Baletní panorama Pavla Juráše (86)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Tentoraz:
Hana Polanská Turečková:Nedívám se dozadu, ale do budoucnosti“
– „Zajděte si sami udělat názor“ odkazuje Václav Kuneš
– Čo čaká Pražský komorní balet a 420PEOPLE v novej sezóne?
– Poklona Jane Přibylovej
***

Zaujímavosťou minulého týždňa je zapojenie svetových baletných hviezd do kampane na podporu liečby amyotrofickej laterálnej sklerózy (ALS). Videá politikov a celebrít polievajúcich sa studenou vodou ovládli médiá i sociálne siete. Podľa pravidiel kampane majú ľudia na internete zverejniť video, ako sa polievajú studenou vodou, a majú vyzvať k nasledovaniu svojich priateľov, aby spravili to isté, alebo aby poslali na konto boja proti tejto smrteľnej chorobe sto dolárov. Medzi prvými tanečníkmi zareagoval Jiří Bubeníček (jeho video môžete vidieť na jeho facebookovom profile), pridali sa ďalší tanečníci, ktorí sa vyzývajú navzájom. Napríklad hneď zareagoval Yoel Carreño, Otto Bubeníček, primabalerína Viedenskej štátnej opery Nina Poláková, sólista Hamburg Ballett Ivan Urban. V Česku má najkrajšie video sólistka baletu Národného divadla Praha Rebecca King.
***

Po torze baletných šéfov z republiky, ktorí sa zúčastnili šéfovskej ankety v minulom diele – Aleny Peškovej, Roberta Balogha a Jiřího Pokorného – sú dnes na rade umelecké vedenia dvoch najväčších súborov v zemi mimo kamenné divadlo. Za Pražský komorní balet Ladislava Jandová a aj odchádzajúca umelecká šéfka Hana Polanská Turečková a za 420PEOPLE Václav Kuneš. Otázky sú rovnaké ako v predošlom diele. Takže mozaika odpovedí sa znásobí.

Čo vám sezóna 2013/2014 priniesla? Splnila vaše očakávania?

Hana Polanská Turečková (Pražský komorní balet): Sezona 2013/2014 byla pro Pražský komorní balet z mého pohledu úspěšná. I když premiéry a projekty, které jsme připravili, jako Occamova břitva, projekt pro mladé choreografy a také Beat od známých choreografů Johana Grebena a Uriho Ivgiho, byly, dalo by se říct, v rámci dramaturgie Pražského komorního baletu kontroverzní, souboru se podařilo interpretačně dostat na vysokou úroveň a zařadit se mezi soubory české nezávislé taneční scény, se kterými se počítá.Václav Kuneš (420PEOPLE): Tato sezona byla pro nás velmi bohatá. Přinejmenším na zážitky. Navštívili jsme Itálii, Polsko, Švédsko, Mexiko. Světlo světa spatřila naše nová premiéra Mirage. A konečně jsme se podívali i do Německa, kde jsme zahajovali Schrittmacher festival čtyřmi představeními. A to vedle takových skupin, jako jsou Ultima Vez či East man Sidi Larbi Cherkouiho.

Má neblahá finančná situácia divadiel skutočne negatívny vplyv na umelecké výsledky a prevádzkový chod súboru?

Ladislava Jandová (Pražský komorní balet): Nestabilní finanční situace komplikuje nejen provoz celého souboru, ale zejména dlouhodobé plánování v oblasti dramaturgie. Pražský komorní balet jako nezávislé taneční těleso je podporováno z různorodých grantů, fondů a vlastních prostředků, výjimečně též z prostředků sponzorů. Tyto prostředky jsou však naprosto nedostačující na zabezpečení komplexního provozu, tedy uměleckou činnost s uvedením minimálně jedné premiéry ročně. Zatím se nám i přes tíživé finanční podmínky dařilo vždy udržet vysokou uměleckou úroveň všech představení sezony 2013/2014. Václav Kuneš: Jelikož systém grantů stále pokulhává, grant obdržíte někdy v polovině sezony, naučili jsme se za ta léta s tím pracovat a (bohužel) se umíme tomu přizpůsobit. Není to moc udržitelná situace pro většinu skupin i jedinců. Inspirací jsou pro nás ale třeba kolegové z Haagu, z divadla Korzo. Ti si museli projít velmi složitým obdobím. Ale ani jednou jsem je neslyšel, že by si stěžovali. Vědí, že to, co dělají, má smysl a vždy hledají nová a nová řešení. Neznamená to ale, že by se člověk neměl ozvat, pokud má dojem, že se děje něco nesprávného. O situaci v kamenných divadlech mám jen velmi povrchní informace, takže nedokážu posoudit. Pociťujete i nejaký kritický tón, čo sa nepodarilo, nevyšlo?

Hana Polanská Turečková: Kritických tónů je mnoho, otázka je, kterým popřát sluchu a za čím si stát. Jistě, že ne vše se daří podle představ, ale nedívám se dozadu, ale do budoucnosti. Všechny zkušenosti jsou důležité, i ty negativní, a je třeba se z nich poučit.

Václav Kuneš: Všechno co se podařilo se mohlo úplně klidně i nepodařit. Mirage mohla být propadák, mohli jsme se mezitím rozpadnout, mohli jsme přijít o zázemí, inspiraci a tak. Nic z toho se ale nestalo. O svých chybách vím, sebekritický myslím umím být. Tvrdohlavý ale taky.

Čakajú vás nejaké výrazné personálne zmeny? Koľko nových členov posilní váš súbor od novej sezóny?

Ladislava Jandová: S koncem sezony došlo ke změně ve struktuře vedení souboru. Hana Polanská Turečková mění pozici z umělecké vedoucí na rezidenční choreografku a pedagožku Pražského komorního baletu, aby se plně věnovala rodině a studiu a více koncentrovala na tvůrčí práci. S tím souvisí i připravované výběrové řízení na nového uměleckého šéfa. Nově ustavená dramaturgická rada bude zodpovědná za repertoár souboru a zahájí svoji činnost od nové sezony 2014/2015. Pokud jde o posílení taneční základny v Pražském komorním baletu, od nové sezony nastoupí či již nastoupili čtyři noví tanečníci – Jitka Tůmová (absolventka prestižní London Contemporary Dance School v Londýně), Patrik Čermák (absolvent Tanečního centra Praha), Joshua Beaver (absolvent konzervatoře v Bostonu, USA) a Alena Krivileva, která působila v holandském Scapino Ballet v Rotterdamu (Nizozemsko).

Václav Kuneš: Změny jsou v našem oboru jaksi na denním pořádku, i s tím jsme se naučili pracovat. Již delší dobu si připravujeme mladou krev, my starší ročníky tu aktivně na jevišti nebudeme napořád. (smiech)

Čo vás čaká po lete? Aká bude nová sezóna, čo sa týka dramaturgie, titulov, zmien, noviniek, programu? Off programov, vízií?

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář