Událost letošního Pražského jara: Má vlast s Barenboimem a Vídeňskými filharmoniky

Úvodním koncertem 72. ročníku mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro bylo již tradiční uvedení symfonického cyklu Bedřicha Smetany Má vlast. Cyklus symfonických básní, který je považován za součást českých kulturních dějin, byl proveden v den 133. výročí úmrtí tohoto velkého českého skladatele. Letos se Mé vlasti ujali Vídeňští filharmonikové v čele s dirigentem Danielem Barenboimem.
Zahajovací koncert – Daniel Barenboim, Wiener Philharmoniker – Pražské jaro 12. 5. 2017 (foto © Zdeněk Chrapek)

Zahajovací koncert festivalu patří k jedné z těch událostí letošního programu, které byly v předprodeji beznadějně vyprodány během několika minut. Není se čemu divit. Vídeňská filharmonie patří k orchestrům s bohatou hudební historií a kulturní tradicí, nemluvě o její špičkové interpretační kvalitě. Richard Wagner orchestr označil za jedno z nejkvalitnějších světových těles. Anton Bruckner hráče nazval „svrchovaným hudebním společenstvím“, Gustav Mahler prohlásil, že jej s orchestrem pojí „pouta hudebního umění“. Všechna předešlá slova shrnul Richard Strauss, když řekl, že „veškerá chvála na adresu Vídeňské filharmonie se koneckonců jeví jako nedostatečná.“ Můžeme být víc než rádi, že Praha patří k evropským metropolím, kde tento vynikající orchestr již mnoho let pravidelně koncertuje.

Daniel Barenboim náleží k hudebním osobnostem, které není potřeba příliš představovat. V minulosti vystoupil v rámci Pražského jara již čtyřikrát, vzpomeňme na loňský koncert s Brücknerovou Symfonií č. 5 B dur ve spolupráci se Staatskapelle Berlin nebo na koncert s Vídeňskou filharmonií v roce 2012 s mozartovsky koncipovanou dramaturgií.

Přípravy na zahajovací večer letošního festivalu pojal Barenboim velmi důkladně. Uznávaný dirigent a klavírista si nechal zaslat videozáznam mistrovské interpretace Rafaela Kubelíka z Pražského jara 1990 a Smetanovu Mou vlast zařadil na program koncertu se Staatskapelle Berlin. S Vídeňskými filharmoniky uvedl dílo již na koncertech ve Vídni, Paříži, Kolíně nad Rýnem a Mnichově. Výsledkem jeho důkladné práce na Mé vlasti bude také dokumentární film Barenboim, Smetana, Má vlast, který mapuje nejen jeho dirigentskou práci, ale rovněž celý proces realizace a performance tohoto cyklu.

Provedení Smetanovy Mé vlasti Vídeňskými filharmoniky na zahajovacím koncertě festivalu bylo víc než výjimečné. Barenboim dokázal zcela ovládnout pozornost publika a přiměl ho naslouchat hudebně mistrnému zpracování tématu vlasti, které je v dnešní době stejně aktuální jako v době Smetanově. Již od prvních harfových akordů úvodní části Vyšehrad bylo zřejmé, že jsme svědky čehosi neobyčejného. Barenboimovi se podařilo účinně vystavět jednotlivé gradace do podmanivého oblouku. Druhá, nejznámější báseň Vltava byla provedena tempově i dynamicky unikátním způsobem, monumentální návrat tématu Vyšehradu v jejím závěru byl vskutku ohromující. Vltava byla důkazem zvukové kvality Vídeňské filharmonie, měkkosti smyčců a kultivovanosti dechové sekce. V Šárce se dirigentovi podařilo navodit vyprávěcí tón a gradovat její dramatický spád až k exaltovaně prudkému závěru. Interpretačně obzvlášť působivá byla část Z českých luhů a hájů, která měla mnoho okamžiků, kdy se tok hudby zastavil a soustředění posluchačů vzrostlo. Skladbě jakožto velkolepému hymnu a oslavě přírody nechyběla lyričnost a půvab. Jednotlivé části Tábora působily plasticky a suverénně. Závěrečná báseň Blaník byla interpretačně bezchybná. Celá poměrně dlouhá hudební plocha měla nepřetržitý tah a výrazový vrchol symfonického cyklu nastoupil až ve velkolepém závěru stmelením tématu husitského chorálu s úvodním motivem Vyšehradu.

Mou vlast v podání Vídeňské filharmonie pod taktovkou Daniela Barenboima ocenilo publikum ve Smetanově síni Obecního domu mohutným neutichajícím potleskem a jásavými výkřiky. Zahajovací koncert Pražského jara se tak zajisté stane jednou z událostí, na kterou se bude ještě dlouho pozitivně vzpomínat. Z nadcházejících koncertů festivalu nás v nejbližších dnech čeká recitál současné královny koloratury Diany Damrau, koncert Toronto Symphony Orchestra s houslistou Maxem Vengerovem a samozřejmě závěrečný koncert pod vedením Krysztofa Pendereckého. Tyhle i další naplánované koncerty letošního festivalu potvrzují, že se máme na co těšit.

Hodnocení autora recenze: 100%

 

Pražské jaro 2017
Zahajovací koncert: Daniel Barenboim & Wiener Philharmoniker
Dirigent: Daniel Barenboim
Wiener Philharmoniker
12. a 13. května 2017 Smetanova síň Obecního domu Praha
(psáno z koncertu 12. 5.)

program:
Bedřich Smetana: Má vlast

www.festival.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Zahajovací koncert: D. Barenboim & Wiener Philharmoniker (Pražské jaro 2017)

[yasr_visitor_votes postid="254406" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments