Projekt Nová hudba na druhou se odkládá na neurčito
“Z důvodu coronavirového opatření jsme nuceni změnit termíny naplánovaných koncertů projektu Nová hudba na druhou. Pevně věříme, že po návratu do standardního režimu nalezneme nové termíny a projekt uskutečníme v plánovaném rozsahu. Mezitím probíhají finální online přípravy a nastudování nových kompozic, díky hlavnímu mediálnímu partnerovi internetovému portálu Opera Plus jsou připravovány články i virtuální ‘kulatý stůl’ zúčastněných autorů i interpretů.” Ladislav Horák, koordinátor Nová hudba na druhou.
Původní program 2020:
- Jindřich Feld (1925-2007) Duo pro 2 akordeony (1970)
- Holmer Becker (*1955) Fantasie pro 2 akordeony (2019) premiéra
- Michael Emanuel Bauer (1974) Dune pro 2 akordeony (2019) premiéra Jiří Bezděk (1961) Expose pro 2 akordeony (2020) premiéra
- Stefan Hippe (1964) 2 SMS pro 2 akordeony (2019) premiéra Ondřej Kukal (1964) Akordino pro akordeon (2019) premiéra
- Pavel Trojan (*1956) Duo Concertante pro 2 akordeony (2020) premiéra
Účinkují:
- Ladislav Horák
- Josef Hřebík
- Stefan Hippe, akordeon
Úvodní workshop a koncert se konal symbolicky v sále Goethe institutu v Praze. V prvním ročníku (2004) se uskutečnilo osm koncertů. Vznikly nové kompozice, jež jsou vydány tiskem. Jsou nabízeny školám, institucím a hudebním zájemcům a stávají se trvalým repertoárem na hudebních scénách obou zemí. Skladba Triptychon Michaela Bauera postoupila až do finálového kola mezinárodní soutěže kompozic v italském městě Castelfidardo (říjen 2004) a byla zařazena i do programu prestižní přehlídky nové hudby v Mnichově (Musikfest 2004 – Basilika St. Bonifaz – 8. října 2005). Byla i nahrána pro potřeby německé klasické rozhlasové stanice v Mnichově.
Druhého ročníku (2006) se zúčastnilo šest skladatelů a na šesti koncertech potěšila častá návštěva diváků mladší generace. Díky partnerství s Českým rozhlasem se též povedlo realizovat profesionální rozhlasovou nahrávku všech uvedených skladeb, která je k dispozici na CD. Tyto skladby pak zazněly po skončení celého projektu i na prestižním koncertě profesorů v Sukově síni pražského Rudolfina (26. února 2007), v koncertním cyklu ve Španělské synagoze v Praze (8. listopadu 2007), ve věhlasném cyklu České filharmonie (13. listopadu 2007), na zahajovacího koncertě mezinárodního festivalu ve slovenském Popradu (17. listopadu 2007), na koncertě pořádaném v Lichtenštejnském paláci dne 16. prosince 2007. Celý program byl uveden v rámci Bayerische Landesausstellung Bayern – Böhmen: 1500 Jahre Nachbarschaft v německém Zwieselu 28. září 2007. 5. února 2008 věnoval dokonce Český rozhlas projektu Nová hudba na druhou hodinový pořad včetně vysílání nahrávek se všemi novými skladbami.
Také třetího ročníku (2008) se zúčastnilo šest skladatelů a šest koncertů navštívilo mnoho posluchačů a to nejen profesionálních umělců, ale i laiků. Úvodní koncert byl zařazen do rámce oslav 200. výročí Pražské konzervatoře. Cyklus získal velkou pozornost médií. Kromě pravidelných informací ve zprávách televizních a rozhlasových stanic je třeba zmínit dvouhodinový pořad na stanici Vltava 9. a 10. března 2009 věnovaný historii i aktuálnímu ročníku cyklu. Ojedinělý je i záznam kabelové televize TV13 z koncertu a workshopu v Praze včetně rozhovorů s autory a interprety. Díky partnerství s Českým rozhlasem se realizovala profesionální rozhlasová nahrávka všech skladeb. Spolupráce pokračuje i mimo koncertní cyklus: díky uskutečněnému koncertu v Regensburgu navázala spolupráci Pražská konzervatoř a Sudetendeutsches Musikinstitut, jehož výsledkem byl společný koncert v Regensburgu 26. listopadu 2009. Díla, která v projektech vznikla, se těší oblibě a častému uvádění v pořadech v Čechách i Německu – mj. zazněla v pořadu Komponisten in Gespräch pořádaného 1. října 2008 v Mnichově společností Münchner Gesellschaft für Neue Musik MGNM e. V. 2. prosince 2009 byly skladby znovu zařazeny na koncert českého hudebního spolku Přítomnost v Praze. Díky projektu navázala spolupráci Pražská konzervatoř a Berufsfachschule für Musik Sulzbach-Rosenberg (skladatelský seminář a koncert).
Čtvrtý ročník (2010) se díky koncertům v Přešticích a Ludwigsthalu rozšířil i do příhraničí. Kromě těchto měst měli možnost si vyslechnout novinky osmi německých a tří českých autorů v podání špičkového německého smyčcového kvarteta Modern String Quartet z Mnichova a akordeonisty Ladislava Horáka i v Praze, Plzni či Regensburgu. Vedle natáčení, televize TV 13 z pražského koncertu i workshopu připravil třídílný pořad o projektu i Český rozhlas – dva díly o historii festivalu a jeden díl zaměřený na aktuální ročník. Nové kompozice byly vydány tiskem a realizovala se profesionální nahrávka. Projekt inicioval spolupráci a pokračování i mimo samotný festival: výsledkem byl koncert v Mnichově 1. března 2011 a zařazení celého programu do následující koncertní sezóny Českého spolku pro komorní hudbu působícího při České filharmonii.
Pátý ročník (2012) byl obohacen mj. i o multimediální projekt (Malá galerie Jiřího Temla s uvedením obrazů v rámci hudební produkce). Koncerty se konaly v Praze (Komorní sál Pálffyovského paláce s odpoledním workshopem zúčastněných autorů), v Plzni (Velké studio Českého rozhlasu – mediálního partnera projektu), Klatovech (sále Městské knihovny), Ludwigsthalu (Haus zur Wildnis), nově v Norimberku (zámek Almoshof) a Regensburgu. Zúčastnili se ho autoři – Michael Emanuel Bauer, Stefan Hippe, Holmer Becker, Pavel Trojan, Eduard Douša, Jiří Teml a Bohuslav Řehoř a tři špičkoví interpreti – sopranistka Barbora Perná, přední evropský violoncellista Petr Nouzovský a hráč na akordeon Ladislav Horák. Úvodní koncert natočila jak TV 13, tak i celoplošná televize TV 5 včetně živého přenosu z generální zkoušky. Celý projekt byl též uveden v rámci sympozia českých a německých skladatelů a dirigentů 3. listopadu 2012 v Praze. Všechny skladby byly vydány a natočeny v plzeňském studiu Českého rozhlasu. Mnohé z kompozic jsou uváděny na dalších koncertech v Čechách, Německu, ale i v dalších zemích jako např. v Dánsku či Švédsku. Připravuje se pořad Čro Hudební fórum o celém ročníku.
Šestý ročník (2014) se kromě stálých scén (Pálffyovský palác v Praze, Sál knihovny Klatovy, Velký sál Českého rozhlasu Plzeň, zámek Almoshof v Norimberku a sál Hudebního institutu v Regensburgu) představil i na vysoce prestižním místě – ve velkém sále Bayrische Akademie der Schönen Künste v Mnichově, kde byl koncert obohacen diskuzí moderovanou významným německým kritikem Moritzem Eggertem. Celý projekt byl nahrán live na koncertě v Norimberku a byla též pořízena profesionální nahrávka v Českém rozhlase Plzeň. Kromě Pavla Trojana a Eduarda Douši se nově představil jako autor i Miloš ORSON Štědroň, na německé straně kromě Michaela E. Bauera a Holmera Beckera také mnichovský Christoph Reiserer. Ten účinkoval též jako interpret, dále pak saxofonista Pavel Fiedler a akordeonista Ladislav Horák. Celý cyklus byl prezentován na vlnách Českého rozhlasu samostatným pořadem v březnu 2015, některé skladby již byly vybrány na festival Dny soudobé hudby v Praze. Christoph Reiserer byl pozván v na Pražskou konzervatoř k realizaci workshopu „Saxofon a multifonika“. Projekt zaznamenal zájem stran tištěných, ale tentokráte i internetových médií, samostatná kritika vyšla na portálu Opera Plus.
Sedmý ročník (2016) se uskutečnil i v nových prestižních místech (Kirche
Sankt Klara v Norimberku, Seidlvilla v Mnichově a Weinschenkvilla v Regensburgu). Opět byla pořízena profesionální nahrávka v Českém rozhlase Plzeň, který byl mediálním partnerem festivalu. Autorsky se vedle partnerů Pavla Trojana a Michaela E. Bauera představili i plzeňský Jiří Bezděk, který se zúčastnil všech šesti koncertů, Frédéric Bolli a norimberský Stefan Hippe. Interpretace se ujalo proslulé mnichovské Duo Aussenstimmen (Karina Erhard – flétna, Georg Karger – kontrabas) a akordeonista Ladislav Horák. Celý cyklus byl prezentován na vlnách Českého rozhlasu samostatným pořadem v březnu 2017,
některé skladby již byly vybrány na festival Dny soudobé hudby v Praze 2017. Kompletní program byl prezentován 3. listopadu 2017 na 3. Symposiu českých a německých skladatelů a dirigentů v Koncertním sále Pražské konzervatoře. Michael E. Bauer byl pozván v letošním roce na Pražskou konzervatoř k realizaci skladatelského semináře. Projekt zaznamenal zájem stran tištěných i internetových médií, samostatná kritika vyšla na portálu Opera Plus a v norimberském Stadtanzeiger.
Osmý ročník (2019) se uskutečnil opět v osvědčených sálech (Kirche Sankt Klara v Norimberku, sál Weinschenkvilla v Regensburgu, Velký sál Českého rozhlasu Plzeň), ale vrátil se též do těch nejprestižnějších, tzn. do velkého sálu Bayrische Akademie der Schönen Künste v Mnichově, kde byl koncert obohacen diskuzí moderovanou významným drážďanským kritikem Albertem Breierem a Koncertního sálu Pražské konzervatoře se
skladatelským workshopem pro studenty konzervatoře. Novinkou bylo zapojení nejmladší hudební generace na novém místě – v sále Základní umělecké školy J. S. Bacha v Dobřanech s mimořádně mladistvou atmosférou. Opět byla pořízena profesionální nahrávka v Českém
rozhlase Plzeň, mediálním partnerem festivalu. Autorsky se vedle partnerů Pavla Trojana a Michaela E. Bauera představili i plzeňský Jiří Bezděk, mnichovský Nikolaus Brass, norimberský Holmer Becker. Interpretace nových skladeb se ujal klarinetista Milan Polák,
kytarista a skladatel Jára Novák a akordeonista Ladislav Horák. Celý cyklus byl prezentován na vlnách Českého rozhlasu samostatným pořadem v říjnu 2019, některé skladby byly vybrány na festival Dny soudobé hudby v Praze 2019 a cyklus HAMU v Praze. Kompletní program byl prezentován 30. října 2019 na 4. Symposiu českých a německých skladatelů a
dirigentů v Komorním sále Pražské konzervatoře. Nikolaus Brass byl pozván na Pražskou konzervatoř k realizaci vlastního skladatelského semináře. Projekt zaznamenal zájem stran tištěných, ale tentokráte i internetových médií, jako je portál OperaPlus (kritika Dr. Věra Šustíková).
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]