Týden s tancem

Bodies Together, premiéra v divadle Ponec
Premiéra nového projektu na pomezí tance a imerzivního divadla z dílny choreografa Jara Viňarského a souboru Pocketart se uskuteční v pátek 9. prosince. Má název Bodies Together (Through, not against) a zabývá se fenoménem korporací a jejich vlivu na život jednotlivců a globálního společenství. Účinkují: Sára Šimek Arnstein, Lukas Blaha, Sabina Bočková, Leonardo Gaipa, Barbora Nechanická, Johana Pocková a Matthew Rogers.
Autoři o novém projektu uvádějí následující detaily:
„Jeden z několika významů pojmu korporace je i ten, který říká, že několik osob-těl se propojí, aby se zformovaly do jednoho těla-osoby, sjednotily se a staly se kolektivem. Abstraktně řečeno, BODIES TOGETHER. Při tvorbě tohoto lehce imerzivního představení / výpravy jsme se primárně opírali o tuto příjemně znějící myšlenku, jenž nám umožnila objevit v korporátní problematice i jistou poetiku.
Spíše než se zabývat konkrétní případovou studii, analyzovat nebo mluvit o veřejně dostupných faktech, jsme se zaměřili na otázky: Jak vnímáme vliv a dopad korporací na naše životy? Korporace jsou chápány jako právnické osoby, které mají svá práva, obdobná jako fyzické osoby. Ale co jsou to vlastně za osoby? Kdo, co stojí za spoustou korporačních skandálů? Špatní lidé v korporacích nebo špatné institucionální uspořádání?
Obecně máme tendenci mylně se domnívat, že jako jednotlivci nemáme s problematikou korporací stojících v centru úspěchu kapitalistického systému, ve kterém žijeme, nic společného. Naše životy a práce jsou však s tímto, na finanční zisk orientovaným systémem, hluboce spjaty. Víc, než si často dokážeme představit, uvědomit, nebo si připustit. Korporace je sice umělá právní struktura, ale lidé, kteří se v ní angažují, ať už akcionáři, vedoucí pracovníci v ní, zaměstnanci, či my ostatní přes různé obchodní transakce, všichni máme morální a etickou odpovědnost.“
7 fyzických osob, 7 performerů. 7 postav, každá se svým vlastním vhledem a urgencí se k tomuto tématu vyjádřit.
„Tvůrčí tým nabízí divákům možnost společně se vydat na fiktivní výpravu do světa lidské korporace, která je zasazena do fragmentovaného prostředí. To v nás může vyvolat frustraci. Jako ochranu před ní můžete použít metodu Through, not against – samotné prostředí, ve kterém se budete pohybovat vás navádí, jak si tuhle metodu osvojit.“
Stručný manuál k výpravě:
Through, not against, klíč jak možnou frustraci v hracím prostoru překonat. Heslo jímž se řídí performeři, diváci, a mohl by i Korporát. Potřebujete-li návod, čtěte dál, nepotřebujete-li nic, dál nečtěte.
Možnost 1: ÚHEL POHLEDU – vyber si jednu z postav a tu po celou dobu výpravy sleduj, dívej se na vše z její perspektivy
Možnost 2: DIVERZITA – postavu, kterou sis vybral-a můžeš v průběhu výpravy změnit kolikrát chceš
Možnost 3: CHAOS – nevolíš ani jednu z možností 1 a 2 a spolehneš se na své vlastní orientační schopnosti a budeš se prostorem pohybovat svobodně a dívat se na vše svým úhlem pohledu
Vybavení na výpravu:
Přines si sebou vlastní čelovku. Pokud ji nevlastníš, popros souseda, ale nekupuj si novou, půjčíme ti.
Pohodlné oblečení a boty. Ne lodičky a vysoké podpatky. Máš možnost se taky zout.
Více o představení zde.

Česká televize uvedla nový díl cyklu Backstage o vzniku vybraných inscenací Národního divadla, věnovaný tentokrát inscenaci Laterny magiky Poe
Časosběrný dokument o vzniku inscenace pražské Laterny magiky, která propojuje tanec, moderní technologie a činoherní herectví představila česká televize 5. prosince. Režisérka a choreografka Lenka Vagnerová se v inscenaci inspirovala životem a tvorbou amerického spisovatele Edgara Allana Poea. Inscenace měla premiéru v dubnu 2022, režisérkou dokumentu o jejím vzniku je Renata Šáchová. Online najdete dokument na odkazu zde.

Tanec v galerii opět propojuje choreografii a výtvarné umění – tentokrát v Uměleckoprůmyslovém muzeu
Taneční improvizace choreografky Hany Polanské reaguje na objekt Between Conflicts od Ice Coral. Tělo, pohyb a gesto se zaplétá do síta referencí odkazujících k pojetí linie, organičnosti a ornamentu ve výtvarném umění, architektuře a tanci samotném.
Vnitřek a vnějšek, záhyby, roztančená hmota, neustálá změna a efektivita organického tvaru se projeví ve vztahu těla a objektu.
Kdy a kde: 7. prosince 2022 od 17.45 a 18.45 v rámci vernisáže v Uměleckoprůmyslovém muzeu, délka trvání performance: 10 minut.
Projekt tanec v galerii zaštiťuje Centrum choreografického rozvoje Se.s.ta. interdisciplinární spolupráce mezi tancem a výtvarným uměním, vznikl už v roce 2012. Cílem je zprostředkovat vnímání tance mimo tradiční prostory a divadelní kontext a posílit vědomí, provázanosti některých uměleckých otázek (výtvarného umění či tance) s běžným životem…

Praxe moderního tance v Německu se dostala na seznam nehmotného dědictví UNESCO
Zapsáno v roce 2022 (17.COM) na Reprezentativní seznam nehmotného kulturního dědictví lidstva s odůvodněním:
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]