Týden s hudbou
Co nabídne tento týden
Zahraničí
Newyorská Metropolitní opera uvede ve čtvrtek 13. dubna premiéru nové inscenace Straussova Růžového kavalíra v režii Roberta Carsena, orchestr povede Sebastian Weigle. V aktuálním bloku je naplánováno celkem devět představení, která jsou očekávaným rozloučením sopranistky Renée Fleming s operním jevištěm. Překlady komentářů z kulturních rubrik zámořských médií jsme uveřejnili zde.
Praha
První abonentní koncert Sukova komorního orchestru se odehraje v kostele svatých Šimona a Judy v pondělí 10. dubna. Orchestr zde vystoupí s houslisty Janem Mráčkem a koncertním mistrem Martinem Kosem. Jan Mráček zahraje sólové party ve dvou koncertech Antonia Vivaldiho a Cikánské melodie Pabla de Sarasate. Mimo to zazní ještě Symfonie h moll Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a koncertní verze Šesté sonáty Gioachina Rossiniho.
České muzeum hudby v Praze vystaví v úterý 11. dubna autentický notový záznam opery Rusalka Antonína Dvořáka, který se vrátil z únorové prezentace v Českém centru v New Yorku. V Česku si partituru ze sbírek Národního muzea mohli lidé naposledy prohlédnout před více než dvaceti pěti lety. Návštěvníci ji mohou vidět spolu s prvním vydáním libreta opery nebo se skicářem, který si skladatel vedl v Americe a po návratu do Prahy si do něj poznamenal některé podklady k Rusalce. Návštěvníci budou mít možnost poslechnout si první nahrávky árií z Rusalky. Zde najdete podrobnější informace.
Velký sál Paláce Žofín bude dějištěm dalšího koncertu z dvacátého pátého ročníku cyklu Svátky hudby v Praze. V úterý 11. dubna se zde uskuteční koncert z projektu Orquestrina, při kterém zazní kletzmer, bolero, tango a skladby mladých českých autorů. Se souborem Baborák Ensemble se představí umělecký vedoucí Radek Baborák (lesní roh) a Václav Hudeček (housle).
Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením dirigenta Stanislava Bogunii uvede v úterý 11. dubna ve Studiu S1 koncert s názvem Mozart – Haydn – Klusák. Vlastimil Kobrle a Petr Zdvihal se ujmou houslových partů, Zdeněk Rys hobojového. Zazní Mozartovo Concertone pro dvoje housle a orchestr C dur K 190/186E, Fantazie pro komorní orchestr s obligátním hobojem, Stesk po Mozartovi Jana Klusáka a Haydnův Koncert pro hoboj a orchestr C dur.
Velikonoční koncert Barokního souboru Pražské konzervatoře se odehraje ve středu 12. dubna, v Koncertním sále konzervatoře. Studenti konzervatoře vystoupí pod taktovkou dirigenta Jakuba Kydlíčka. Program bude tvořit hudba Františka Antonína Míči.
Violoncellový koncert e moll Edwarda Elgara zahraje s Českou filharmonií argentinská sólistka Sol Gabetta, a to tři po sobě jdoucí večery počínaje středou 12. dubna. Violoncellistka je laureátkou Čajkovského soutěže v Moskvě, mnichovské ARD a držitelkou Gramophone Award pro mladé umělce. Dirigentem koncertů, které se uskuteční ve Dvořákově síni Rudolfina, bude David Zinman.
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK provede Stabat mater Antonína Dvořáka. Koncert se odehraje ve Smetanově síni Obecního domu ve čtvrtek 13. dubna. Orchestr povede Jiří Malát, sólových partů se zhostí Jana Šrejma Kačírková, Václava Krejčí Housková, Tomáš Juhás a Jiří Sulženko. Spoluúčinkovat bude Pražský filharmonický sbor.
Bratři ve fraku: Koncert s premiérou, to je název koncertu PKF – Prague Philharmonia, který se uskuteční v neděli 16. dubna, ve Dvořákově síni Rudolfina. Každou sezonu objednává PKF – Prague Philharmonia novou skladbu u soudobých tvůrců. Tentokrát uvede Duel II Jiřího Kadeřábka (rozhovor se skladatelem jsme přinesli zde). Zazní vedle děl Martinů a Brahmse pod taktovkou Jakuba Hrůši, někdejšího šéfdirigenta orchestru. V sólových houslových partech se představí bratři Jan a Jakub Fišerovi.
Regiony
Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby nabídne v úterý 11. dubna v českobratrském evangelickém chrámu Jana Amose Komenského (Červený kostel) oratorium Broniuse Kutavičiuse. K interpretaci jeho Bran Jeruzaléma bude různým způsobem využit prostor Červeného kostela, jehož členitost k uplatnění prostorových efektů vybízí tak jako samotné oratorium. Účinkuje pěvecký sbor Vox iuvenalis pod vedením sbormistra Jana Ocetka, Orchestr BERG s dirigentem Peterem Vrábelem a kantor Stanislav Předota.
Festival programově naváže ve středu 12. dubna v Brně v kostele svatého Jakuba, a to Ukřičenými lamentacemi. Dílo Carola Luythona a Pedra Ruimonteho přednese belgický soubor Graindelavoix a jejich umělecký vedoucí Björn Schmelzer.
Velikonoční festival duchovní hudby pokračuje ve čtvrtek 13. dubna v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Renesanční lamentace vystřídá barokní pašijové oratorium Zpívaná rozjímání Františka Antonína Míči v podání Barokního orchestru Pražské konzervatoře.
Na stejném místě pak v pátek 14. dubna zazní klasicistní zhudebnění středověké sekvence Stabat Mater Jana Křtitele Vaňhala v podání studentů katedry zpěvu Janáčkovy akademie múzických umění a Konzervatoře Brno. Velkopáteční ztišení povede dirigent a sbormistr Tomáš Krejčí. Zazní také Sonáty č. 2 a 3 Františka Ignáce Antonína Tůmy.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Zahraničí
Dvořákovo oratorium Stabat mater op. 58 provedl Pražský filharmonický sbor v Budapešti. Pozvání přijal sbor se svým sbormistrem Lukášem Vasilkem od Budapešťského jarního festivalu. Koncert se uskutečnil ve čtvrtek 6. dubna ve Velké síni Lisztovy akademie, se Symfonickým orchestrem MÁV a pod taktovkou Pétera Csaby. Sólových partů se ujali sopranistka Ingrid Kertesi a mezzosopranistka Lúcia Megyesi Schwartz a čeští pěvci, tenorista Aleš Briscein a basista Pavel Švingr. Zde jsme přinesli podrobnější informace.
Praha
Do otevřeného výběrového řízení na pozici uměleckého šéfa souboru Laterny magiky se přihlásilo více než deset zájemců. Komise navrhne vítězného kandidáta do konce května. Podle ředitele české první scény Jana Buriana přejde Laterna magika od nové sezony na inovovaný způsob řízení, kdy se stane otevřeným prostorem pro experimentální projekty s přesahem do performačních a multimediálních uměleckých oborů. S nástupem nového uměleckého šéfa souboru do funkce se počítá k letošnímu 1. září, zde jsme přinesli podrobnější zprávu.
Širší veřejnosti prakticky neznámá skladba Leoše Janáčka zazněla ve středu při koncertu Ensemble Opera Diversa v brněnské Redutě. Šlo o krátkou kompozici nazvanou Zvuky ku památce Förchtgotta Tovačovského, takzvanou juvenilii, tedy práci z mládí. Janáček skladbu pro smyčce napsal v roce 1875 v době svých pražských studií. Věnoval ji Arnoštu Förchgottovi Tovačovskému, hudebnímu skladateli, sbormistrovi, autorovi úprav lidových písní, chrámové i jiné hudby. Nadace Leoše Janáčka v soupisu díla uvádí, že skladba byla poprvé veřejně provedena v roce 1988 v St. Louis ve Spojených státech. Zde jsme přinesli zevrubnější zprávu.
Národní divadlo v Praze obsadilo v minulém týdnu do dvou představení Verdiho La Traviaty zahraniční pěvecké hvězdy: ruská sopranistka Julia Novikova ztvárnila titulní hrdinku, ukrajinský tenorista Dmytro Popov Alfreda. Představení z projektu Světové operní hvězdy dirigoval Jaroslav Kyzlink. Zde najdete naši recenzi.
Více než třicet pět galerií, divadel, kaváren nebo uměleckých ateliérů Prahy 7 ve čtvrtek otevřelo své dveře zdarma. Během sedmého ročníku akce s názvem Máme otevřeno byly pro návštěvníky připraveny komentované prohlídky výstav, hudební, divadelní i filmové akce, diskuse, workshopy nebo afterparty. Organizátorem je od roku 2012 Centrum současného umění DOX, v něm bylo k vidění pět výstav.
Čeští taneční umělci, kteří končí svou aktivní kariéru, budou moci získávat evropský grant. Nadační fond pro taneční kariéru se stal členem mezinárodní sítě, která se druhou kariérou bývalých tanečníků zabývá. Také tanečníci z Česka tak díky tomu dosáhnou na grant až 3000 eur (asi 80.000 korun), který jim má umožnit po skončení působení na scéně třeba studium nebo rekvalifikaci. Fond se stal členem mezinárodní sítě IOTPD (International Organization for Transition of Professional Dancers). Ta uděluje každý rok Grant Philippa Braunschweiga, který nese jméno švýcarského podnikatele a mecenáše, zakladatele slavné baletní soutěže Prix de Lausanne.
Agentura Nachtigall Artists oznámila, že z organizačních důvodů musí zrušit koncert americké mezzosopranistky Joyce DiDonato, který se měl v rámci cyklu Hvězdy světové opery uskutečnit ve Smetanově síni Obecního domu v sobotu 10. června 2017. Majitelé vstupenek je mohou vrátit v předprodeji nebo vyměnit za jiný z koncertů pořadatelské agentury. Informaci jsme uveřejnili zde.
Na sedmi pražských divadelních scénách se v minulém týdnu odehrál dvacátý třetí ročník přehlídky současného tance Česká taneční platforma. Pořadatelé udělili ceny pro nejlepší taneční inscenaci a tanečníka roku i cenu za světelný design a ocenění pro manažera v taneční oblasti. Součástí přehlídky byl i projekt Jara Viňarského a Petry Tejnorové You Are Here, experimentální choreografie Jiřího Bartovance Svěcení jara i inscenace Flow, která je již třetí společnou prací režiséra Jiřího Havelky a souboru VerTeDance.
Česká filharmonie vystoupila v sobotu ve Dvořákově síni Rudolfina společně s dirigentem Joshuou Weilersteinem. Klavírního partu v Mozartově Klavírním koncertu číslo 20 d moll se zhostil Denis Kožuchin (klavír). Klavírista je vítězem Soutěže královny Alžběty v Bruselu z roku 2010. Zde si můžete přečíst naši recenzi tohoto programu.
Regiony
Komorní koncert Smetanova Tria se odehrál v rámci Pardubického hudebního jaro 6. dubna ve Společenském sále pardubické radnice. Trio ve složení Jitka Čechová (klavír), Jiří Vodička (housle) a Jan Páleníček (violoncello) zahrálo skladby Bohuslava Martinů, Bedřicha Smetany a Pabla de Sarasate. Naši recenzi si můžete přečíst zde.
Premiéru baletní inscenace Othello uvedlo v pátek Moravské divadlo v Olomouci, jako pokračování série tanečních adaptací her Williama Shakespeara. V titulní roli se představili Ivo Jambor a Damani Williams, sólisty a sbor doprovodila hudba gruzínského skladatele Alexeje Mačavarianiho. Baletního Othella nastudoval choreograf a režisér Robert Balogh, autorem hudebního nastudování byl Petr Šumník.
Staré píšťalové varhany v obřadní síni radnice v Liberci zřejmě ještě letos nahradí elektronický nástroj. Za jeho pořízení zaplatí město skoro 1,7 milionu korun. Současné varhany nejsou původním nástrojem v obřadní síni. Podle posudku diecézního organologa a kampanologa Radka Rejška se varhany blíží ke konci své životnosti. Radnice vybírala ze čtyř možností – od pořízení nových varhan, repasování současných či jejich přestavby na elektromagnetický systém. Tyto varianty by stály od pěti do patnácti milionů korun. Zde jsme v uplynulém týdnu informovali podrobněji.
Na jeviště plzeňského Divadla J. K. Tyla se v sobotu vrátila Dvořákova Rusalka. Divadlo ji v premiéře uvedlo v režii vedoucího operního souboru Tomáše Pilaře a v hudebním nastudování šéfdirigenta Norberta Baxy ve Velkém divadle. V hlavních rolích mohli diváci vidět Lívii Obručník Vénosovou v roli Rusalky, Richarda Samka jako Prince a Františka Zahradníčka coby Vodníka. Zde najdete naši recenzi.
V Brně v neděli začal Velikonoční festival duchovní hudby. V podání ansámblu Capella Cracoviensis zazněly v kostele svatých Janů Matoušovy pašije Johanna Sebastiana Bacha. O koncert byl mezi posluchači velký zájem. Tématem letošního ročníku jsou svědkové a svědectví, festivalové koncerty se uskuteční do 23. dubna v šesti chrámech.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]