Vasilij Sinajskij: Česko je v hudebním světě velkou zemí

Maestro, je nám ctí, že s vámi můžeme hovořit, a děkujeme, že jste velkoryse přijal naši žádost o rozhovor. Do Ostravy jste jako šéfdirigent přišel v těžkých dobách první covidové pandemie. Jak vzpomínáte na svůj inaugurační koncert v roce 2020, na němž zaznělo mimo jiné Stravinského Svěcení jara?
Na tento koncert mám skvělé vzpomínky. Byl to můj první koncert na pozici šéfdirigenta Janáčkovy filharmonie Ostrava a zároveň poslední koncert před covidem. Stravinského hudba je taková encyklopedie orchestru. Svěcení jara je skladba, která má celosvětové renomé, ale zároveň je extrémně náročná na provedení. Je to dílo plné zvláštních rytmických prvků, ale také plné barev. Pro mě bylo důležité poznat, co s tím orchestr dokáže udělat. Jak si vzpomínáte, hráli jsme také Richarda Strausse (Tanec sedmi závojů ze Salome a Čtyři poslední písně s Kateřinou Kněžíkovou). Chtěl jsem poznat, jak orchestr interpretuje romantickou hudbu, a to jak hudbu klasicko-romantickou, tak Straussův styl a v kontrastu s tím styl Stravinského. Tato moje myšlenka byla na pozadí koncertu a musím říct, že jsem si z něj odnesl velmi pozitivní pocity. Hra orchestru je velmi dobrá a plná nadšení.
Jaké jsou specifické kvality Janáčkovy filharmonie Ostrava?
Je to orchestr, který dokáže rychle přečíst partituru, což velmi oceňuji. Jsou schopni si skvěle poradit s tak složitými díly jako je Stravinského Svěcení jara nebo První houslový koncert od Bohuslava Martinů. V orchestru jsou navíc velmi zajímaví sólisté. A v neposlední řadě mi dělá velkou radost, jak skvělé dva koncertní mistry orchestr má, což je opravdu výjimečná situace.
Ostrava je po kulturní a historické stránce unikátním místem, jehož důležitost jako kulturního centra ještě vzroste s výstavbou nového koncertní sálu. Těšíte se, až se tento projekt stane skutečností?
Jako hudebník cítím radost a hrdost na to, že české úřady zainvestovaly tolik peněz na výstavbu tak vynikajícího koncertního sálu. Vysoce oceňuji projekt a jeho technické řešení. Vypadá to výborně a bude to jedno z nejatraktivnějších center klasické hudby na světě. Významně navíc ovlivní tvář Ostravy.
Když se ponoříme trochu do minulosti: v začátcích své kariéry jste pracoval jako asistent fenomenálního Kirilla Kondrašina. Jak vás ovlivnil?
Byl jsem tehdy velmi mladý, ale můžu říct, že mé první šťastné dny s hudbou přišly už dřív, a to s Jevgenijem Mravinským v Leningradské filharmonii. Chodil jsem na jejich koncerty i na zkoušky. Nebylo jednoduché se dostat na zkoušky filharmonie, ale mně se to podařilo. Mravinskij reprezentoval leningradskou dirigentskou školu, zatímco Kondrašin byl vynikajícím pedagogem v Moskvě, kde se pěstoval odlišný styl dirigování. Měl jsem k němu velmi blízko, byl jsem tehdy velmi mladý a on mi byl nejen skvělým mentorem, ale taky ve mě měl hlubokou důvěru. Když byl například jednou na turné v zahraničí, nechal mě přebývat ve svém prostorném bytě, kde jsem byl sám s jeho sbírkou tisíců gramofonových desek. Mohl jsem si tam cokoli poslechnout, což pro mě byla fantastická zkušenost. V Sovětském svazu tehdy ty klasické nahrávky nebyly příliš dostupné. Nikdy nezapomenu například nahrávku Petrušky s Lorinem Maazelem – to byla kultura, o které jsme toho tehdy moc nevěděli. Také jsem u Kondrašina poslouchal Talichovu Mou vlast. To všechno měl ve své velké sbírce desek. Samozřejmě mi dal mnoho cenných rad, když jsem byl členem jeho štábu na zkouškách. Naučil mě, jak zkoušet s orchestrem a jak silnou a náročnou osobností dirigent musí být. A já jsem velmi náročný dirigent, ale to je prostě můj styl.

V letech 1976–1989 jste působil jako šéfdirigent Lotyšského národního symfonického orchestru, jehož jste nyní čestným dirigentem. Jaké bylo pro mladého dirigenta z Ruska přijet do Rigy? Jaká byla vaše první setkání s lotyšskou kulturou a hudbou?
Byl to můj první orchestr. Bylo mi tehdy 26 let a získal jsem zlatou medaili v Karajanově soutěži. Lotyšský národní symfonický orchestr mě proto pozval jako hostujícího dirigenta a následující rok jsem tam byl pozván už jako šéfdirigent. Byl to dobrý orchestr a velkou výhodou bylo, že vzhledem k tomu, že obě země (Lotyšská SSR a Ruská SSR) žily trochu odděleným životem, mohl jsem uvádět mnoho skladeb, které byly v Moskvě zcela zakázané, například Schnittke, Denisov, Gubajdulina. Všechna tato jména byla v Moskvě pod cenzurou, ale my jsme je v Rize mohli hrát. Vzpomínám si, že na koncertech byl přítomen Schnittke a také Edison Denisov, s nímž jsem se přátelil. To vše mi poskytlo cenné zkušenosti a vědomosti. Dále jsem se v Rize snažil podporovat lotyšské kulturní dění tím, že jsem propagoval hudbu domácích skladatelů. Například s Pēterisem Plakidisem, který byl jedním z nejlepších lotyšských skladatelů a také mým osobním přítelem, jsme dělali spoustu projektů. S Lotyšským národním symfonickým orchestrem jsem uváděl všechno, co bylo v té době v Lotyšsku složeno, a byl jsem tam poměrně dlouho. Dával jsem impulsy líným skladatelům (smích), vnucoval jim nápady, inspiroval jsem je k tomu, aby psali skladby, které s orchestrem provedeme. Mojí zásadou bylo hrát úplně všechno z nové lotyšské hudby. Dělali jsme tam skutečně velmi mnoho věcí.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]