Týden s tancem

Co se chystá v nejbližší době pod hlavičkou MOVE Ostrava, na jaké hosty na Jatka78, jaké úspěchy zažívá slovenský současný tanec a další zprávy a tipy:
Radical Empathy – Carry (foto Martina Mlčúchová)
Radical Empathy – Carry (foto Martina Mlčúchová)

MOVE Ostrava představí slovenského choreografa Tomáše Danielise
Pod hlavičkou souboru Radical Empathy uvede svou choreografii Carry již ve středu 21. února, a hned třikrát – od 17, 18 i 19 hodin. Místem konání bude Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA), Nádražní 17 (bývalý GALEX). V sóle vystupuje belgická tanečnice s francouzskými kořeny Agathe Tarillon.

Co všechno lze vyjádřit tělem a co všechno se těla týká? Performativní instalace Tomáše Danielise se věnuje aktuálním otázkám, zabývajícím se tělesností zejména ve spojení s ženami a jejich postavením ve společnosti. „Carry – umění hledí do zrcadla a ztrácí své pozlátko. Tělo na pozorování, tělo v práci, tělo na vlastnění, tělo jako odraz, tělo jako obraz… Umělci skupiny Radical Empathy se v této inscenaci noří do hlubin nejistého a komplikovaného postavení žen v současné společnosti v jejích kulturních (i historických) rámcích,“ slibuje pozvánka. Vstupenky v prodeji v síti GoOut.

MOVE Ostrava pořádá pravidelně také pohybové workshopy, nejbližší třídenní intenzivní program MOVEment intesive proběhne od 1. do 3. března: 3 techniky pod vedením 3 lektorů nabídnou inspiraci i energii pohybu, zaměření na komplexní pohyb podporující komunikaci s vlastním tělem, contemporary dance, partnering v pohybově-tanečním duchu a jógu.

Katarína Matúšová Hajsterová připravila tři lekce komplexního pohybu. Lekce vycházejíí ze současných přístupů k tanci a metodou Fighting Monkeys Practice, kterou Katarína momentálně studuje pod vedením Jozefa Fručeka. Slovenský tanečník Daniel Raček během lekcí contemporary dance prostřednictvím krátkých pohybových frází seznámí se základními principy obrácených poloh těla, zejména s uvolněním ramenních kloubů a se správným postavením kosterního systému (alignment). Lekce hatha yogy Jany Ryšlavé je zaměřená na dech a pomalé zahřátí a posílení, ve střední části lekce se bude věnovat rotacím a pozicím podporující funkci žlučníku, jehož správná funkce pomáhá tělu zbavit se nepříjemných pocitů. Lekce jógy je vhodná pro mírně pokročilé i začátečníky, kteří se již nějakému druhu pohybu věnovali. Pro každou asanu uvadí Jana variantu jednodušší a přidává možnosti obtížnějších variant.

Lekce jsou určeny všem, kteří chtějí objevovat a posouvat možnosti svého těla i mysli. Divadelním a tanečním profesionálům výrazně rozšíří pohybový repertoár, laikům a pohybovým nadšencům prohloubí vztah a komunikaci s vlastním tělem.


A Good Catch – Casting Off (foto Scott Hone)
A Good Catch – Casting Off (foto Scott Hone)

Avízo: Tři ženy za tří generací přivážení na Jatka78 akrobatickou inscenaci Casting Off
Na Jatkách78 se představí tři ženy jako představitelky tří generací (64, 35 a 25 let): přivezou nejen ručně pletené kostýmy, ale i velké fyzické dovednosti a vnitřní ženskou sílu v novocirkusové inscenaci, která „svojí silnou osobní i společenskou výpovědí jde s vtipem proti všem konvencím a očekáváním…“ Casting Off, oceněné titulem Nejlepší cirkusová inscenace z Fringe festivalů v Edinburghu, Adelaide a Melbourne, 28. a 29. února přiváží australský soubor A Good Catch. Čeští diváci budou moci poprvé vidět představení, které unikátním způsobem spojuje třígenerační nový cirkus s texty – osobními výpověďmi o vlastních životech, rolích žen ve společnosti i obecně o světě okolo nás. Výsledkem je působivá, silná a zároveň vtipná podívaná o tom, jak se zbavit (casting off) svých stereotypů a vyzkoušet nevyzkoušené. Do Prahy tak přijíždí přední představitel žánru, který na našich pódiích není často k vidění – nový cirkus se silným společenským přesahem. Představení je uváděno v anglickém jazyce.

Festivalový časopis na edinburské přehlídce Fringe ve své čtyř a půl hvězdičkové recenzi píše: „Představení Casting Off nabízí vše, co byste si mohli přát. Je to vtipná podívaná, kdy se zasmějete i hodně nahlas. Je to představení, které vás motivuje. Je chytré a inteligentní. A neuvěřitelná akrobacie na hrazdě je důkazem, co vše dokáže lidské tělo.” Podobně jej chválí i další recenze, které nešetří nejvyšším hodnocením pěti hvězdiček.

Casting Off dle pořadatelů oslavuje přemýšlivé, silné a odolné osobnosti. Vystupují v něm tři australské herečky a akrobatky s bohatými zkušenostmi z předních místních divadelních nebo cirkusových souborů – Debra Batton (64), Spenser Inwood (35) a Aleshanee Kelso (25). Herečky v představení padají, mluví, létají a nejistě balancují i bilancují. „Nikdy nejsi tak stará nebo starý na to, abys zapojila nebo zapojil své tělo,” zdůrazňuje Debra Batton. Všechny tři mají radost ze svých silných stránek, slabostí i nových výzev a nebojí se zkoušet nevyzkoušené. Divákům nabízejí odzbrojující a okouzlující podívanou o životě na hraně a o mluvení o tom. „Samy sebe nebereme vážně, ale s cirkusem to myslíme vážně,” říká Debra a dodává: „Budoucnost závisí na solidaritě mezi generacemi.

Akrobacii doprovází texty – seznamy, básně, rozhovory, melodie, hádky i životní příběhy, které ztělesňují každodennost. „Příběhy žen jsou tu pro všechny,” říká Spenser Inwood, která pro berlínský Chamäleon Theatre, odkud představení nyní do Prahy přijíždí, více vysvětluje: „Casting Off je oslavou přátelství a vztahů mezi generacemi. Na začátku jsme nepočítali s tím, že využijeme texty. Teprve po asi třech měsících Debra přišla s nápadem, že budeme v představení hovořit. Během zkoušek jsme mluvili skutečně hodně. Casting Off má velmi domáckou atmosféru, kostýmy jsem upletla sama, sedíme okolo stolů a židlí a zveme diváky do naší konverzace.

Australský soubor A Good Catch vznikl v roce 2017 v Melbourne, kdy jeho členky vytvořily inscenaci Bridges pro Mullumbimby Circus Festival. Následovala Casting Off pro experimentální festival Sidesault at the Melba Circusu Oz. Ve svých projektech soubor experimentuje s cirkusovými strukturami s feministickým sdělením a proaktivním přístupem.

Debra Batton (64) byla akrobatkou v Cirkusu Oz, herečkou v Magpie Theatre, tanečnicí se souborem Tracks Dance, uměleckou ředitelkou souborů Legs on the Wall a řady dalších. Spenser Inwood (35) od svých osmi let trénovala a účinkovala se souborem Flying Fruit Fly Circus (FFFC), podílela se na režii a účinkovala na závěrečném ceremoniálu Her Commonwealthu 2006 a v letech 2013–2017 byla členkou Circusu Oz. Aleshanee Kelso (25) vystudovala The National Institute of Circus Arts v Melbourne. Jako akrobatka spolupracuje s australským souborem Casus Circus nebo Australian Ballet School. Vede také svůj vlastní soubor.

Vstupenky k zakoupení zde.


Malá inventura – Climax (foto Jan Volejníček)
Malá inventura – Climax (foto Jan Volejníček)

Začíná festival Malá inventura
Festival nového divadla Malá inventura potrvá ode dneška do 28. února. K vidění bude řada děl současných autorů alternativního i tanečního divadla – například Dušan David Pařízek (Moskoviáda), Handa Gote Research & Development (Třetí ruka), Pomezí (Climax), Depresivní děti touží po penězích (Modrovous revival), Temporary Collective (GEO), Jan Mocek (Happy Hour), formace PYL (How to Just Do It), Miřenka Čechová (IRIS), Daniela Špinar (Objal mě bůh a nic), Tereza Lenerová (Rukavičkářské závody) nebo Janek Lesák a Natálie Preslová (Šmejdi útočí). Z oblasti tanečního a pohybového divadla je to především, vedle zmíněných Rukavičkářských závodů a inscenace GEO, Still Waiting_Beckett 2050 Lukase Blisse, Bodies Together souboru PocketArt, Fatamorgana z produkce Studia Hrdinů a Woods Won´t Vaporize souboru Alice Minar (obě jsme recenzovali zde), nebo  Lonesome Cowboy performera Tomáše Janypky.

Festival začíná dnes v 17:00 hodin performancí Climax. Climax je imerzivní divadelní inscenace odehrávající se ve stejnojmenném klubu. “V něm se jednoho večera setká šest postav, které mají společného více, než je na první pohled patrné. Každá se po svém vyrovnává s nároky, které na ně klade začínající dospělost, i s těmi, které na sebe kladou ony samotné. Bojují s vlastní minulostí i budoucností, nebo před ní jen utíkají? A nevede snaha o nezávislost jen k jiným závislostem? Možná zatím neví, kým by se chtěly stát, ale začínají zjišťovat, kým být nechtějí.” Climax je inspirován estetikou ravových klubů. Diváci, stejně jako jednotlivé postavy, do klubu vstupují jako jeho návštěvníci a všichni tak budou mít možnost v průběhu představení komunikovat mezi sebou.

Ve Studiu Hrdinů se večer budou udílet ceny Česká divadelní DNA, na počest výrazným osobnostem a počinům v oblasti nového divadla a živé kultury. Na letošním konceptu slavnostního večera se podílí Jan Bárta a CreWcollective. Autorkou ceny je Iva Tattermuschová – TABLO.

Podrobné informace o hlavním i doprovodném programu a přesné termíny najdete na webu festivalu.


Nominace na cenu Jihočeská Thálie za rok 2023
Odborné poroty rozhodly o nominacích na cenu Jihočeská Thálie za rok 2023. Kdo bude vítězem se diváci dozví během slavnostního večera Grand Gala 23. března 2024, který se ponese ve formě gratulační serenády. Ke gratulacím se připojí nejznámější osobnosti národního obrození i Bedřich Smetana, který by v letošním roce oslavil dvousté narozeniny. Slavnostní Grand Gala je součástí Noci divadel 2024, která bude oslavovat Smetanovo jubileum. Podrobný program zde. Součástí večera bude vyhlášení diváckých cen za nejlepší inscenaci pro děti a za nejlepší inscenaci pro dospělé. I letos bude vyhlášena cena Českého rozhlasu České Budějovice za rozhlasové herectví. Vítězové Jihočeské Thálie za rok 2023 dostanou finanční odměnu od Nadačního fondu Jihočeského divadla.

Nominovaní na cenu Jihočeská Thálie za rok 2023 jsou:
Balet – ženy:
Sophie Debou za roli Popelky v inscenaci Popelka
Shino Fujii za roli Sestry v inscenaci Popelka
Aurora Kubelíková za roli Macechy v inscenaci Popelka

Balet – muži
Sebastiano Mazzia za roli Prince v inscenaci Popelka
Paolo Terranova za jevištní výkon v inscenaci Deník přání
František Vlček za jevištní výkon v inscenaci Egon Schiele – Autoportrét


Divadlo Štúdio tanca (foto Marek Jančúch)
Divadlo Štúdio tanca (foto Marek Jančúch)

Divadlo Štúdio tanca je ako jediná slovenská organizácia súčasťou European Dance Development Network 
Divadlo Štúdio tanca
(Banská Bystrica)získalo členstvo v European Dance Development Network (EDN), čím sa stalo jedinou slovenskou organizáciou v tejto prestížnej európskej kultúrnej sieti zameranej na rozvoj súčasného tanca. Slovenská tanečná komunita má vďaka Divadlu Štúdio tanca (DŠT) prvýkrát hlas v EDN. Tento krok znamená nielen zvýšenie kredibility voči lokálnym a medzinárodným partnerom, ale aj príležitosť posunúť slovenský tanec na medzinárodnú úroveň. DŠT sa tak priblížilo k svojmu cieľu stať sa styčným bodom tanečnej scény na Slovensku.

Divadlo Štúdio tanca sa členstvom zaradilo medzi renomované európske inštitúcie ako The Place z Londýna, Tanec Praha a Tanzquartier Wien z Rakúska. „Naším cieľom nie je len predaj a produkcia predstavení, ale aj šírenie tanečnej kultúry prostredníctvom projektov ako sú rezidenčné pobyty, vzdelávacie aktivity, festivaly a rozvoj publika. To bolo jedným z hlavných kritérií prijatia do EDN. Aktívna účasť v EDN prinesie prospech celej slovenskej tanečnej komunite,“ povedala riaditeľka Divadla Štúdio tanca Lucia Kašiarová.

Členstvo v EDN je pre Divadlo Štúdio tanca možnosťou prinášať vlastné podnety do diskusie s partnermi, ako sú napríklad aktuálne témy cenzúry či zneužívania moci. DŠT tak zastúpi slovenskú tanečnú a umeleckú scénu v medzinárodnej sieti. Jedným z hlavných cieľov členstva v EDN je zapojenie sa do medzinárodných projektov a hľadanie partnerov na spoluprácu a podporu financovania. Divadlo Štúdio tanca má takisto možnosť účasti na európskych projektoch organizovaných EDN, čo posilní jeho postavenie na medzinárodnej tanečnej scéne.

Divadlo Štúdio tanca, Lucia Kašiarová (foto Martin Dubovský)
Divadlo Štúdio tanca, Lucia Kašiarová (foto Martin Dubovský)

O členstvo sa Divadlo Štúdio tanca pod vedením Lucie Kašiarovej snažilo od roku 2022 „Sme radi, že sa nám to podarilo práve v roku 25. výročia založenia divadla,“ doplnila L. Kašiarová s tým, že hlavné oslavy založenia DŠT sa uskutočnia v septembri 2024.

European Dance Development Network (EDN) je medzinárodná platforma, ktorá prepája inštitúcie z oblasti tanca z rôznych krajín kontinentu. Cieľom EDN je poskytnúť svojim členom prístup k aktuálnym trendom a diskusiám v európskom tanečnom priemysle a podporiť spoluprácu a výmenu skúseností medzi tanečníkmi a organizáciami z rôznych kultúrnych prostredí.


Ufftenživot & Studio ALTA: Whoman – Whoman (Peter Šavel a Jiří Šimek, foto Simona Rybová)

Další tipy:

Pardubické Divadlo 29 uvede dnes večer 20. února inscenaci WHOMAN Petera Šavela a Jiřího Šimka, produkce Ufftenživot a Studia ALTA. Pohybová a taneční esej o křehkosti, na niž mají právo i muži, začíná v 19:00 hodin.

Vedle nabité Malé inventury hrají také další soubory, například Lenka Vagnerová & Company: 21. února od 19:30, 22. února od 10:00 a 19:30 uvádí v Divadle Komedie inscenaci Jezdci / Riders.

Losers Cirque Company v Divadle BRAVO uvádějí 21. a 22. února od 19:00 hodin taneční inscenaci Loop. Za týden, v úterý 27. února se v BRAVu představí také soubor Kozel ve fraku s pantomimickou inscenací Absurditky.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments