Týden s tancem

Průřez zprávami ze světa tance a pohybu: Laterna magika v nové sezoně a Kouzelný cirkus slaví 45 let, Ivona Jeličová patronkou dobročinné sbírky, Balet Gala v Plzni nebo pozvánka s předstihem na Týden PLAYboyz v Savarinu.
Kouzelný cirkus (foto Serghei Gherciu)

Laterna magika v nové sezoně a Kouzelný cirkus slaví 45 let
Pro jubilejní 140. sezonu Národního divadla připravuje Laterna magika dvě premiéry. První z nich bude komorněji laděná inscenace Krajina těla v režii uměleckého šéfa Radima Vizváryho a druhou multimediální projekt Ptačí sněm v režii Petra Formana.

Krajina těla bude inscenace v žánru pohybového divadla s prvky tance a nového cirkusu s využitím filmových technologií. Odhaluje valéry odlišně krásných těl, zabývá se otázkou, co je to krása a podle jakých norem je posuzována. Zda vůbec ještě existuje něco takového jako „ideál krásy” anebo zda je tento tradiční koncept již překonán. Můžeme spatřit krásu tam, kde bychom ji nehledali, aniž bychom sami sebe vystavili přehodnocení našich dosavadních norem a předsudků? Když se odpoutáme od hledání povrchní dokonalosti, máme šanci objevit krásu vnitřní, tu skutečnou a trvalou. Premiéru této inscenace chystá Laterna magika na 10. a 11. listopadu 2022 a pracovním mottem je pro nás citát Marilyn Monroe: „Nedokonalost je krása, šílenství je genialita, a je lepší být dokonale směšný než absolutně nudný.“

Druhou premiérou Laterny magiky bude 1. a 2. června 2023 Ptačí sněm. Velkoformátový multižánrový projekt určený pro outdoorové provedení. Tým tvůrců vedený renomovaným divadelníkem Petrem Formanem se inspiruje dílem Jean-Clauda Carriera. Kořeny tohoto podobenství sahají k filozofickým textům z 12. století. Podstatou je téma problematické komunikace. Spojitost se současným multikulturním světem, ve kterém lidé přes všechny moderní technologie stále obtížněji hledají cestu k vzájemnému porozumění, je více než zřejmá. Ptačí říše nabízí možnost srozumitelné metafory a inspiruje k žánrové pestrosti, včetně humorného nadhledu i metafyzického zamyšlení. Na světě žije víc než 10 tisíc druhů ptáků. Když spolu dokáží žít ve vzájemné symbióze, proč by to nedokázali lidé? Jak říká Kurt Vonnegut: „Přál bych si, abychom se raději všichni narodili jako ptáci.“

Do sezony 2022/2023 přejdou ze současného repertoáru inscenace Poe (která bude mít premiéru 28. dubna), BatoLaterna, Robot Radius, Zázrak (s)tvořeni, Cube a Kouzelný cirkus. Ten nynío Velikonocích oslaví už neuvěřitelných 45 let nepřetržitého uvádění. Premiéru měl tento symbolický příběh o putování dvou klaunů za neuchopitelnou krásou, který je zábavnou podívanou i podobenstvím o životě, 15. dubna 1977. Umělecký šéf Laterny magiky Josef Svoboda přizval k tvorbě celovečerní inscenace režiséra Evalda Schorma, který byl v té době pro režim na černé listině.

Kouzelný cirkus (foto Serghei Gherciu)

Evald Schorm shromáždil výjimečně kreativní tým umělců, kteří se podíleli na scénáři, tvorbě a režii dílčích částí podle svého oboru, a přitom vytvořili harmonický tvůrčí kolektiv. Mezi ty nejvýznamnější patří Jiří Srnec, režisér a zakladatel Černého divadla (a držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství), surrealistický výtvarník a režisér Jan Švankmajer, kameraman Emil Sirotek, výtvarník Zdenek Seydl, hudební skladatel Oldřich František Korte, který do plochy zakomponoval nejen polku Johanna Strausse, ale i části autorských skladeb Jaroslava Krčka, Zdeňka Lišky, Radima Hladíka ad., nebo mistr zvuku Ivo Špalj (který letos získal cenu Český Lev za mimořádný přínos oboru). Mezi choreografy inscenace jsou podepsáni Karel Vrtiška, Jiří Hrabal, Vlastimil Jílek, Josef Koníček, František Pokorný a Inka Vostřezová.

Kouzelný cirkus byl nejprve uváděn v tehdejším sídle Laterny magiky v paláci Adria, jistou dobu se hrál také v Kongresovém centru (tehdy Paláci kultury), aby v roce 1983 natrvalo „zakotvil“ na Nové scéně Národního divadla a zůstal s ní už natrvalo spjatý. Až do roku 2013 byla inscenace odbavována z tří analogových filmových pásů. Dnes je projekce zdigitalizovaná, ale z filmu na diváky přesto shlíží původní obsazení: Venuše Ivanka Kuchařová, Svůdce Pavel Veselý a klauni Josef Kotěšovský a Vladimír Pohořelý. V titulních rolích se představilo až dodnes 25 Smutných a 22 Veselých klaunů, 25 Svůdců a 33 Venuší. Inscenace navštívila 17 zemí a 50 měst po celém světě. Nejčastěji mířily zájezdy do Evropy, především do Německa, ale Kouzelný cirkus se hrál také v New Yorku, v Montrealu, v Tel Avivu a v Jeruzalémě. Poslední turné se uskutečnilo v roce 2015 do Řecka.

Kouzelný cirkus (foto Petr Našic)

Další osud inscenace přibližuje umělecký šéf Laterny magiky Radim Vizváry: „Velice si vážíme této unikátní inscenace, která byla ve své době průkopníkem multižánrového divadla a stala se názorným příkladem kouzel Laterny magiky. S ohledem na životnost scénických a kostýmních části této inscenace a úzké propojení jejích technologií s technickým zázemím Nové scény, která se pravděpodobně na konci roku 2022 kvůli rekonstrukci uzavře, jsme se rozhodli pro derniéru Kouzelného cirkusu. Uskuteční se symbolicky 28. září 2022, tedy ve státní svátek. Tím bychom chtěli vzdát hold tomuto mimořádnému dílu a všem účinkujícím, kteří se v něm za uplynulých 45 let vystřídali.“ Loučit se s publikem bude inscenace svou 6503. reprízou.

Zamýšlená rekonstrukce budovy Nové scény bude znamenat i mnohá omezení pro reprízování repertoáru Laterny magiky, který se bude muset dočasnému „bezdomovectví“ postupně přizpůsobovat. Dosavadní i nové tituly by tak měly být snáz přenositelné, což bude současně příležitost pro častější výjezdy na domácí i zahraniční zájezdy. „I s ohledem na tyto provozní záležitosti směřujeme hlavní premiéru 140. sezony, Ptačí sněm, do outdoorového prostředí. Zvažujeme varianty cirkusového šapito či jiné mobilní stavby vybudované čistě pro tuto inscenaci. Výhodou tohoto řešeni je mobilita, takže počítáme například i s delším zájezdovým turné,“ dodává šéf souboru.

 

Ivona Jeličová patronkou dobročinné sbírky
První sólistka Národního divadla v Brně Ivona Jeličová se stala patronkou sbírky na pomoc zapomenutým seniorům na Ukrajině, kterou uspořádala organizace Sue Ryder. Všechny dary poputují ukrajinské organizaci Turbota pro litnikh Ukraini, která patří do mezinárodní organizace HelpAge. Komunikaci přímo s ředitelkou Galinou Poljakovou se vedení Sue Ryder podařilo navázat právě díky ní. Sbírka probíhá na darovacím serveru Darujme.cz.

„Patronkou sbírky jsem poprvé a jsem moc ráda, že mě oslovila právě organizace Sue Ryder. Vždy jsem si vážila starých lidí, od kterých se máme stále co učit. Myslím, že právě o ně bychom se měli starat nejvíce. A proč jsem se připojila ke sbírce pro ukrajinskou organizaci, věnující se seniorům? Na Ukrajině je stále mnoho seniorů, kteří z nějakého důvodu nechtějí nebo nemohou Ukrajinu a svůj domov opustit, a proto potřebují naši pomoc. Nesmíme na ně zapomínat, říká brněnská primabalerína.

Ivona Jeličová je první sólistkou Baletu NdB od sezony 2018/2019. Pro svou všestrannost a charakterizační schopnosti je obsazována jak v klasických baletech, tak i v současných choreografiích, a má na kontě několik ocenění i řadu nominací. Je držitelkou prestižní Ceny Thálie 2009 za roli Maryši, na tuto cenu byla nominována také za roli Lady Macbeth (2005), za postavu Mahuleny (2006), dvojroli Lucile/Lucidor (2012) a Ona ve Chvění (2016). V širší nominaci byla také za roli Markýzy de Merteuil (2011). V soutěžní přehlídce současné taneční tvorby 2011 získala cenu za Nejlepší sólistický výkon za roli Carmen ve stejnojmenném baletu Cayetana Sota a Markýzy de Merteuil v Nebezpečných známostech Krzysztofa Pastora. V roce 2016 získala za roli Ona ve Chvění Výroční cenu portálu Opera Plus za nejlepší ženský taneční výkon.

DJKT Balet Gala 2021 (foto Irena Štěrbová)

Připomínáme nedělní gala: Divadlo J. K. Tyla, Balet Gala 2022 s mezinárodním obsazením
Soubor baletu Divadla J. K. Tyla uvede ve Velkém divadle 17. dubna 2022 galakoncert za účasti hostů z domácích tanečních scén i ze zahraničních divadel. Při této příležitosti zavítá do Plzně španělská tanečnice Lucía Lacarra, jež působila na postu sólistky v Ballet national de Marseille, San Francisco Ballet či v Bavorském státním baletu a je držitelkou několika prestižních ocenění (například v roce 2002 v Monte Carlu získala Nijinsky Award, o rok později ji bylo v Moskvě uděleno prestižní ocenění Benois de la Dance za roli Taťány v Crankově baletu Oněgin a v roce 2011 byla na Galavečeru světových baletních hvězd v Petrohradu vyhlášená tanečnicí desetiletí). Diváci budou moci tuto nezapomenutelnou osobnost tanečního světa vidět společně s bývalým sólistou Královského baletu v Londýně Matthewem Goldingem v soudobé choreografii Snow Storm od Yuriho Possokhova, jenž se nechal inspirovat Puškinovou povídkou o ženě, které sněhová bouře překazí útěk s jejím milým.

Z divadla v Drážďanech přijali pozvání český tanečník Václav Lamparter s partnerkou Američankou Jennifer Hackbarth, jež zatančí pas de deux z baletu Esmeralda, dalšími hosty budou sólisté Hamburského baletu Silvia Azzoni a Alexandre Riabko či sólisté Theater Chemnitz Anna-Maria Maas a Kirill Kornilov. Českou taneční scénu budou reprezentovat první sólisté Národního divadla v Praze Nikola Márová a plzeňský rodák Adam Zvonař s ukázkou z baletu Bajadéra a sólisté Moravského divadla v Olomouci Sawa Shiratsuki a Sergio Méndez Romero s choreografií tamějšího šéfa souboru Jana Fouska. Domácí soubor do programu zařadí mimo jiné rozsáhlou choreografii Jiřího Pokorného Cesta ven na 3. větu ze 4. symfonie Gustava Mahlera. Nastupující generaci tanečníků pak zastoupí členové Bavorského juniorského baletu z Mnichova Zofia Wara-Wasovska a Jacopo Ladimarco.

Helena Araújo (foto Jostijn Ligtvoet)

Pozvánka s předstihem: Týden PLAYboyz v Savarinu
Spolek PLAYboyz má za sebou již 6 let existence a na kontě několik úspěšných inscenací a ocenění. Tvůrci se rozhodli reflektovat svou tvorbu a v jednom týdnu představí průřez nejzásadnějšími díly. Událost proběhne od 21. do 26. dubna 2022. Týden započne SOMA workshopem pro veřejnost a následně PLAYboyz uvede 23. 4. inscenaci SARX, 24. 4. Total Eclipse of the Heart s hostujícím sólem brazilské performerky Heleny Araújo my gentle wild squirt a 25. 4. sedmdesáté uvedení performance SOMA. Týden bude zakončen opětovným uvedením představení SARX v rámci festivalu Česká taneční platforma 26. 4. ve 13:00.

Celý program se bude odehrávat v novém prostoru v centru Prahy Savarin. Savarin je bývalá barokní jízdárna, kterou nyní spravuje umělecký kolektiv Run Operun. Hlavním cílem projektu je vytvoření prostoru pro nezávislou alternativní scénu v centru Prahy, která bude mezi sebou propojovat umělecké obory. „Svou činností se snažíme propojovat performance, výtvarné umění a tanec; angažovat do performance širokou veřejnost; šířit osvětu o vnímaní těla a sexuality a prezentovat drag a queer umění,“ uvádí zakladatel spolku a choreograf Martin Talaga.

Od počátku svého působení spolek zkoumá netradiční divadelní a performativní postupy divadla. Tvůrčí tým si dává záležet na tom, aby vytvářel otevřený prostor, kde se setkávají lidé bez ohledu na věk, pohlaví, národnost, sexuální orientaci nebo politické a umělecké názory. V roce 2020 spolek uvedl projekt PiNKBUS, v kterém propojuje drag a queer scénu s profesionálními etablovanými umělci, čímž vstoupil do další fáze svého působení. Propojení různých uměleckých oborů je jedním ze základných poslání spolku, a právě v dnešní době je nezbytné šíření pozitivní spolupráce, odbourávání dogmat a předsudků ve společnosti a vytváření platformy pro vzájemnou spolupráci a porozumění.

SARX (foto Magdalena Jana Fiala)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments