Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
Asi nemusíme připomínat, že za pár dní začne festival Tanec Praha, který rozhýbá na celý měsíc nejen naši metropoli. Tančí se ale i jinde, v nejbližších dnech máte příležitost vidět letošní absolventy Duncan Centra, další z performancí Martina Talagy nebo v Brně novinky od ProART Company. A Balet ND sklízí úspěchy ve světě.
Martin Talaga: SOMA #8 – Praha 6. dubna 2018 (zdroj Česká taneční platforma / foto Vojtěch Brtnický)

Vernisáž Denise Baštugy: Post-human Form

Dorazila nám pozvánka na 31. května do uměleckého prostoru39 (ulice Řehořova 33/39) na vernisáž, v níž se pojí výtvarné umění a tanec. Projekt Post-human Form je průnik pohybu a výtvarného umění – reflektuje přechod, metamorfózu jednice bez původu, rasy či genderu. Jedince na periferii společnosti, v centru osobního rozvoje, sahajícího daleko za její horizonty. Člověk bez definice, bez potřeby definice. Výstava Denise Baštugy bude zahájena unikátní performance, kde Baštuga spojí síly s choreografem Martinem Talagou. Jde o další vystoupení z téměř nekonečné série SOMA, už s číslem #31!

Slovenský výtvarník Denis Baštuga má za sebou několik výstav v Praze i v zahraničí. Jeho tvorba se pohybuje na pomezí malby, sochy a performance a cizí mu není ani tvorba vizuálu a v neposlední řadě scénografická spolupráce s významnými umělci současné scény.

 

Absolventský koncert konzervatoře Duncan Centre, Gala TCP

Červen je mimo jiné měsícem tanečních škol a konzervatoří, které představují práci svých nadcházejících absolventů a studentů nejvyšších ročníků. Hlavní představení konzervatoře Duncan Centre se koná 29. a 30. května v sídle školy v Branické ulici. Duncan Centre klade důraz na vlastní tvorbu studentů, proto nejde o koncert v pravém slova smyslu, nepreferují se technické taneční výkony, ale autorská práce. Se svou choreografii se představí: Tereza Weinlichová, Lenka Vořechovská, Kristýna Hebelková, Patrik Miker a Lucie Matoušková.

Ovšem připomínáme také, že 8. června se ve Stavovském divadle koná galapředstavení Tanečního centra Praha – konzervatoře a gymnázia. Představení bude poděkováním všem, kteří se na 25letém vývoji této školy podíleli, na jeviště Stavovského divadla shromáždí vybrané absolventy, učitele i tvůrce a představí průřez jejich tvorbou, inscenačními a interpretačními výkony. Oba studentské soubory zatančí poslední plody své letošní práce: Balet Praha Junior „Quatro dances“ a Baby Balet Praha „Letem světem“. V tomto slavnostním večeru se také vrátí i do dramaturgické historie a svými vlastními pracemi poděkují významným zahraničním partnerům: Attilovi Egerházimu, Lidii Wos, Samuelovi Delvaux, členům pedagogického sboru: Vlastě Schneiderové, Pavle Königsmarkové, Tereze Hlouškové a Evě Plockové… a nakonec také absolventům: Anně Jirmanové, Šimonu Kubaňovi, Ihoru Bezděněžnychovi a Michalu Vachovi.

 

ProART Company, Foto Mila Vašíčková

ProART Company představuje nové projekty

Novým projektem ProART Company, který uvede 5. června dvakrát – od 16 a od 18 hodin v rámci festivalu Meeting Brno, bude divadelně-pohybová vzpomínka na tři mladé – komunismem umlčené – životy „srpna šedesát devět“. Danuše, Stanislav, Jiří… tři pohnuté osudy roku 1969. Vzpomínky na „srpen“ předešlého roku vyhnaly do brněnských ulic mnoho mladých, kteří nespokojeni s pookupačním politickým vývojem chtěli dosud svobodně projevit svůj názor či snad připomenout oběti „živých pochodní“. Třem z nich se však stal onen srpnový den osudným. Za doposud ne zcela vyjasněných okolností byli v centru Brna zastřeleni lidovými milicemi a sprovozeni ze světa… Danuše Muzikářová, Stanislav Valehrach a Jiří Ševčík. Poslední z nich zraněním nepodlehl, ale vážně ochrnul. Neschopen plnohodnotného života, po roce 1989 dokonce bez jakékoli morální či finanční satisfakce, byl zmařen a doslova dokonán i jeho život. Tři oběti, které nechtěly být hrdiny. Tři mladé životy, které zničil komunistický režim. „Ani padesát let poté nesmí být pozdě si jejich bolestný odkaz připomenout. Připomenout proto, abychom dali těmto hrůzným činům alespoň nějaký smysl. A nastavili zrcadlo dnům dnešním a budoucím,“ říkají tvůrci. Choreografie se spolu s tanečníky ujal Martin Dvořák. Účinkují Kristýna Křemenáková (Danuše), Lukáš Lepold (Stanislav) a Michal Nagy (Jirka).
Brněnská performance začíná srazem u Měnínské brány, znovu se bude hrát 21. srpna v rámci festivalu Uprostřed.

Později v červnu představí ProART ještě další novinku, současné poetické hudební divadlo o životě, lásce a smrti Orten 100: Ohnice. Multižánrový scénický projekt je věnovaný osobnosti a dílu nesmírně talentovaného básníka Jiřího Ortena, jenž byl pro svůj židovský původ pronásledován a za nejasných okolností přišel o život velmi předčasně při automobilové nehodě v pouhých dvaadvaceti letech. „Poezie jako hudba, tanec jako poezie, hudba jako tanec. Poetický hudebně-divadelní projekt pro všechny generace s touhou se zastavit, vnímat a naslouchat,“ popisují tvůrci. Inscenace vznikla ke stému výročí Ortenova narození. Cílem je vytvoření poeticko-dramatické koláže obrazů inspirovaných sbírkou Ohnice. Tvůrčím klíčem je propojování a vzájemný vliv jednotlivých žánrů – textu na tanec, hudby na text, textu na hudbu atd. Minimální použití rekvizit koncentruje jevištní dění na samotné interprety a obsah díla Ortena. Smyslem je metafyzické sdělení a nepopisná vizualice Ortenovy symbolistní poezie.
Autoři a účinkující: Daniel Krejčík (slovo), Martin Dvořák (režie, tanec), Jitka Břízová, Vojtěch Drahoňovský (hudba). První představení se budou konat 25. a 26. června v brněnské Káznici na Cejlu, a pak 28. června v Praze ve Werichově vile.

 

Opening Tance Praha

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na