Hudební kurýr
Lang Lang odřekl koncerty do konce června
Čínský klavírista Lang Lang zrušil své koncerty až do konce června. Důvodem je zánět v levé ruce. Lékaři umělci doporučili nechat ruku až do úplného zhojení odpočinout. Umělecká agentura Columbia Artists Management zastupující světoznámého klavíristu tuto informaci potvrdila.
V březnu Lang Lang zrušil několik vystoupení kvůli chřipce. Týkalo se to koncertů v londýnské Royal Albert Hall, lipském Gewandhaus a hamburské Elbphilharmonie. Na akci v Hamburku jej zastoupil německo-ruský klavírista Igor Levit.
Nahrávka Grigory Sokolova na předních místech prodeje v Německu
Sokolovovo album Mozart / Rachmaninov: Koncerty & Rozhovor, který nikdy nebyl obsadilo druhé místo na žebříčku GfK Entertainment. Na nahrávce jsou staré snímky z roku 1995 (Koncert č. 3 Sergeje Rachmaninova) a Mozartův Koncert KV 488 pořízený s Orchestrem Gustava Mahlera v Salcburku v roce 2005.
Nejprodávanějším albem podle údajů 2.800 německých prodejců je nahrávka Daniela Hopea s Vivaldiho cyklem Čtvero ročních dob. Přední místa zaujímají také nahrávky NDR Elbphilharmonie s Thomasem Hengelbrockem (Brahms: Symfonie č. 3 a 4), Chopinovy koncerty s Janem Lisieckim, CD Dolce vita s Jonasem Kaufmannem a Novoroční koncert Vídeňských filharmoniků s Gustavem Dudamelem.
Neznámý manuskript Gustava Mahlera byl objeven v Mnichově
Muzikolog Berthold Over objevil v Mnichově materiál, který, jak se domnívá, pochází z ruky skladatele Gustava Mahlera. Berthold Over, který působil až do října 2016 na univerzitě v Mohuči, předpokládá, že se jedná o rukopis, který byl až doposud považován za ztracený. Jedná se o klavírní verzi Mahlerovy první písně z cyklu O mrtvých dětech – Nun will die Sonn’ so hell aufgeh’n.
Soukromý sběratel objevil dokument v uplynulém roce ve stohu not a málem jej vyhodil. Podle muzikologa byl materiál původně ve sbírce vídeňské rodiny Conrat, do jejichž hudebního salónu Gustav Mahler se svojí manželkou Almou často chodil. Díky dceři této rodiny přišel rukopis do Mnichova a byl darován do soukromé sbírky, kde zůstal dlouho bez povšimnutí.
Nález podle Bertholda Overa potvrzuje předpoklad, že Mahler složil písně č. 1, 3 a 4 v roce 1901 a písně 2 a 5 v roce 1904. Nově objevené noty první písně jsou psány na stejném neobvyklém papíru jako písně č. 3 a 4. Je proto pravděpodobné, že všechny vznikly ve stejném časovém období.
Steinway: Vyšší zisky z prodeje samohrajícího klavíru
Příznivou budoucnost trhu klávesových nástrojů předpokládá hamburský výrobce klavírů Steinway & Sons díky zvýšenému zájmu velmi bohatých soukromých klientů v Číně a východní Evropě. „Ale také Francie a Německo vykazují zvýšený nárůst prodeje,“ řekl od března nový generální ředitel Guido Zimmermann. „Již čtvrtina produkce připadá na nástroje, které jsou speciálně zhotoveny na přání objednavatele. Stoupající zájem je zejména o nástroje s nově vyvinutým samohrajícím systémem, který vyvinula firma Steinway. Majitel takového křídla by už nemusel mít takové vynikající schopnosti jako velcí umělci, ale díky vestavěné technologii může nástroj znít, jako kdyby na něj hrál Vladimir Horowitz nebo Lang Lang.“
Firma kromě zavedených obchodů v Paříži a Londýně otevře nebo rozšíří do konce roku zastoupení v Pekingu a Šanghaji. V současné době má společnost deset maloobchodních prodejen a přibližně sedmdesát autorizovaných prodejců po celém světě.
Za 164 let své historie firma Steinway prodala 603.000 nástrojů. V roce 2013 společnost převzal za 386 milionů eur americký hedgeový investiční fond manažera Johna Paulsona. Údaje o prodeji a zisku společnost nedává – je ve vlastnictví soukromé osoby, a tudíž tuto povinnost nemá.
Nejdražší vstupenky v Evropě
Zpráva v italském časopise Classic Voice říká, že v La Scale se online vstupenky prodávají za 300 eur. Tato zpráva je citována z novin Salzburger Nachrichten, které nemají příliš v lásce šéfa La Scaly a bývalého salcburského režiséra Alexandera Pereiru. Nicméně nemusíte hledat daleko, abyste na internetu našli vstupenky na operní představení v ceně 516 eur na salcburský Velikonoční festival.
Autor jiné zprávy Mauro Balestrazzi říká následující: „Zkoumali jsme tři různé zdroje: nejdražší z italských operních domů je podle nich milánská La Scala – 250 eur plus 20 procent rezervační poplatek při zakoupení po internetu. K tomuto faktu přistupují i další dvě skutečnosti. Ve skutečnosti velké množství vstupenek zakoupených on-line je v rukách ruské mafie, která vstupenky nabízí před představením i za dvojnásobnou cenu. Značný počet je také prodáván nebo darován bankám a pojišťovnám, kterým se prodávají za dvojnásobek nominální hodnoty.“
Nejdražší vstupenky v Teatro Real v Madridu stojí 355 eur. V Japonsku stály vstupenky na podzimní turné Bavorské státní opery 65.000 jenů, tedy 552 eur. Vstupenky na Wagnerovu operu Mistři pěvci norimberští stály v loňském roce v Glyndebourne 300 liber, tedy 354 eur. Vstupenky na nadcházející premiéru v Metropolitní opeře v New Yorku stojí 800 dolarů, což je 751 eur (cena vstupenky s recepcí a gala večeří přijde však na 50.000 dolarů).
Skordatura v Mahlerově symfonii č. 4
Druhá věta Mahlerovy 4. symfonie má v sobě notoricky známé sólo koncertního mistra. Není to super technické nebo virtuózní sólo, ale je to sólo, které vyžaduje nejen cvičení, ale i určité plánování. Sólo si žádá dva nástroje: jedny housle normálně naladěné a druhé vyladěné o tón výš (namísto G-D-A-E jsou druhé housle naladěny A-E-H-Fis), které vytváří napjatý, široký a téměř halasný tón. Náročné pro nástroj je napětí strun, jež často způsobuje prasknutí E struny.
Jako nejlepší se jeví použití již ohraných strun a natažení minimálně týden dopředu. Houslista musí mít připraven nástroj s dobře sedícím podbradkem a navíc pro umělce s absolutním sluchem je skordatura dalším velkým oříškem navíc.
Podle Mahlerovy manželky Almy byl skladatel inspirován autoportrétem malíře Arnolda Böcklina. Autoportrét zvaný Smrt jako houslista je jedinečný, protože umělec zachycuje sama sebe v pozadí s kostlivcem, který mu hraje do ucha.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]