Týden s hudbou

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Praha
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK oslavil svátek svatého Mikuláše v úterý 5. prosince v kostele sv. Šimona a Judy uvedením oratoria o tomto světci z pera Giovanniho Battisty Bononciniho. Oratorium Svatý Mikuláš z Bari nastudoval soubor Musica Florea se svým uměleckým vedoucím Markem Štrynclem a spolu se čtveřicí sólistů, mezi nimiž se objevila mimo jiné i sopranistka Martina Janková. Recenzi jsme přinesli zde. V rámci řady FOK Světová klavírní tvorba se ve Dvořákově síni Rudolfina v sobotu 9. prosince představil finský klavírista Antti Siirala. Na program zařadil kromě Bacha a Beethovena také severský repertoár, který prostřednictvím děl Einojuhaniho Rautavaary a Jeana Sibelia odkazoval na probíhající oslavy sta let nezávislosti Finska. Z klavírního recitálu připravujeme recenzi.

Semjon Byčkov se na třech po sobě jdoucích koncertech od středy 6. prosince ujal řízení České filharmonie, jejímž šéfdirigentem je jmenován od sezony 2018/2019. Šestadvacetiletá klavíristka Yuja Wang byla interpretkou Koncertu pro klavír a orchestr č. 5 Sergeje Prokofjeva, program ve Dvořákově síni Rudolfina doplnila Symfonie č. 5 Petra Iljiče Čajkovského. Recenzi z koncertu jsme přinesli zde.

Semjon Byčkov, Yuja Wang, Česká filharmonie – Praha 6. 12. 2017 (zdroj ČF / foto © Petra Hajská)

Večer k poctě významného českého choreografa a průkopníka současného tance v Česku Pavla Šmoka připravil na čtvrtek 7. prosince Pražský komorní balet. Soubor, jehož byl Šmok zakladatelem, uvedl u příležitosti jeho nedožitých devadesátin program nazvaný Fenomén Šmok, složený z jeho choreografií a dokumentárního filmu Ondřeje Kepky. V Divadle Image představil Pražský komorní balet v obnoveném nastudování Kateřiny Dedkové-Frankové choreografie Holoubek a Po zarostlém chodníčku, které na hudbu Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka vytvořil Pavel Šmok v devadesátých letech. Reflexi z představení jsme přinesli zde.

Profesní, odborové a zaměstnavatelské svazy v kultuře vyzvaly poslance, aby hlasovali pro navýšení rozpočtu ministerstva kultury na příští rok tak, aby činil minimálně jedno procento z celkových výdajů státu, a to bez započtení církevních restitucí. Podle svazů je toto zvýšení potřebné pro uchování všech forem kulturního dědictví a pro podporu kultury v nadcházejícím Evropském roce kulturního dědictví. Za uvedené svazy to v neděli 10. prosince oznámil prezident Unie orchestrálních hudebníků České republiky Jiří Dokoupil. Zprávu jsme přinesli zde.

 

Regiony
Mezzosopranistka Magdalena Kožená a Ondřej Havelka s jeho Melody Makers pokračovali minulý týden ve svém turné s písněmi Colea Portera. Jeho proslulé, jazzem inspirované hity natočila Magdalena Kožená s Ondřejem Havelkou a jeho Melody Makers na nové CD a minulý týden jej prezentovali ve Zlíně (pondělí 4. prosince), v Brně (čtvrtek 7. prosince) a řadu koncertů zakončili v neděli 10. prosince ve Velkém sále pražské Lucerny. Recenzi brněnského koncertu si můžete přečíst zde.

Galakoncert pro Concentus Moraviae – Magdalena Kožená, Melody Makers – Brno 7. 12. 2017 (zdroj Concentus Moraviae / foto © Jiří Sláma)

Beethoven Igora Ardaševa. To byl název programu, který ve středu 6. prosince v brněnském Besedním domě otevřel poslední letošní abonentní řadu Filharmonie Brno. Brněnský rodák Ardašev a Sólista sezony Filharmonie Brno se posluchačům představil tři večery po sobě, kdy provedl Beethovenův Klavírní koncert č. 2 B dur. Před Beethovenovým koncertem zazněla Rossiniho předehra k opeře Semiramis a také Dvořákova Pátá symfonie. Taktovky se po všechny večery ujal Petr Altrichter, bývalý šéfdirigent a dodnes pravidelný host brněnských filharmoniků.

Další z „ochutnávkových“ akcí šestého ročníku mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2018 byl koncert v pátek 8. prosince v Löw-Beerově vile v Brně. Namísto avizovaného písňového recitálu se zde kvůli onemocnění sopranistky Simony Houdy Šaturové konal klavírní recitál Martina Kasíka, který ji měl původně doprovázet. Na programu zůstal Leoš Janáček, ovšem místo písní to byla první řada cyklu Po zarostlém chodníčku. Program první poloviny koncertu doplnily Tři české tance Bohuslava Martinů. Po přestávce zazněly Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského. Koncert jsme zhodnotili zde.

Preview Janáček Brno 2018 – Martin Kasík – Brno 8. 12. 2017 (zdroj ND Brno)

Dva moravskoslezské hudební festivaly věnované Leoši Janáčkovi – ostravský Janáčkův máj a Janáčkovy Hukvaldy – se spojily v jeden. Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka se uskuteční od 21. května do 1. července 2018. Informoval o tom minulý týden ředitel festivalu Jaromír Javůrek. Základní festivalovou osou budou Ostrava a Hukvaldy – místa úmrtí a narození Leoše Janáčka. Součástí festivalu budou nadále koncerty ve vybraných městech a obcích Moravskoslezského kraje. Programovou náplní festivalu bude prezentace děl Leoše Janáčka na co nejvyšší umělecké úrovni a propagace české hudební tvorby jak současné, tak meziválečné. Více jsme informovali zde.

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat