Týden s tancem

V Českých Budějovicích měla premiéru Popelka
V sobotu a v neděli 4. a 5. února proběhly premiéry první inscenace baletního souboru Jihočeského divadla v letošním roce. Jeden z nejslavnějších a nejznámějších baletů na hudbu Sergeje Prokofjeva se na jeviště Jihočeského divadla vrací přesně po dlouhých dvaceti letech. Tentokrát je ovšem zážitek velkolepější, neboť hudební složku představení živě obstarává orchestr opery Jihočeského divadla pod taktovkou šéfdirigenta Davida Švece. Režii i choreografii vytvořil držitel mnoha ocenění, včetně několika Thálií, Petr Zuska. Další repríza je naplánovaná až na 25. března, balet se hraje v divadelním sále DK Metropol.
„Doufám, že velcí i malí diváci budou z mé nové Popelky odcházet s pocitem, že to nebyla ztráta času. A snad se třeba dojmou i pobaví a zasmějí a možná se jim tu a tam i zatají dech, nebo přeběhne po zádech mráz. Snad se jim do duše otiskne obraz, na který se ve vzpomínkách ještě rádi podívají… To bych přál nejen naší nové Popelce, ale divadlu jako takovému, napříč všemi žánry. Pokud má divák po dvouhodinové exkurzi do světa tvůrce, který ho vede za ruku, pocit, že je o něco nepojmenovatelného bohatší, pak má naše práce smysl,“ říká choreograf Petr Zuska.
V úterý 7. března přivítá Jihočeské divadlo v DK Metropol soubor baletu Národního divadla v Brně. Do Českých Budějovic zavítá s představením Radio and Juliet. Brněnskou inscenaci z choreografické dílny Edwarda Cluga, který spojil Shakespeara, hudbu rockové kapely Radiohead a moderní balet, jsme reflektovali zde.

Balet Národního divadla otevřel v Anenském areálu nové Centrum fyzioterapie
Slavnostní otevření Centra fyzioterapie Baletu ND proběhlo v pátek 3. února 2023 v Anenském areálu. Bylo jen otázkou času, kdy se moderně vybavené pracoviště stane součástí provozu baletního souboru naší první scény. Spolu s rostoucími interpretačními nároky baletní profese roste i potřeba rehabilitace, fyzioterapie, která je nedílnou a pevnou součástí přípravy tanečníka – a to i v kontextu jeho náročného pracovního roku, kdy tréninky a zkoušky probíhají každodenně šest dní v týdnu, o víkendech stejně jako ve všední dny se pak hrají představení. Balet je velice specifická umělecká disciplína, která svou fyzickou náročností je srovnatelná s vrcholovým sportem.
Výhradním pracovním nástrojem tanečníka je totiž jeho tělo, v nárocích první scény tělo dokonalé, připravené, zdravé a ve vynikající kondici. Navíc na profesionálního baletního umělce jsou kladeny často protichůdné nároky, vyplývající z odlišnosti klasického tréninku a technik moderních. „Pokud jste tanečník, tak bez ohledu na to, v jaké fázi své životní cesty jste nebo kde na světě se zrovna nacházíte, položíte-li ruku na baletní tyč, cítíte se jako doma. Musíme být atlety, abychom mohli tančit – ale abychom se stali umělci, musíme být především tanečníky…,“ říká Filip Barankiewicz, umělecký ředitel Baletu ND. „Tanečníci ke svému umění potřebují fyzický fond a je třeba, aby si uvědomili, že kondice je jejich zodpovědnost,“ dodává fyzioterapeutka souboru Baletu Národního divadla Adéla Jordáková.
Nové rehabilitační a fyzioterapeutické centrum zabezpečí základní diagnostiku (ve spolupráci s externími subjekty) a léčbu pohybového aparátu se zaměřením na prevenci, předcházení úrazům a řešení akutních bolestivých stavů. Integruje všechny potřebné činnosti do jednoho funkčního celku s odpovídajícími návaznostmi. Centrum zahrnuje část s přístrojovou fyzikální terapií (různé typy elektroléčby, terapeutický ultrazvuk, přístrojová lymfodrenáž). Další je část posilovací a tělocvična vybavená na tréninky s přidanou externí zátěží (doplněná například o pomůcky zaměřené na propriocepci, což přispívá k lepšímu vnímání těla a zlepšení stability, nebo o cvičební pomůcky na plyometrický trénink, z něhož tanečníci benefitují při práci na technice skoků). Výrazným zlepšením je také pořízení nové konstrukce na workout, což umožní tanečníkům lepší možnost fyzické přípravy než doposud, zlepšení celkové resilience. Součástí fyzioterapie je kromě cvičení samozřejmě i manuální terapie (zaměřená na klouby a měkké tkáně – mobilizační a manipulační techniky, masáže). K dispozici je také sauna.
Národní divadlo děkuje za velkou podporu Ministerstvu kultury ČR a Raiffeisenbank, bez jejíž pomoci by nebylo možno tento významný projekt realizovat. Na profesionálním vybavení centra se podílel velkou měrou Mecenášský klub, prof. Dadja Altenburg-Kohl a paní Renata Sabongui. Osobně navíc přispěli i mecenáši ND Ondřej Vozár a Jiří Děcký.

Vize tance: Oficiální uvedení Oborové strategie nezávislého tanečního a pohybového umění
Vize tance zve na oficiální uvedení Oborové strategie nezávislého tanečního a pohybového umění v úterý 14. února 2023 od 18 hodin v Divadle MA v Praze. Dokument je výsledkem projektu Vize tance 2021–2022, který si kladl za cíl zmapovat současný stav oboru nezávislého tanečního a pohybového umění v České republice a umožnit zástupcům oboru vydefinovat si strategii a vizi pro své budoucí směřování, minimálně do roku 2030.
Jaká jsou slabá místa, a jaké jsou naopak silné stránky oboru nezávislého tanečního a pohybového umění? Jakým čelí výzvám a jaké jsou příležitosti pro jeho úspěšný rozvoj? To jsou otázky, které si kladla konzultantka Vize tance, Mgr. Blanka Marková, Ph.D., která oborovou strategii zpracovala na základě výstupů ze setkání pracovních skupin, seminářů a kulatých stolů, mezinárodních konferencí a on-line dotazníkového šetření.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]