Týden s hudbou
Co přinese tento týden? Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 16. do 22. dubna 2018 259
Zahraničí
Ve čtvrtek 19. a v pátek 20. dubna má Slovenská filharmonie na programu díla od klasicismu až po skladbu současné slovenské autorky Ľubice Čekovské Palingenia. Hudební příběh o nenápadném hmyzu pro symfonický orchestr zkomponovala skladatelka na objednávku Essenské filharmonie, kde skladba zazněla v premiéře v roce 2015. V bratislavské Redutě zazní tento opus ve slovenské premiéře. Programy koncertů doplní Symfonie č. 8 F dur Ludwiga van Beethovena. Ve druhé polovině koncertů, na nichž povede slovenské filharmoniky jejich šéfdirigent James Judd, se poprvé v Bratislavě představí klavírní virtuóz, zkušený anglický světoběžník Stephen Hough, v jehož interpretaci zazní Koncert pro klavír a orchestr č. 1 fis moll Sergeje Rachmaninova. Stephen Hough se představí i v Malém sále Slovenské filharmonie v úterý 17. dubna. Klavírní recitál sestavil z děl Clauda Debussyho, Roberta Schumanna a Ludwiga van Beethovena.
Praha
Předposlední koncert klavíristy Saleema Ashkara z koncertní série kompletního uvedení Beethovenových klavírních sonát Saleem Ashkar Beethoven Residency se uskuteční v pondělí 16. dubna. V Anežském klášteře na koncertním křídle D 282 renomované firmy C. Bechstein zazní jedno z nejslavnějších děl světové klavírní literatury – Měsíční sonáta. Bude to jedna ze vzácných příležitostí slyšet dílo ve výsostné interpretaci charizmatického izraelsko-palestinského klavíristy, který uchvacuje precizností i procítěným provedením. V rámci dubnového večera zazní také Sonáta č. 4 Es dur op. 7, Sonáta č. 25 G dur op. 79, Sonáta E dur op. 109.
Hostem sedmého koncertu sezony 2017/18 Mezinárodního festivalu komorní hudby EuroArt bude Stamicovo kvarteto. Posluchači, kteří zavítají v úterý 17. dubna do Sálu Martinů Lichtenštejnského paláce, vyslechnou v jeho podání dva smyčcové kvartety Karla Kovařovice a Smyčcový kvintet Es dur Antonína Dvořáka.
Spojení virtuózního umění hráče na cink Bruce Dickeyho a sopránu Hany Blažíkové přinese projekt nesoucí název Breathtaking, který pořádá v kostele sv. Šimona a Judy v úterý 17. dubna Koncertní jednatelství FOK. Lukáš Vondráček provede ve středu 18. a ve čtvrtek 19. dubna ve Smetanově síni Obecního domu se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK Rachmaninovův Třetí klavírní koncert – tedy skladbu, se kterou před dvěma lety zvítězil jako první Čech v prestižní Soutěži královny Alžběty v Bruselu. Dále zazní suita z Prokofjevova baletu Popelka. Koncert bude řídit hlavní hostující dirigent FOK Jac van Steen. Komorní i orchestrální koncert FOK zhodnotíme na našem portálu.
Ve čtvrtek 19. dubna vystoupí soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 ve Dvořákově síni Rudolfina s programem Pane, slyš mé prosby, který zahrnuje anglickou hudbu sedmnáctého století. Hymny Henryho Purcella a jeho předchůdců nastudoval se soubory jejich umělecký vedoucí Václav Luks. Z koncertu přineseme recenzi.
Balet La Fille mal gardée čili Marná opatrnost aneb Dívka špatně střežená, přesněji přenesená verze, kterou vytvořil v roce 1960 britský choreograf Sir Frederick Ashton, bude mít premiéru ve čtvrtek 19. dubna v historické budově Národního divadla. Tento baletní opus patří ještě do doby preromantismu, navazuje na éru heroických krátkých baletů ve stylu ballet d’action. Ashtonova verze s hudbou Johna Lanchberyho, která se od své premiéry stala ve světě nejoblíbenějším baletem anglického stylu, bude u nás uvedena vůbec poprvé. Choreograf se v baletu vyznává z lásky k anglickému kraji Suffolk, výprava připomínající kreslený film zahrnuje pestrobarevné májky a tančící slepice. V Praze inscenaci nastudovala choreoložka Jane Elliott. Premiéru zhodnotíme na našich stránkách.
Finská pěvecká hvězda Karita Mattila uvede v sobotu 21. dubna ve Dvořákově síni Rudolfina s PKF – Prague Philharmonia slavnou dramatickou koncertní árii Ludwiga van Beethovena „Ah! Perfido“. Na programu dále zazní Mozartova Chaconne z baletní hudby z opery Idomeneo a Čajkovského Suita č. 3 G dur, ve které skladatel spojil myšlenku na kompozici nového klavírního koncertu a symfonie. PKF – Prague Philharmonia povede tentokrát zakladatel a umělecký ředitel Gabrieli Consort & Players, britský dirigent Paul McCreesh. Hodnocení koncertu si budete moci přečíst na našem portálu.
Regiony
Mimořádný koncert ke stému výročí narození Leonarda Bernsteina pořádá Filharmonie Hradec Králové v pondělí 16. dubna. Hlavním protagonistou koncertu bude Pražský filharmonický sbor, který se svým sbormistrem Lukášem Vasilkem nastudoval z oslavencova odkazu Chichesterské žalmy pro smíšený sbor, chlapecké sólo, varhany, bicí nástroje a harfu. Kromě Bernsteinova slavného opusu provede Pražský filharmonický sbor v Sále Filharmonie Hradec Králové Janáčkův Otčenáš, Průtrž mračen od amerického skladatele Erica Whitacrea a skladbu Svatý od Johna Tavenera. Z koncertu chystáme recenzi.
Symfonie vídeňských klasiků Franze Schuberta (Symfonie č. 5) a Ludwiga van Beethovena (Symfonie č. 1) jsou programovým pilířem trojice koncertů, které pořádá od středy 18. dubna Filharmonie Brno. Program, který bude orchestr pod taktovkou Alexandera Liebreicha prezentovat v Besedním domě, doplní ještě Pastorální variace na téma Ludwiga van Beethovena zakladatele islandské národní hudby Jóna Leifse.
Na posledním z koncertů řady cyklu Šéfdirigent uvádí… Janáčkovy filharmonie Ostrava dostal prostor a zcela volnou ruku šéfdirigent tohoto symfonického tělesa: Heiko Mathias Förster. Na úvod vybral Rapsodii v modrém George Gershwina. Skladbu s obtížným klavírním partem, jehož se ujme Ivo Kahánek, bude následovat Finále z Rachmaninovova Třetího klavírního koncertu. Vedle toho zazní ještě nepříliš známý Hindemithův Pochod či energií nabitá Rumunská rapsodie George Enescua. Tyto a ještě další skladby budou moci vyslechnout posluchači, kteří zavítají ve čtvrtek 19. dubna do Domu kultury města Ostravy.
Vokální okteto Gentlemen Singers se v tomto týdnu dvakrát představí na Pardubickém hudebním jaru (ve čtvrtek 19. dubna v kostele sv. Bartoloměje v Pardubicích a v pátek 20. dubna v kostele Narození Panny Marie v Hlinsku). Koncert, na němž se stará hudba bude střídat se skladbami dvacátého a jednadvacátého století, zhodnotíme na našich stránkách.
Na sedmém abonentním koncertě v rámci 12. ročníku Cyklu abonentních koncertů Českého filharmonického sboru Brno v neděli 22. dubna zazní v brněnském Besedním domě v podání Českého filharmonického sboru Brno a přizvaných sólistů vokální skladby významných českých skladatelů: výběr z Dvořákových Moravských dvojzpěvů, Sukových Deset zpěvů pro ženský sbor na slova lidových písní, Hora tří světel Bohuslava Martinů a Píseň bratra Slunce Josefa Bohuslava Foerstera. Dirigentem večera bude Jiří Najvar.
Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 9. do 15. dubna 2018
Ze zahraničí
Slovenské národní divadlo uvedlo v pátek 13. dubna na prknech své historické budovy premiéru operety Polská krev od Oskara Nedbala, který stál přímo u počátků operního souboru slovenské první scény jako její ředitel. Pod taktovkou Mariána Vacha, jenž se na scéně Opery Slovenského národního divadla představil poprvé s vlastním hudebním nastudováním, a v režii Mariána Chudovského v inscenaci účinkují přední sólisté i hosté slovenské první scény. Reflexi premiéry najdete zde.
V pátek 13. dubna zemřel ve Spojených státech amerických po krátké nemoci oscarový režisér Miloš Forman. Více jsme informovali zde.
Ostravská banda přijala pozvání festivalu Bridges (Mosty), pořádaného prestižním koncertním domem Wiener Konzerthaus. V sobotu 14. dubna se tak zařadila mezi účinkující druhého bienále festivalu, který se zaměřuje hlavně na soudobou hudbu rakouského původu. Program koncertu Ostravské bandy byl koncipován jako přehlídka spolupráce české a rakouské současné hudební scény: kromě významných rakouských skladatelů, jakými jsou Bernhard Lang, Kurt Schwertsik a Klaus Lang, byly na programu dvě skladby Petra Kotíka, který také koncert dirigoval.
Praha
Nadcházející sezonu prezentovalo v úterý 10. dubna na tiskové konferenci vedení Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Ve čtyřiaosmdesáté sezoně nabídnou pražští symfonikové jedenáct abonentních řad. Šéfdirigentem zůstává do roku 2020 nadále Pietari Inkinen, spolupráci s FOKem prodloužil také José Cura. Více se dočtete zde.
Na dalším koncertu z řady Barokních podvečerů, které pořádá soubor Collegium Marianum, se v úterý 10. dubna v klášteře sv. Anežky České představil vokální ansámbl Capella Mariana. Program nesoucí název Quinta essentia, který soubor nastudoval pod vedením svého uměleckého vedoucího Vojtěcha Semeráda, zahrnoval díla franko-vlámské polyfonie.
Program své pětadvácáté sezony, která nese podtitul Dotkni se zvuku, představil v úterý 11. dubna orchestr PKF – Prague Philharmonia. Bude v ní mimo jiné nadále pokračovat v provádění děl z hudebního odkazu Ludwiga van Beethovena. Více jsme informovali zde.
Jednota pro zvelebení hudby v Čechách pořádala ve středu 11. dubna Výroční koncert, který i letos proběhl v Koncertním sále Pražské konzervatoře. První polovina koncertu byla věnována hudbě soudobé. Nejprve zaznělo dílo studentky skladby ze třídy Eduarda Douši Kateřiny Pincové Aedes musicologicae. Nastudování vzniklo ve spolupráci se se souborem Prague Conservatory Modern za vedení Pavla Trojana juniora. Následovala skladba renomovaného českého autora tvořícího ve Francii Kryštofa Mařatky Praharphona Sextet – hudba staré a nové Prahy pro harfu, smyčcové kvarteto a bicí z roku 2009. Druhá část koncertu byla záměrně v dramaturgickém kontrastu vyhrazena Baroknímu orchestru školy pod vedením Jakuba Kydlíčka, v jehož podání zazněl program Geographia Musicalis, tedy hudba jednotlivých národních stylů vrcholného baroka.
Houslista Ivan Ženatý přijel do Prahy, aby ve středu 11. a ve čtvrtek 12. dubna ve Smetanově síni Obecního domu zahrál se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK Brahmsův Houslový koncert D dur pod taktovkou šéfdirigenta FOK Pietari Inkinena. Celý program koncertu byl věnován Johannesi Brahmsovi, večer uvedla jeho Tragická předehra a ve druhé polovině vyslechli posluchači přelomové dílo devatenáctého století – Brahmsovu První symfonii. Z koncertu jsme přinesli recenzi zde.
Tři dubnové večery s Jakubem Hrůšou (počínaje středou 11. dubna) věnovala Česká filharmonie Karlu Ančerlovi, který se narodil před sto deseti lety, 11. dubna 1908. Dramaturgie koncertů, které se uskutečnily ve Dvořákově síni Rudolfina, zahrnovala svitu z opery Háry János Zoltána Kodályho, Koncert pro klavír a orchestr č. 1 C dur Ludwiga van Beethovena (se sólistou Behzodem Abduraimovem) a svitu z opery Vojna a mír Sergeje Prokofjeva.
Ve čtvrtek 12. dubna se Opera Národního divadla provedením Rekviem Giuseppe Verdiho připojila k podporovatelům stavby nových varhan ve svatovítské katedrále na Pražském hradě. Na provedení Rekviem v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha se vedle Sboru a Orchestru Národního divadla s hudebním ředitelem Jaroslavem Kyzlinkem podíleli jako sólisté sopranistka Veronika Dzhioeva, mezzosopranistka Monika Fabiánová, tenorista Sung Kyu Park a basista Jiří Sulženko. Hodnocení koncertu si můžete přečíst zde.
Výjimečným zážitkem nejen pro děti bylo promítání úspěšného animovaného filmu z dílny BBC podle Příběhů lišky Bystroušky Leoše Janáčka. Britský filmař Geoff Dunbar, který spolupracoval mimo jiné s legendárním Paulem McCartneym, převedl nevšední operu o lásce, přírodě, zvířatech a lidech na filmové plátno s humorem, poetikou i hlubokým chápáním geniální hudby hukvaldského rodáka. Promítání hodinového filmu ve Fóru Karlín v sobotu 14. dubna doprovodila živě hraná hudba v podání Symfonického orchestru Českého rozhlasu vedeného francouzským dirigentem Laurentem Pillotem. Informovali jsme zde.
Ve věku devětaosmdesáti let zemřel v sobotu 14. dubna uznávaný violista Milan Škampa, dlouholetý člen Smetanova kvarteta. Už od čtyřicátých let dvacátého století patřil Milan Škampa k výrazným osobnostem české vážné hudby. Působil nejen jako hudebník, ale také vychovával další generace muzikantů jako pedagog. Zprávu o úmrtí Milana Škampy jsme přinesli zde.
Regiony
Druhý projekt z výroční koncertní řady Slovensko v Brně, který pořádá ansámbl Opera Diversa, přinesl ve čtvrtek 12. dubna v brněnském konventu Milosrdných bratří přehlídku slovenských a Slovenskem inspirovaných skladeb pro komorní orchestr včetně české premiéry díla Petera Zagara V kruhu. V Kaprálových Uspávankách na slovenské lidové texty a Bartókových Vesnických scénách se představila mezzosopranistka Jarmila Balážová. Partu sólových houslí ve skladbách Ilji Zeljenky a Alexandra Moyzesa se ujal Milan Paľa. Vůbec poprvé s Ensemble Opera Diversa, který řídila Gabriela Tardonová, vystoupila také klavíristka Katarína Paľová, a to ve zmíněných Bartókových písních a v Concerto mosso Jevgenije Iršaie.
Dvojí výročí Johannese Brahmse – sto dvacet let od úmrtí a sto osmdesát let od narození – si v této koncertní sezoně připomíná také Filharmonie Brno. Ve čtvrtek 12. a v pátek 13. dubna provedla v Kulturním centru Babylon v Brně jeho nejrozsáhlejší dílo, kantátu Německé rekviem zkomponovanou na vybrané texty z Lutherova překladu Bible do němčiny. V sopránovém partu se představila Martina Janková, v barytonovém Martin Bárta, sborové party nastudoval s Českým filharmonickým sborem Petr Fiala. Provedení řídil dirigent Andreas Sebastian Weiser.
Ve čtvrtek 12. dubna uvedl na scéně Divadla Antonína Dvořáka v Ostravě baletní soubor Národního divadla moravskoslezského inscenaci Minkusova Dona Quijota, a to v klasické verzi Maria Petipy a Alexandra Gorského v nastudování Michala Štípy. Hudební přípravou byl pověřen dirigent Adam Sedlický, scénu navrhl Aleš Valášek, kostýmy Roman Šolc. Náš předpremiérový rozhovor s Michalem Štípou a také fotogalerii z inscenace najdete zde.
Posledním koncertem se ve čtvrtek 12. dubna rozloučil se svým působením v Moravské filharmonii Olomouc šéfdirigent Petr Vronský. V Olomouci vedl pod svou taktovku orchestr třináct sezon, od příští sezony bude šéfdirigentem v Severočeské filharmonii v Teplicích. Čtvrteční koncert zároveň uzavřel 72. abonentní sezonu filharmonie. Odchod Vronského znamená pro nového ředitele filharmonie Jonáše Harmana, který v lednu ve funkci vystřídal dlouholetého šéfa Vladislava Kvapila, hledání nového šéfdirigenta. Olomoucké publikum však bude vídávat Vronského dále. Jako umělecký garant bude pomáhat udržovat uměleckou úroveň orchestru, vracet se bude také jako dirigent.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]