona je poslední pro šéfdirigenta Petra Vronského, půjde o jeho třináctou sezonu. Přinese i změnu ve vedení. V konkurzu na ředitele Moravské filharmonie zvítězil manažer a tubista Jonáš Harman. Jako jednoznačný vítěz vyšel z výběrového řízení, do kterého se přihlásilo sedm lidí. Jednohlasý verdikt výběrové komise ještě musejí potvrdit radní. Pokud tak učiní, Harman se ujme funkce v lednu příštího roku. Místo ředitele se uvolnilo poté, co před čtyřmi měsíci dlouholetý šéf Vladislav Kvapil rezignoval před chystanou stávkou hudebníků za jeho odvolání.
Druhý díl pořadu o životě a díle Františka Vladislava Heka, dobrušského rodáka a vlastence, byl uveden na Mezinárodním festivalu F. L. Věka v neděli 1. října v komorním prostředí hřbitovního kostelíka sv. Ducha v Dobrušce. Protagonisty večera byli recitátor Alfréd Strejček a violoncellista Petr Nouzovský.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]