Učitel a žák aneb Eva Dřízgová a Patricia Janečková v Jaroměřicích nad Rokytnou

V zámecké zahradě Jaroměřic nad Rokytnou představí závěrečný galakoncert Mezinárodního hudebního festivalu Petra Dvorského v polovině srpna mladou operní hvězdu Patricii Janečkovou, která vystoupí po boku své profesorky a přední sólistky ostravské opery Evy Dřízgové-Jirušové. Ta ji na koncert osobně připravovala se svým manželem a dirigentem Paolo Gattem. Jaký je vztah profesorky a její žačky? Jak se ostřílená dlouholetá opora ostravské opery dívá na nevšední talent, o kterém se zvlášť na Slovensku v poslední době stále častěji mluví? Jak se chystají na společný koncert? Nejen o tom je následující rozhovor, při kterém byla příležitost hovořit s oběma naráz.

Jaroměřice se na vás těší, těšíte se i vy do Jaroměřic nad Rokytnou?

Eva Dřízgová-Jirušová: Určitě se moc těším, a to nejen na společné muzicírování, ale především na tu milou atmosféru vonící letní dovolenou v krásném prostředí.

Patricia Janečková: Do Jaroměřic se opravdu moc těším. Zazpívat si na Mezinárodním hudebním festivalu Petra Dvorského a ještě k tomu na závěrečném galakoncertu je pro mě velkou ctí. Chtěla bych touto cestou ještě jednou poděkovat panu Petru Dvorskému za projevenou důvěru a pozvání. Zdejší publikum je určitě zvyklé na velmi vysokou uměleckou úroveň, takže moje vystoupení je pro mě také výzvou. Budu se moc snažit, abych zazpívala co nejlépe, a tak naplnila očekávání publika.

Zajímalo by nás něco víc o vaší dnešní spolupráci vynikající pěvkyně, mající velké mezinárodní zkušenosti z významných operních domů i koncertních pódií, s mladičkou talentovanou dívkou…

Eva Dřízgová-Jirušová: S Patricií jsme se poznaly již docela dávno. Všimla jsem si moc krásného dětského hlásku, který zpíval v sólovém triu Géniů v ostravské inscenaci Kouzelné flétny, kde jsem měla roli Paminy. Tenkrát jí mohlo být snad osm let. Později, když jsme se domluvily na mém pedagogickém vedení, jsem teprve zjistila, o jak velký talent se jedná. Vnímám to jako velikou zodpovědnost. Vzhledem k tomu, že Patriciin hlas se postupně rozvíjí z dětského v ženský a přitom absolvuje řadu náročných koncertů, mým úkolem je především zabránit volbě nevhodného repertoáru, přepínání hlasu a postupně ji technicky vybavovat.

Vystoupení na závěrečném koncertu našeho festivalu je už tradičně chápáno jako mimořádně prestižní; připravujete se právě na něj nějak speciálně, nebo jej považujete za jednu z řady svých aktivit? Podle jakého klíče jste volily dramaturgii vystoupení?

Eva Dřízgová-Jirušová: Já nikdy nepovažuji žádné představení jako „běžné“, protože každé je originální, specifické, na všechna je třeba se důkladně připravit a odvést maximální možný výkon. A co se týká dramaturgie, samozřejmě že se vycházelo především z možného repertoáru Patricie a ostatní se přizpůsobovali tak, aby dramaturgie koncertu byla kompaktní a zajímavá.

Patricia Janečková: Vystoupení na závěrečném galakoncertu festivalu Petra Dvorského řadím jednoznačně mezi prestižní a výjimečné příležitosti mého zpívání v tomto roce. Nepřipravuji se nijak speciálně, ale podobně jako na jiná vystoupení, a mým cílem je vždy dosáhnout nejlepšího možného výsledku podle mých možností. Pro tuto příležitost jsme hledaly nové árie. Musely jsme najít něco, co mi dobře sedne, a samozřejmě také to, co technicky zvládnu. Klasicismus nám nabídl hned několik možností a myslím, že jsme zvolily správně. Konečně, posluchači to ohodnotí sami.

Na koncertě vám budou dělat společnost dva pánové – slovenský tenorista Peter Malý a dirigent Paolo Gatto….

Patricia Janečková: S Petrem Malým se setkám poprvé. Slyšela jsem, že je velmi dobrý. Budu s ním zpívat jeden duet z Donizettiho opery Nápoj lásky. V mém repertoáru je to novinka, kterou hodnotím zatím jako nejtěžší, ale zároveň nejhezčí, a moc se na ni těším. Jsem přesvědčena, že to bude vynikající duet a skvělá závěrečná „prskavka“. Pana dirigenta Paola Gatta samozřejmě znám osobně, a to už delší dobu, je to manžel mé pedagožky Evy Dřízgové. Moc mi pomáhá při studování partu, učí mě perfektní italštině a na hodinách zpěvu mě doprovází na klavír. Na galakoncertu mi bude samozřejmě jako dirigent také velkou oporou.

Eva Dřízgová-Jirušová: Ano, už se na tuto spolupráci těším. S Paolem jsme sehraný tým, máme za sebou mnoho společných koncertů i operních představení a není náhodou, že ty dvě Thálie, které jsem získala, byly vždy za roli, kterou jsem studovala právě s ním. S Petrem Malým se setkáme poprvé. Mnohokrát jsem však spolupracovala s jeho pedagogem, vynikajícím pěvcem Petrem Mikulášem, takže se velmi těším.Festival v Jaroměřicích nese jméno mezinárodně uznávaného zpěváka Petra Dvorského. Jsou pro vás slavní umělci vzorem? 

Eva Dřízgová-Jirušová: Každý vynikající umělec je inspirací a Peter Dvorský patří mezi ty největší, pěvecky, avšak i lidsky. Je to vzácný člověk. Mým pěveckým vzorem byla a je Natálie Romanová.

Patricia Janečková: Slavní zpěváci mohou znamenat pro začínající zpěváky velmi mnoho. Každý si najde toho svého favorita, nebo i více oblíbených. V případě opery je to určitě velmi přínosné. Poznáte tak mnoho možností interpretace a to může pomoci při hledání vlastního stylu. V každém případě každý vzor obohacuje spektrum mého poznání. Nemám jeden speciální hudební vzor, ale moc se mi líbí slovenská operní hvězda Lucia Popp, která už bohužel není mezi námi. Její celkový hudební projev – to je skvost v mnoha směrech. Její zpěv zprostředkovává pocit blaha a štěstí, je lehký, jednoduchý a zároveň procítěný a jemný. Je to balzám pro duši.

Co je vůbec pro mladou začínající operní zpěvačku nejdůležitější?

Eva Dřízgová-Jirušová: Kromě hlasu potřebuje mít pěveckou i hudební inteligenci, zdraví, pevnou vůli, pracovitost, vytrvalost, trpělivost, odvahu a pokoru; pokoru pak především k hudebnímu dílu, k autorovu géniu.

Patricia Janečková: Jednoznačně odborné vedení a soukromé zázemí. Dnes už vím, že základem úspěchu je dobrý pedagog. V mém případě je to paní Eva Dřízgová a jsem šťastná, že ji mám. Má obrovské zkušenosti a nikdy by nedovolila, abych ve svém mladém věku udělala chybný krok, třeba že bych zpívala něco, co pro mě není ještě vhodné, nebo si jinak ublížila. Za její péči jí ze srdce moc a moc děkuji.

Máte zkušenost z letního festivalu v přírodě, který je vždy závislý na počasí?

Eva Dřízgová-Jirušová: S letními festivaly mám věru bohaté zkušenosti. Mají svou specifickou atmosféru, často svou roli sehrává příroda, avšak kromě neblahého deště někdy i velmi pozitivně. Například když vám v Lišce Bystroušce skáče po jevišti žába, při Rusalčině písní O měsíčku krásně svítí úplněk nad korunami stromů, tak to má neskutečné kouzlo.

Patricie Janečková: Zatím ani moc ne. Zpívala jsem jednou v amfiteátru a to zrovna nebylo nejvhodnější počasí. Doufám, že management festivalu objednal pro náš večer takové počasí, které si všichni přejeme.

Je pro vás nejdůležitější vlastní umělecký výkon, nebo prožíváte silně i místo konání, kolegy, osobnost dirigenta či režiséra, publikum?

Eva Dřízgová-Jirušová: Nejlepší je, když se to sejde všecko dohromady. To je pak nádherný svátek.

Patricia Janečková: Vlastní výkon je samozřejmě prioritou, ale všechno kolem, tedy kolegové, orchestr, dirigent, místo vystoupení a hlavně publikum, se nedá od celkového prožitku koncertu oddělit. Všichni jsou jeho neoddělitelnou součástí a přispívají, každý jednotlivě, k vyznění slavnostní chvíle. Bez publika by to však nešlo. Publikum je veličina, která dává našim výkonům smysl a energii. Jenom díky němu se dá zažít to, čemu říkáme skvělý operní gala večer.

Jaký je váš oblíbený způsob koncentrace před vystoupením či následného odpočinku?

Eva Dřízgová-Jirušová: Koncentrace přichází se samotnou přípravou na koncert. Každý má své vědomé či nevědomé rituály. Já potřebuji mít klid, být trochu sama a soustředěně se připravit. Uvidíme, jak to zvládnu v Jaroměřicích, kde se budu muset zároveň hodně věnovat Patricii. Taková malá schizofrenie. Tak mi držte palce!

Patricia Janečková: Nemám žádný speciální způsob koncentrace ani odpočinku. Ovšem po koncertě si ráda posedím se spoluúčinkujícími a přáteli.Můžete nám sdělit své nejbližší plány, nebo velký sen, jehož splnění si v budoucnu přejete?

Patricia Janečková: V září začnu studovat operní zpěv na konzervatoři v Ostravě. Mojí pedagožkou bude právě Eva Dřízgová. Na studium se těším, těším se na nové árie, nové úkoly, které mě čekají. A můj velký sen veřejnost již zná – chtěla bych se stát velmi dobrou operní pěvkyní, která se bude moci příležitostně prohánět na koni volnou přírodou.

Eva Dřízgová-Jirušová: Sny jsem ve své profesi nikdy neměla. Vždy jsem jen čekala, co přijde. Dnes už by to asi nestačilo, svět se stal místem, kde každý musí o své místo tvrdě bojovat. Já však už svůj postoj měnit nebudu. V nové sezoně mne čekají kromě zajímavých koncertů také krásné nové role, například Hedvika v Čertově stěně anebo titulní role opery Jenovéfa Roberta Schumanna.

Děkuji za rozhovor!


Vizitky:
Eva Dřízgová-Jirušová (1962)
Patří k vyhledávaným pěvkyním operního i koncertního repertoáru. Je  hostem mnoha operních scén a spolupracuje s  našimi nejlepšími orchestry  včetně České filharmonie, Symfonického orchestru Hl. m. Prahy FOK, Brněnské filharmonie nebo Janáčkovy filharmonie v Ostravě.

Její hlasové a technické dispozice jí umožňují interpretovat velmi široký repertoár jak v operní, tak kantátové, oratorní a písňové tvorbě, nevyjímaje symfonická díla R. Strausse a G. Mahlera. Díky své muzikálnosti je zároveň vyhledávanou interpretkou současné hudby. Zpívala téměř ve všech zemích Evropy, ale také v Japonsku, kde se mimo jiné představila v titulní roli Janáčkovy Lišky Bystroušky v japonské premiéře s Tokijským symfonickým orchestrem. Jednou z jejích nejvýznamnějších rolí je Rusalka, kterou zpívala na řadě scén (ND Praha, Brno, Ostrava, Český Krumlov, Loket, Karlsruhe, L´Opera di Roma). Hostovala s mnoha zahraničními orchestry (například Mnichovská filharmonie, Filharmonický orchestr v Kolíně nad Rýnem, Göteborgs Symfoniker, Odense Symfoniorkester, Slovenská filharmonie a další).

V roce 1996 obdržela prestižní Cenu Thálie za nejlepší ženský výkon roku v oboru opera za roli Mimì v Pucciniho opeře La bohème a v roce 1998 tutéž cenu za titulní roli v Debussyho opeře Pelléas et Mélisande. Spolupracuje s Českou televizí a Českým rozhlasem.

Od roku 2000 se datuje její pedagogická činnost, a to na Janáčkově konzervatoři v Ostravě, a od roku 2008 také na katedře sólového zpěvu Ostravské univerzity.
(Zdroj: NDM Ostrava)

Patricia Janečková (1998)
Mimořádně talentovaná Patricia zpívá od svých čtyř let a je výjimečným zjevem na současné hudební scéně. Odborná hudební veřejnost vyzdvihuje především její nesmírnou hudební vyzrálost, intonační čistotu a kultivovanost hlasu. Ze všech hudebních žánrů ji odmalička fascinovala opera.

První skutečné kontakty s operním jevištěm absolvovala už jako členka Operního studia Divadla Antonína Dvořáka v Ostravě. Jako desetiletá zvítězila v konkurzu ostravské Janáčkovy filharmonie a poprvé dostala možnost zazpívat si se symfonickým orchestrem.

V roce 2010 se stala absolutní vítězkou televizní soutěže Talentmania. V průběhu následujícího roku nahrála debutové CD album a absolvovala i první veřejný celovečerní recitál za doprovodu symfonického orchestru v rámci festivalu Viva Musica! Festival.

V současnosti navštěvuje soukromé hodiny zpěvu u vyhledávané české operní pěvkyně a pedagožky Evy Dřízgové-Jirušové a po ukončení základní školy by ráda studovala operní zpěv.

V květnu 2012 získala prodej svého debutového CD/DVD Zlatou desku. Je slovenské národnosti, žije v Ostravě.
(Zdroj: Osobnosti.cz)
*** 

Mezinárodní hudební festival Petra Dvorského 2013
Závěrečný galakoncert
Eva Dřízgová-Jirušová – soprán
Patricia Janečková – soprán (absolutní vítězka soutěže Talentmania 2010)
Peter Malý – tenor
Dirigent Paolo Gatto
Moravská filharmonie Olomouc
sobota 17. srpna 2013 ve 20.30 Jaroměřice nad Rokytnou – zámecká zahrada

program:
Wolfgang Amadeus Mozart:
– Předehra k opeře Don Giovanni (koncertní verze)
– Batti, batti z opery Don Giovanni (P. Janečková)
– Un’aura amorosa z opery Cosi fan tutte (P. Malý)
– Crudele… Ah no, mio bene z opery Don Giovanni (E. Dřízgová-Jirušová)
– Předehra k opeře Figarova svatba
– Voi che sapete z opery Figarova svatba (P. Janečková)           
– Canzonetta sull’aria z  opery Figarova svatba (P. Janečková a E. Dřízgová-Jirušová)
Giuseppe Verdi:
– Předehra k opeře Sicilské nešpory
– Un dì felice, eterea z opery Traviata (E. Dřízgová-Jirušová a P. Malý)
– Ave Maria z opery Otello (E. Dřízgová-Jirušová)
Gaetano Donizetti:
– Předehra k opeře Don Pasquale 
– Una furtiva lagrima z opery Nápoj lásky (P. Malý)
– Una parola, o Adina z opery Nápoj lásky (P. Janečková a P. Malý)

www.arskoncert.cz/mhfpd/cz/

Foto archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat