Týden s hudbou

Co přinese tento týden? Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 11. do 17. prosince 2017 241

Zahraničí
Slovenská filharmonie se po dva adventní večery představí pod taktovkou Leoše Svárovského. Ve čtvrtek 14. a v pátek 15. prosince se ke slovenským filharmonikům v Koncertní síni Slovenské filharmonie připojí Slovenský filharmonický sbor, Bratislavský chlapecký sbor a barytonista Sergej Tolstov, aby posluchačům navodili sváteční atmosféru provedením Honneggerovy Vánoční kantáty. Program doplní Evangelio, poéma pro orchestr Joaquína Turiny a Koncert pro housle a orchestr č. 2 Henryka Wieniawského v podání Dalibora Karvaye. Koncert zhodnotíme na našich stránkách.

Slovenská filharmónia – dirigent Leoš Svárovský (foto Ján Lukáš)

 

Praha
Z bohatého programu 23. ročníku festivalu Dny Bohuslava Martinů, který začal minulý týden v Praze, vybíráme několik výjimečných událostí. V úterý 12. prosince jsou to dva koncerty komorní hudby. V Sukově síni Rudolfina se představí Kvarteto Apollon s klavíristou Danielem Wiesnerem. V jejich podání zazní díla Viktora Kalabise, Ivana Kurze, Josefa Bohuslava Foerstera a chybět nebude samozřejmě Bohuslav Martinů. Ve spolupráci s festivalem EuroArt se uskuteční tentýž večer v Sále Martinů Lichtenštejnského paláce vystoupení Stamicova kvarteta, které si k provedení Klavírního kvintetu č. 1 Bohuslava Martinů přizvalo Kristýnu Znamenáčkovou, Klarinetový kvartet Es dur Karla Stamice provede společně s klarinetistkou Annou Paulovou. Příznivci orchestrálních koncertů mohou zavítat například v pátek 15. prosince do Koncertního sálu Pražské konzervatoře, kde bude znít hudba Ivana Kurze, Martina Hyblera a Jaroslava Křičky. Martinů bude zastoupen svojí Čtvrtou symfonií. Filharmonii Hradec Králové bude řídit Miriam Němcová. Z vybraných koncertů festivalu přinášíme recenze, ohlasy na koncerty minulého týdne si můžete přečíst zde (Pražský filharmonický sbor, Prague Conservatory Modern).

Prařský filharmonický sbor – Praha 6. 12. 2017 (zdroj PFS / foto Martin Divíšek)

Druhý koncert 25. sezony Českého národního symfonického orchestru ve středu 13. prosince ve Smetanově síni Obecního domu přinese program z děl hudebního romantismu: předehru k opeře Čarostřelec Carla Marii von Webera, Čtvrtou symfonii Johannese Brahmse a Klavírní koncert a moll Roberta Schumanna, v němž se jako sólista představí Ivo Kahánek. Koncert, který bude řídit Petr Altrichter, pro vás zhodnotíme na našich stránkách.

Na objednávku Národního divadla vznikl dvacet let po smrti slavného a oblíbeného spisovatele jedinečný projekt: opera Miloše Orsona Štědroně Don Hrabal. Světová premiéra tohoto pozoruhodného díla se odehraje ve čtvrtek 14. prosince na Nové scéně Národního divadla. Titulní roli opery o Bohumilu Hrabalovi ztvární Roman Janál. Jako tři osudové Hrabalovy ženy se představí Yukiko Kinjo jako Múza, Jana Sýkorová jako Pipsi a Lenka Šmídová jako Matka. V opeře nechybí ani sbor milovaných koček a hejno holubů, kteří byli svědky posledních chvil spisovatele při pádu z okna Nemocnice Na Bulovce. Sbor a Orchestr Národního divadla řídí Jan Chalupecký. Režisérkou opery je Linda Keprtová. Z příprav inscenace chystáme videoreportáž a také rozhovor z opery, z premiéry připravujeme recenzi.

M. O. Štědroň: Don Hrabal – foto ze zkoušky (zdroj archiv ND Praha / foto Pavel Štoll)

V atraktivním projektu nazvaném Dolce Duello vystoupí ve čtvrtek 14. prosince ve Dvořákově síni Rudolfina operní superstar Cecilia Bartoli a slavná argentinská violoncellistka Sol Gabetta. Dvořákova síň Rudolfina bude jednou ze zastávek na jejich turné, na němž prezentují svoji stejnojmennou nahrávku barokních árií pro zpěv a violoncello. Bartoli a Sol Gabettu na jejich turné doprovází Cappella Gabetta a dirigent a houslista Andrés Gabetta. Reflexi koncertu si budete moci přečíst na našich stránkách.

Festival Kultura v srdci Prahy, který pořádá Jednota pro zvelebení hudby v Čechách, zakončí ve čtvrtek 14. prosince v Koncertním sále Pražské konzervatoře Vánoční koncert Barokního orchestru Pražské konzervatoře. Ten pod vedením Jakuba Kydlíčka nastudoval díla Henryho Purcella a Marca-Antoina Charpentiera.

Slavnostní zahajovací galakoncert Mezinárodního hudebního festivalu České doteky hudby s názvem Sophia Jaffé na Hradě se uskuteční v sobotu 16. prosince ve Španělském sále Pražského hradu. Je věnován třístému výročí narození významného českého hudebního skladatele Jana Václava Stamice, kterého obdivoval i Wolfgang Amadeus Mozart. Na programu koncertu, na němž vystoupí německá houslová virtuózka Sophia Jaffé s doprovodem PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou dirigenta Petra Vronského, tak zazní kromě Stamicovy Sinfonie D dur rovněž Mozartův Houslový koncert A dur. Večer uzavře Beethovenova Symfonie č. 3 „Eroica“.

Sophia Jaffé (zdroj www.sophiajaffe.com)

Mimořádný vánoční koncert zařadil mezi své orchestrální koncerty Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK. Na neděli 17. prosince si do Smetanovy síně Obecního domu pozval svého již pravidelného hosta, tenoristu Štefana Margitu a společně sestavili pestrý program z děl Wolfganga Amadea Mozarta, Giuseppe Verdiho, Georgese Bizeta, ale také českých autorů (Antonín Dvořák či Leoš Janáček). Partnerkou v duetech bude Margitovi slovenská sopranistka Andrea Danková, za dirigentským pultem stane Marek Štilec. Z koncertu si budete moci na našich stránkách přečíst recenzi.

Světová „star“ klasické hudby, jihokorejská sopranistka Sumi Jo, bude hvězdou mimořádného koncertu PKF – Prague Philharmonia. Posluchači ve Dvořákově síni v neděli 17. prosince uslyší program spojený s rakouskou metropolí, byť dvou rozdílných stylových období. První polovina koncertu bude patřit Metamorfozám Richarda Strausse a jeho árii Zerbinetty z opery Ariadna na Naxu. Ve druhé části koncertu bude v podání PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Emmanuela Villauma znít výhradně hudba Wolfganga Amadea Mozarta. Jedinečné „mozartovské menu“ završí vypjatá árie Konstanze z opery Únos ze serailu. Z koncertu přineseme recenzi, rozhovor se sopranistkou jsme před několika dny publikovali zde.

Sumi Jo (zdroj PKF / foto Youngho Kang)

 

Regiony
Janáčkova filharmonie Ostrava zařadila na pondělí 11. prosince do svého Cyklu klavírních recitálů vystoupení vítěze Soutěže královny Alžběty v Bruselu z roku 2010 Denise Kozhukhina. Ten publiku, které zavítá do společenského sálu Domu kultury města Ostravy, zahraje mimo jiné Brahmsova Tři intermezza, Bartókův cyklus V přírodě a první cyklus Debussyho Preludií. Vrcholem večera bude Gershwinova Rapsodie v modrém v mimořádně obtížné podobě pro sólový klavír.

Filharmonie Brno si na středu 13. prosince přizvala specialistu na poučenou interpretaci staré, zvláště barokní hudby, dirigenta Václava Lukse, což se nutně promítlo do dramaturgie mimořádného koncertu v brněnském Besedním domě. Večer nazvaný Barokně-klasicistní advent otevře předehra k Händelovu prvnímu mistrovskému kusu – opeře Agrippina a kantáta Ero e Leandro, v níž se sopránového partu ujme Lenka Cafourková. Program doplní dva instrumentální opusy: Concerto con molti stromenti Antonia Vivaldiho a Symfonie č. 36 „Linecká“ Wolfganga Amadea Mozarta.

Lenka Cafourková – Pražské jaro (foto © Petra Hajská)

Ve čtvrtek 14. prosince uvede Národní divadlo moravskoslezské poprvé operu Ifigenie v Aulidě Christopha Willibalda Glucka, a to ve výjimečné hudební i textové úpravě Richarda Wagnera. Wagner zde použitím leitmotivů i celkovou propracovaností hudebního dramatu dovršil Gluckovy reformní principy opery. Operu v Ostravě hudebně nastudoval Zdeněk Klauda, režie se ujal Michał Znaniecki. V roli Ifigenie alternují Karolína Plicková a Michaela Popik Kušteková. Na hodnocení nové inscenace se můžete těšit na našem portálu.

Inscenační tým ve složení Robert Jindra (dirigent), Jan Antonín Pitínský (režisér) a Tomáš Rusín (scéna) připravuje v libereckém Divadle F. X. Šaldy premiéru opery Dvě vdovy Bedřicha Smetany. Nová inscenace, která bude mít v Liberci premiéru v pátek 15. prosince, je uváděna v koprodukci s divadlem v lázeňském městečku Bad Elster v Sasku, kde bude uvedena pod taktovkou Floriana Merze v českém originálu s německými titulky. Z liberecké premiéry připravujeme recenzi.

B. Smetana: Dvě vdovy – Kristýna Vylíčilová, Jan Antonín Pitínský, Dana Burešová, Lívia Obručník Vénosová – Divadlo F. X. Šaldy Liberec 2017 – foto ze zkoušky (zdroj Divadlo F. X. Šaldy / foto Lukáš Trojan)

Třetí premiéra operní sezony 2017/18 Národního divadla Brno, která je naplánována na sobotu 16. prosince, patří jedné z nejslavnějších francouzských oper – Faustovi a Markétě Charlese Gounoda. Rekonstrukce Janáčkova divadla otevřela pro operní soubor možnosti hrát v prostorách pro něj netradičních a o to více inspirativních, tvůrčí dvojice režisér Jiří Heřman a šéfdirigent Marko Ivanović tak objevovala nové výrazové cesty v prostoru operou dosud nevyzkoušeném. Je jím pavilon P na brněnském výstavišti, nejnovější, největší a nejmodernější multifunkční pavilon, který pojme až tisíc diváků. V roli Markéty alternují Pavla Vykopalová spolu s Kateřinou Kněžíkovou. Po nedávné roli Nemorina se v Brně tentokrát jako Faust představí španělský tenorista José Manuel v alternaci s Lucianem Mastrem a jako Mefistofeles Jan Šťáva spolu s Davidem Nyklem a Ondrejem Mrázem. Premiéru pro vás zhodnotíme na našem portálu.

Slezské divadlo v Opavě uvede v neděli 17. prosince v české premiéře poslední operetu maďarského skladatele Emmericha Kálmána Arizona Lady. Režie operety, která se odehrává na Divokém západě a kovbojové v ní tančí valčík, se ujal Dominik Beneš. Dílo divadlo nastudovalo v českém znění. Vycházelo přitom z překladu Jana Ondráčka, který pro potřeby divadla upravil Patrick Fridrichovský. V opavském nastudování se představí mimo jiné Lucie Hájková, Barbora Řeřichová, Barbora Čechová, Juraj Nociar, Roman Harok či Zdeněk Kapl. Scéna je dílem Davida Janoška, kostýmy Lenky Poláškové. Podrobněji jsme o chystané premiéře informovali zde.

Emmerich Kálmán: Arizona Lady – Michael Skalický, Barbora Čechová – foto ze zkoušky (zdroj SD / foto Tomáš Ruta)

Ensemble Opera Diversa pro Vánoční den Eurorádia připravil na neděli 17. prosince adventní program soudobé duchovní hudby. Skladbu O antifony pro baryton a smyčce soubor objednal u svého dvorního skladatele Ondřeje Kyase právě pro tento koncert. Původně šlo o krátké liturgické texty, zpívané v posledním předvánočním týdnu před chvalozpěvem Panny Marie z Lukášova evangelia. Právě radostný Magnificat Ondřeje Kyase koncert také uzavírá. Vprostřed je zařazena Sonata da chiesa Petera Grahama, skladba čistě instrumentální a v tomto ohledu kontrastní k dílům Kyasovým. Orchestr Ensemble Opera Diversa a sbor Ensemble Versus bude v konventu Milosrdných bratří v Brně řídit Gabriela Tardonová.

 

Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 4. do 10. prosince 2017

Ze zahraničí
Koncert ve Frankfurtské opeře uzavřel v pondělí 4. prosince téměř dvoutýdenní evropské turné hráče na trubku Gábora Boldoczkého a orchestru PKF – Prague Philharmonia, na kterém prezentovali své nové společné CD Bohemian Rhapsody, nominované na prestižní cenu ICMA 2018 v kategorii Concertos.

Závěrečná fanfára – Gábor Boldoczki, Soma Dinyés, PKF – Prague Philharmonia – Lobkowiczký palác Praha 20. 11. 2017 (zdroj PKF / foto © Petra Hajská)

Abonentní sezona 2017/2018 Gesamtkunstwerk Bratislava, Vídeň pokračovala v sobotu 9. prosince vystoupením Chamber Orchestra Vienna – Berlin. Ten si jako dirigenta a sólistu zároveň přizval pianistu Rudolfa Buchbindera, s nímž v bratislavské Koncertní síni Slovenské filharmonie provedli klavírní koncerty Wolfganga Amadea Mozarta a Josepha Haydna.

Moskevské Velké divadlo v sobotu 9. prosince uvedlo původně již před půl rokem ohlášenou premiéru celovečerního baletu o světoznámém baletním tanečníkovi Rudolfu Nurejevovi, který obsahuje mimo jiné i scény popisující homosexuální vztah hlavního hrdiny. Podle agentury Reuters tím divadlo pokouší toleranci Kremlu k takzvané propagandě homosexuality, která je v zemi zakázaná od roku 2013. Podrobnou zprávu a videa jsme přinesli zde.

 

Praha
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK oslavil svátek svatého Mikuláše v úterý 5. prosince v kostele sv. Šimona a Judy uvedením oratoria o tomto světci z pera Giovanniho Battisty Bononciniho. Oratorium Svatý Mikuláš z Bari nastudoval soubor Musica Florea se svým uměleckým vedoucím Markem Štrynclem a spolu se čtveřicí sólistů, mezi nimiž se objevila mimo jiné i sopranistka Martina Janková. Recenzi jsme přinesli zde. V rámci řady FOK Světová klavírní tvorba se ve Dvořákově síni Rudolfina v sobotu 9. prosince představil finský klavírista Antti Siirala. Na program zařadil kromě Bacha a Beethovena také severský repertoár, který prostřednictvím děl Einojuhaniho Rautavaary a Jeana Sibelia odkazoval na probíhající oslavy sta let nezávislosti Finska. Z klavírního recitálu připravujeme recenzi.

Semjon Byčkov se na třech po sobě jdoucích koncertech od středy 6. prosince ujal řízení České filharmonie, jejímž šéfdirigentem je jmenován od sezony 2018/2019. Šestadvacetiletá klavíristka Yuja Wang byla interpretkou Koncertu pro klavír a orchestr č. 5 Sergeje Prokofjeva, program ve Dvořákově síni Rudolfina doplnila Symfonie č. 5 Petra Iljiče Čajkovského. Recenzi z koncertu jsme přinesli zde.

Semjon Byčkov, Yuja Wang, Česká filharmonie – Praha 6. 12. 2017 (zdroj ČF / foto © Petra Hajská)

Večer k poctě významného českého choreografa a průkopníka současného tance v Česku Pavla Šmoka připravil na čtvrtek 7. prosince Pražský komorní balet. Soubor, jehož byl Šmok zakladatelem, uvedl u příležitosti jeho nedožitých devadesátin program nazvaný Fenomén Šmok, složený z jeho choreografií a dokumentárního filmu Ondřeje Kepky. V Divadle Image představil Pražský komorní balet v obnoveném nastudování Kateřiny Dedkové-Frankové choreografie Holoubek a Po zarostlém chodníčku, které na hudbu Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka vytvořil Pavel Šmok v devadesátých letech. Reflexi z představení jsme přinesli zde.

Profesní, odborové a zaměstnavatelské svazy v kultuře vyzvaly poslance, aby hlasovali pro navýšení rozpočtu ministerstva kultury na příští rok tak, aby činil minimálně jedno procento z celkových výdajů státu, a to bez započtení církevních restitucí. Podle svazů je toto zvýšení potřebné pro uchování všech forem kulturního dědictví a pro podporu kultury v nadcházejícím Evropském roce kulturního dědictví. Za uvedené svazy to v neděli 10. prosince oznámil prezident Unie orchestrálních hudebníků České republiky Jiří Dokoupil. Zprávu jsme přinesli zde.

 

Regiony
Mezzosopranistka Magdalena Kožená a Ondřej Havelka s jeho Melody Makers pokračovali minulý týden ve svém turné s písněmi Colea Portera. Jeho proslulé, jazzem inspirované hity natočila Magdalena Kožená s Ondřejem Havelkou a jeho Melody Makers na nové CD a minulý týden jej prezentovali ve Zlíně (pondělí 4. prosince), v Brně (čtvrtek 7. prosince) a řadu koncertů zakončili v neděli 10. prosince ve Velkém sále pražské Lucerny. Recenzi brněnského koncertu si můžete přečíst zde.

Galakoncert pro Concentus Moraviae – Magdalena Kožená, Melody Makers – Brno 7. 12. 2017 (zdroj Concentus Moraviae / foto © Jiří Sláma)

Beethoven Igora Ardaševa. To byl název programu, který ve středu 6. prosince v brněnském Besedním domě otevřel poslední letošní abonentní řadu Filharmonie Brno. Brněnský rodák Ardašev a Sólista sezony Filharmonie Brno se posluchačům představil tři večery po sobě, kdy provedl Beethovenův Klavírní koncert č. 2 B dur. Před Beethovenovým koncertem zazněla Rossiniho předehra k opeře Semiramis a také Dvořákova Pátá symfonie. Taktovky se po všechny večery ujal Petr Altrichter, bývalý šéfdirigent a dodnes pravidelný host brněnských filharmoniků.

Další z „ochutnávkových“ akcí šestého ročníku mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2018 byl koncert v pátek 8. prosince v Löw-Beerově vile v Brně. Namísto avizovaného písňového recitálu se zde kvůli onemocnění sopranistky Simony Houdy Šaturové konal klavírní recitál Martina Kasíka, který ji měl původně doprovázet. Na programu zůstal Leoš Janáček, ovšem místo písní to byla první řada cyklu Po zarostlém chodníčku. Program první poloviny koncertu doplnily Tři české tance Bohuslava Martinů. Po přestávce zazněly Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského. Koncert jsme zhodnotili zde.

Preview Janáček Brno 2018 – Martin Kasík – Brno 8. 12. 2017 (zdroj ND Brno)

Dva moravskoslezské hudební festivaly věnované Leoši Janáčkovi – ostravský Janáčkův máj a Janáčkovy Hukvaldy – se spojily v jeden. Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka se uskuteční od 21. května do 1. července 2018. Informoval o tom minulý týden ředitel festivalu Jaromír Javůrek. Základní festivalovou osou budou Ostrava a Hukvaldy – místa úmrtí a narození Leoše Janáčka. Součástí festivalu budou nadále koncerty ve vybraných městech a obcích Moravskoslezského kraje. Programovou náplní festivalu bude prezentace děl Leoše Janáčka na co nejvyšší umělecké úrovni a propagace české hudební tvorby jak současné, tak meziválečné. Více jsme informovali zde.

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat