Václav Luks a Barocco sempre giovane. Hudební skvosty v dokonalém provedení

Promlouvala samozřejmě především hudba sama o sobě, nicméně s velkou pozorností naslouchali návštěvníci i úvodním slovům Václava Lukse k programu. Vřelý projev hosta dokáže vždy navodit patřičnou atmosféru, posluchač se poučí, mezi hráči a auditoriem zmizí jakákoli pomyslná zábrana. V případě Václava Lukse to vše platí dvojnásob, málokdo dovede o barokní muzice vyprávět tak poutavě jako on. Nejde přitom o dlouhé povídání – postačí pár minut. Úvody hostů mají na večerech Barocco sempre giovane již tradici a jejich účel se násobí zvláště tehdy, ocitnou-li se v programu některé méně známé či hrané skladby.
Bylo tomu tak i tentokrát. Václav Luks s Josefem Krečmerem vybrali mimo jiné Vivaldiho Koncert d moll pro dvoje housle, smyčce a cembalo RV 514. Přesněji řečeno, výběr tohoto skvostu je třeba připsat Josefu Krečmerovi, Václav Luks přiznal, že i pro něj šlo donedávna o dílo takřka neznámé. Nejde o typického Vivaldiho, hudba působí v některých okamžicích překvapivě zadumaně, až nostalgicky, autorovo kompoziční mistrovství a jeho rozsah však dokládá s jednoznačnou přesvědčivostí. Především druhá věta skladby pak poskytuje příležitost pro skutečně brilantní houslové sólisty, jejich duet je interpretačně nesmírně náročný. Na pardubickém zámku se v tomto ohledu zaskvěly dvě mladé dámy, Iva Kramperová a Markéta Klodová, jejichž výkon vzal posluchačům dech. A Václav Luks, jenž suverénně ovládl svůj cembalový part, neváhal po doznění posledních tónů džentlmensky poodstoupit a nadšeně svým kolegyním aplaudovat.
Do nálady zimních Benátek však přítomné uvedla již úvodní skladba večera – Concerto à quatro č. 4 c moll Baldassareho Galuppiho, označovaná někdy jako předchůdce smyčcových kvartetů. Tu vybral zase Václav Luks jako dokonalou ukázku pozdního barokního hudebního mistrovství. S pardubickým souborem ji nastudoval se vší poctivostí, na jakou jsme u něj zvyklí v případě jeho vlastního tělesa. Bylo patrné, že členové Barocco sempre giovane se pod jeho vedením dotýkají vrcholů soustředěného a intonačně ukázněného, přečistého umění interpretace.
Své hráčské schopnosti pak host večera asi nejvíce prokázal při provedení Koncertu G dur pro cembalo a smyčce Jiřího Antonína Bendy. Luks je s nástrojem dokonale srostlý, využívá každého okamžiku k modelování dokonalého tónu, přičemž se vlastně ani na chvíli při hraní nezastaví. Dobře, že v programu došlo i na skladbu českého autora, vzájemné dobové propojení tvůrčích barokních géniů nemůže mít lepšího důkazu.
Po přestávce patřilo čtyřicet minut jedinému opusu. Pergolesiho Stabat mater pro soprán, alt, smyčce a basso continuo je podle Václava Lukse jedním z mála děl, která se provádějí nepřetržitě od svého vzniku, což znamená, že nikdy nezapadla ani nemusela být znovuobjevena v hudebních archivech. K pardubickému provedení přivezl Luks dvě sólistky z Collegia Vocale 1704: sopranistku Alenu Hellerovou a altistku Anetu Petrasovou. Hluboce intimní a přitom velkolepě pojaté duchovní dílo strhlo všechny přítomné k impozantním výkonům. Obě pěvkyně se nešetřily, rozsah jejich hlasových rejstříků, umožňujících dokonalé zdůraznění všech kontrastních rovin, měl na posluchače téměř hypnotizující účinek. Ukázněně a opět především ve službě vlastnímu dílu působili všichni členové domácího souboru. Lednový večer se tak pro abonenty Barocco sempre giovane stal velkým příslibem pro další pokračování jedinečné pardubické koncertní řady.
- Barocco sempre giovane, Václav Luks – Rytířský sál zámek Pardubice 26. 1. 2017 (foto Miloš Kolesár)
- Barocco sempre giovane, Václav Luks – Rytířský sál zámek Pardubice 26. 1. 2017 (foto Miloš Kolesár)
- Barocco sempre giovane, Václav Luks – Rytířský sál zámek Pardubice 26. 1. 2017 (foto Miloš Kolesár)
- Barocco sempre giovane, Václav Luks – Rytířský sál zámek Pardubice 26. 1. 2017 (foto Lada Kolesárová)
- Barocco sempre giovane, Václav Luks, Alena Hellerová, Aneta Petrasová – Rytířský sál zámek Pardubice 26. 1. 2017 (foto Lada Kolesárová)
- Barocco sempre giovane, Václav Luks, Alena Hellerová, Aneta Petrasová – Rytířský sál zámek Pardubice 26. 1. 2017 (foto Miloš Kolesár)
- Barocco sempre giovane, Václav Luks, Alena Hellerová, Aneta Petrasová – Rytířský sál zámek Pardubice 26. 1. 2017 (foto Miloš Kolesár)
- Barocco sempre giovane, Václav Luks, Alena Hellerová, Aneta Petrasová – Rytířský sál zámek Pardubice 26. 1. 2017 (foto Lada Kolesárová)
- Barocco sempre giovane, Václav Luks, Iva Kramperová, Markéta Klodová – Rytířský sál zámek Pardubice 26. 1. 2017 (foto Miloš Kolesár)
- Barocco sempre giovane, Václav Luks, Iva Kramperová, Markéta Klodová – Rytířský sál zámek Pardubice 26. 1. 2017 (foto Miloš Kolesár)
- Barocco sempre giovane, Václav Luks, Alena Hellerová, Aneta Petrasová – Rytířský sál zámek Pardubice 26. 1. 2017 (foto Miloš Kolesár)
Hodnocení autora recenze: 95%
Barocco sempre giovane – jarní cyklus abonentních koncertů
Nastudování programu, cembalo: Václav Luks
Alena Hellerová (soprán)
Aneta Petrasová (alt)
Iva Kramperová (housle)
Markéta Klodová (housle)
Barocco sempre giovane
26. ledna 2017 Rytířský sál zámek Pardubice
program:
Baldassare Galuppi: Concerto à quatro č. 4 c moll
Antonio Vivaldi: Koncert d moll pro 2 housle, smyčce a cembalo RV 514
Jiří Antonín Benda: Koncert G dur pro cembalo a smyčce
= přestávka =
Giovanni Battista Pergolesi: Stabat mater pro soprán, alt, smyčce a basso continuo
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]