Notebook Michala Maška (7): Jak se rodí klavíry

Na návštěvě u C. Bechstein Dodnes si přesně pamatuji okamžik, kdy jsem poprvé slyšel nahrávku Lisztových transcendentálních etud v podání Jorge Boleta. Byla něčím zvláštní, odlišná a nemyslím teď skvělou a osobitou interpretaci. Zvuk klavíru byl úplně jiný, než jsem byl doposud zvyklý slýchávat. Moje uši jsou schopny analyzovat jakýkoliv zvuk na barevnou strukturu a tak mi mimo jiné nedělá problém rozpoznat značku klavíru pouze podle sluchu. Pochopitelně za předpokladu, že mám „vzorek“ daného zvuku ve své paměti. V té době jsem bezpečně vyřadil Steinway, Bosendorfer a jiné značky, se kterými jsem měl možnost se setkat, ale vzhledem k mému dětskému věku jich přeci jenom nebylo tolik, abych mohl tento neznámý zvuk zařadit. Až o několik let později jsem si mohl v Londýně, v obchodním domě Harrods, vyzkoušet klavíry od mnoha výrobců. Během vteřiny jsem pak v rohu místnosti, kde tento nástroj stál, zjistil, na co pan Bolet nahrával. Na klavír značky Bechstein.Setkat se dnes s Bechsteinem je velice vzácné, u nás pak téměř nemožné, najdou li se peníze na nový nástroj, vždy je na řadě Steinway. Bechstein prošel v minulých letech řadou velkých inovací, zvuk se dost podstatně změnil od nástroje, který používal Jorge Bolet, ale podstata zůstala. Modifikace proběhla, dle vyjádření firmy, v rámci nejnovějších technických a uměleckých poznatků směrem k dosažení ideálního nástroje vhodného pro 21. století.

Mně samotnému se Bechstein velice zamlouvá jako vhodná a zcela osobitá alternativa. Patří mezi nejlepší a jeho zvuk je naprosto odlišný od Bösendorfera, Fazioliho nebo Steinwaye. Vnímám ho jako ryze německý. Je poměrně silně tmavě zabarvený, někdy i temný a také velice, velice teplý. V diskantu pak s bohatou škálou alikvotních tónů, které vytvářejí jakési monolitické „stříbrno-šedé“ zabarvení. Jednotlivé nástroje se od sebe velmi výrazně liší, zejména znělostí a dynamickým rozsahem, ví li však klavírista co chce, je docela jednoduché si vybrat.

Během svých berlínských pobytů jsem se velice dobře seznámil s panem Gregorem Willmesem, bývalým šéfredaktorem magazínu Fono Forum. Dnes je členem nejužšího vedení C. Bechstein a je zodpovědný za kompletní marketing, PR, tvorbu strategii prodeje, soutěže, komunikaci s veškerými institucemi a také organizaci koncertní řady čítající ročně devatenáct koncertů po celém Německu. Počet naších setkání se už nedá ani spočítat a já jsem měl možnost kromě vyzkoušení si desítky nástrojů také poznat, jak firma Bechstein přemýšlí, kam směřuje a jak se jí vede v dnešní době. V lednu jsem v Stilwerk Hausu, kde C. Bechstein sídlí, položil panu Willmesovi tyto otázky:

Jak byste jednou větou představil společnost C. Bechstein úplně neznalému člověku?

C. Bechstein je nejúspěšnější a nejvýznamnější Evropský výrobce klavírů. Staví skvělá koncertní křídla a pianina.

Jste konkurent Steinwaye?

Ano i ne, protože Bechstein prodává více pianin a Steinway zase více klavírů. Naše zájmy a trhy nejsou úplně stejné, ale obě společnosti vyrábí nástroje té nejvyšší kvality a tak si pochopitelně konkurujeme.

Co je v současnosti váš největší úkol, na co se nejvíce soustředíte?

Stavět ty nejlepší, nejkvalitnější klavíry a pianina v různých, poměrně širokých cenových kategoriích. A pak je prodávat co největšímu počtu zákazníků.

Koncertní sály, agentury, nahrávací studia, mají li peníze, koupí s naprostou samozřejmostí Steinway, v nejednom případě jenom pro sílu značky. Navíc pod tlakem, že umělci také očekávají, že je všude jako standard právě Steinway. Kdo jsou vaši zákazníci?

Nejvíce nástrojů prodáváme do soukromého vlastnictví. To je doposud náš hlavní byznys. Na druhou stranu začínáme prodávat více koncertních křídel konzervatořím a také koncertním sálům. Za poslední rok jsme prodali hodně nástrojů převážně v Rusku a na Ukrajině. V Německu jsme prodali křídla konzervatořím v Essenu, Hannoveru, Drážďanech, Frankfurtu, Freiburgu, Norinberku a dalším, také jsme dodali klavíry Královské akademii v Londýně, konzervatoři v Paříži a Berlínské filharmonii.

Jak přesvědčujete umělce, aby si vybírali Bechstein, aby ho vyžadovali na koncertním pódiu? Jak přesvědčíte třeba mě?

Zveme umělce, aby testovali a zkoušeli naše nástroje. To je jediná cesta. Naše nástroje jsou mistrovská díla, vyráběná ručně. Nejvyšší kvalita zvuku a mechaniky. Bechstein přináší krásu velké klavírní éry do naší doby. Naše klavíry vypovídají mnoho o německé kultuře, její historii. Zakladatel Carl Bechstein se přátelil s mnoha slavnými skladateli a klavíristy zlatého věku klavíru a ti mu neustále dávali podněty pro zlepšování a vytvoření ideálního nástroje. Nástroje pro romantické virtuózy. Bechstein je poslední prémiová německá značka. Klavírní hudba se zrodila v Evropě a získala si srdce mnoha národů rychlostí bouře. Zvuk Bechsteinu je ušlechtilý, takový, jaký se v žádném případě nemůže objevit v sériové výrobě, jedná se o prastaré umění. Kolik nástrojů vyrobíte za rok?

V Německu v roce 2010 to bylo 400 koncertních křídel a 1.500 pianin značek C. Bechstein, Bechstein Academy a Zimmermann, v továrně v České republice 3.300  pianin a 600 klavírů značek W. Hoffmann a Bohemia  – těch jen velmi malá část.

Kde prodáváte nejvíce, je pro vás důležitá Čína a jak jste na tom nyní v Americe?

Naším hlavním trhem je stále Německo. Pak je tu Rusko, Ukrajina, Francie, Anglie a Itálie. V Číně prodeje zvyšujeme a Amerika už není pro nás moc zajímavá.

Několikrát jste se mně svěřil, že obdivujete Ivana Moravce. Ten v jednom dokumentu říká, že kladívko tvoří 70 procent kvality zvuku klavíru. Zajímalo by mě, kde se vlastně kladívka a ostatní části Bechsteinu vyrábějí? Je Bechstein celý vyrobený v Německu?

Manufaktury C. Bechsteinu  jsou na mnoha místech. Dodavatele – zejména pro ocelový rám a díly mechaniky – Bechstein vybíral od roku 1853 v souladu s nejvyššími požadavky. Naše vývojové oddělení s oddělením výzkumu stanovilo standardy pro optimální design a výrobní proces jak pro vlastní výrobu tak pro výrobu od dodavatelů. Prémioví výrobci jako je Bechstein jsou zárukou nejvyšší kvality. Nereprezentujeme naše dodavatele a z tohoto důvodu je pak ani nejmenujeme. Projdete li si naší výrobu, náš manufakturní závod, zjistíte, jak jsme unikátní. Pro techniky a prodejce jsou připraveny speciální DVD, které mohou získat. Značky C. Bechstein, Bechstein Academy a Zimmermann jsou vyráběny v Německu, W. Hoffmann pak v naší továrně v České republice.

Jak vidíte budoucnost výrobce klavírů a vůbec celé postavení klasické hudby a výkonných umělců?

Klavíry nejvyšší třídy budou vždy vyhledávané. Ale trh pro nástroje se rapidně zúžil – s výjimkou zemí jako je Čína, a prodeje se budou snižovat dál. Přežijí jen ty nejsilnější a nejlepší značky. Stejné je to i s klasickou hudbou obecně, zejména pak v Evropě. Zde klesají prodeje nejvíce.  Máme více a více skvělých umělců, protože máme po celém světě velmi mnoho uměleckých škol, jako jsou konzervatoře, ale také je stále méně peněž na koncerty. A koncertů samotných je také méně. Umělci musí být velice všestranní, to je nejdůležitější. Pouze ti nejlepší totiž dostanou šanci vydělávat si na živobytí jenom hraním koncertů.

Díky za vaše odpovědi.

Foto autor

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments