Vyostřený konflikt Kománka a Spurného. Jaká je budoucnost Slezského divadla?

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Opava je jediné okresní ne-krajské město v České republice, které zřizuje divadlo s vlastním operním souborem a s více než dvou set letou tradicí. Ředitelem Slezského divadla je po odstoupení Ilji Racka od 1. ledna 2022 MgA. Aleš Kománek, šéfem opery Vojtěch Spurný. Ač opavský operní soubor patří u nás k těm nejmenším, získává pravidelně ceny na festivalu OPERA, přehlídce našich a slovenských operních divadel, sólisté opavských inscenací se objevují mezi nominacemi na ceny Thálie i severomoravské ceny Jantar a stávají se přímo laureáty těchto cen. Když Vojtěch Spurný na konci června medializoval své jednání s ředitelem Alešem Kománkem, z něhož vyplynulo, že by měl na pozici šéfa opavského operního souboru skončit, vyvolalo to pozornost.

Vojtěch Spurný (zdroj Slezské divadlo Opava)
Vojtěch Spurný (zdroj Slezské divadlo Opava)

Opera PLUS proto požádala ředitele Slezského divadla Aleše Kománka i šéfa opery Vojtěcha Spurného o rozhovor se shodnými otázkami, aby oba měli stejnou možnost se vyjádřit nejen k personálnímu vedení operního souboru, ale i k situaci v divadle a jeho dalšímu směřování. Vojtěch Kománek navíc obdržel otázky, zda chce ve Slezském divadle také dirigovat a jestli chce nadále s Vojtěchem Spurným spolupracovat.

Aleš Kománek odpovědi nejprve přislíbil. I když se některé otázky vztahovaly ke Slezskému divadlu jako takovému, tj. bez vazby na Vojtěcha Spurného, nakonec zaslal pouze oficiální sdělení vedení divadla, které se týká jen pana Spurného – s odůvodněním, že není v zájmu Slezského divadla řešit interní záležitosti divadla prostřednictvím médií. K důvodům neposkytnutí odpovědí uvedl, že se chce chovat korektně a nikoli nekolegiálně jako pan Spurný, který emocionálně komentoval dění v divadle na veřejnosti podle svého zúženého pohledu a osobních ambic. A doplnil, že by bylo proti etice, nevkusné, dehonestující a v neprospěch pana Spurného, kdyby dopředu komunikoval prostřednictvím médií argumenty, proč by pan Spurný neměl být šéfem opavské opery, které jsou podle něj závažné a potvrzují je i členové a vedoucí jednotlivých složek divadla. Zároveň ředitel Kománek přislíbil, že se k důvodům, které vedou ke změně na pozici šéfa opavské opery, vyjádří ve chvíli, kdy bude celá situace interně vyřešena a dohodnuta s panem Spurným.

Aleš Kománek (zdroj Vít Havlíček)
Aleš Kománek (zdroj Vít Havlíček)


Oficiální sdělení vedení Slezského divadla:
Pan Vojtěch Spurný, šéf opery, žádnou výpověď nedostal. Bylo mu pouze oznámeno, že máme v úmyslu udělat změnu na pozici šéfa opery. Nad časovým rámcem této změny jsme byli připraveni vést diskuzi, abychom došli k vyváženému rozhodnutí, které bude co nejlépe zohledňovat zájmy našeho divadla. Zároveň jsme vyjádřili vstřícnost pro případná jeho další hostování. Pan Vojtěch Spurný na to reagoval odchodem z divadla a následně nemocenskou.


Vojtěch Spurný (foto Ilona Sochorová)
Vojtěch Spurný (foto Ilona Sochorová)

Vojtěch Spurný poskytl ke stejným otázkám, které obdržel i ředitel Aleš Kománek, následující odpovědi:

Dostala se ke mně informace, že byste měl s koncem této sezony opustit post šéfa opery Slezského divadla. Je to tak?
Ano. Ve čtvrtek 23. června si mne pan ředitel zavolal s tím, že si přeje od září tohoto roku změnu na postu šéfa opery. Ústy pana náměstka Bendy mi bylo nabídnuto občasné hostování (bez záruky), pokud ukončím svůj pracovní poměr vzájemnou dohodou v srpnu, aby „kolem toho nebyl velký humbuk“. V opačném případě budu „vyhozen, protože se mnou nejsou spokojeni“ a o hostování pak nemůže být ani řeči, protože by se to „špatně vysvětlovalo radnici.“

Jaký důvod pan ředitel uvedl?
Důvod pan ředitel neuvedl. Za dobu jeho ředitelování (od ledna 2022) mi nikdy nic nevytkl, ani nevyjádřil nespokojenost. Naopak – ještě před týdnem mě chválil (před svědky) za zdařilý sborový koncert, na němž jsem hrál na klavír a který jsem uváděl. Když jsem se ho po premiéře Rigoletta v únoru zeptal, jak se mu představení líbilo, odpověděl, že to nechce rozebírat, neboť „hudebně jsme každý na jiném břehu.“ Na mé naléhání mi doporučil, abych se více díval na scénu a „udržoval dramaturgickou kontinuitu,“ dále se zeptal, proč nediriguji ve fraku a jaké mám boty.

Rád bych podotkl, že ukončení pracovního poměru šéfa opery týden před koncem sezóny je (mírně řečeno) velmi nekorektní, neboť dirigenti si svoji práci plánují minimálně na rok dopředu (což pan ředitel jako dirigent jistě ví). V normálních divadlech i orchestrech se šéf o tom, že na své pozici končí, dozví alespoň rok dopředu.

Giuseppe Verdi: Rigoletto – Slezské divadlo Opava, 22. února 2022 (foto Tomáš Ruta)
Giuseppe Verdi: Rigoletto – Slezské divadlo Opava, 22. února 2022 (foto Tomáš Ruta)

Jak hodnotíte své působení v opavské opeře od listopadu 2018 v pozici šéfdirigenta a od ledna 2020 šéfa opery?
Domnívám se, že jsem v omezeném rámci, jaký SDO poskytuje, udělal maximum pro to, abychom divákům předložili zajímavý repertoár v maximální kvalitě. Ostatně výsledky mluví samy za sebe – měli jsme pět nominací na Cenu Thálie (jedno z nominovaných děl cenu získalo), tři nominace na Cenu Jantar (jedna nominovaná umělkyně cenu získala), žádná naše premiéra neměla v hodnocení serveru Opera PLUS méně než 80 % (Gluckova Ifigenie dokonce 100 %), dvakrát jsme úspěšně hostovali na pražské přehlídce oblastních operních divadel (s Čarostřelcem a s Figarovou svatbou), podařilo se mi do hlavních rolí získat renomované umělce – za všechny bych jmenoval alespoň Janu Siberu z Národního divadla v Praze v roli Mařenky a Violetty, Veroniku Holbovou z Národního divadla moravskoslezského v roli Violetty, Lucii Kaňkovou, mimo jiné laureátku Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka nebo absolutní vítězka online soutěže Nomea v Neapoli či vítězku soutěže Mimas Music Festival v kategorii profesionálních zpěváků, v roli Violetty, Gildy, Aničky, Zuzanky… Publikum nám zůstalo věrné i během covidové pandemie, kdy jsme těžiště našich aktivit přenesli na internet (týdenní magazín „Naše divadlo ve Vašem obýváku“). A co se týče návštěvnosti, stále ji máme (v rámci srovnání s podobnými divadly) velmi dobrou – i když i nás poznamenala návštěvnická krize pramenící z covidové pandemie.

W. A. Mozart: Figarova svatba – Slezské divadlo Opava - T. Suchanek, V. Pelka, J. Ondráček, E. Benett (zdroj Slezské divadlo Opava)
W. A. Mozart: Figarova svatba – Slezské divadlo Opava (zdroj Slezské divadlo Opava)

Co se podle vašeho názoru za dobu vašeho působení v čele operního souboru podařilo – a co naopak ne?
Protože jsem se stal uměleckým šéfem měsíc před covidovou pandemií, řada premiér se neuskutečnila nebo musela být přesunuta (některé se podařilo odehrát až na třetí pokus). Přesto jsme udrželi operu v provozu a v maximální možné kvalitě. Důkazem jsou mimo jiné stále téměř vyprodané reprízy inscenace operety Polská krev. Nepodařilo se mi realizovat tolik potřebné personální rozšíření sboru a orchestru (máme nejmenší v Evropě) a přimět management opery k dlouhodobějšímu plánování, které by naši hosté velmi uvítali.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


5 2 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments