Hudební kurýr: Z Opery v Lausanne vyhodili recenzenta, prý byl neobjektivní
Knihovna moderní hudby
Ve švýcarské Basileji se nachází budova, která se stala poutním místem pro hudební vědce studující současnou hudbu. Je obrovskou knihovnou originálních materiálů skladatelů – počínaje Igorem Stravinským až po Steva Reicha. Nadace Paula Sachera se specializuje na sbírku děl skladatelů dvacátého a jednadvacátého století, od rukopisů až po dopisy a další artefakty. Zakladatel a miliardář Paul Sacher byl v devadesátých letech jedním z nejbohatších lidí na světě. Studoval dirigování a v roce 1926 založil Basler Kammerorchester, soubor, který se specializoval na hraní jak staré, tak nové hudby. Provozování moderních děl se stalo pro Sachera vášní. Podnítil vznik řady nových skladeb od skladatelů, které osobně znal, včetně osobností jako Pierre Boulez, Richard Strauss, Igor Stravinskij a Béla Bartók.
The Paul Sacher Foundation byla založena v roce 1973 s cílem zachovat hudební knihovnu Paula Sachera. Knihy, sbírky nahrávek a videozáznamy mohou být použity pouze v prostorách nadace. Část knihovny a soubor nahrávek jsou volně přístupné, zbytek je třeba objednat z archivních prostor nadace. Rukopisy ze sbírek skladatelů jsou průběžně kopírovány na mikrofilm a v zásadě je možné je studovat pouze v této podobě. Zvukové nahrávky jsou k dispozici na CD.
více zde
Během operace mozku hrála na flétnu
Během operace mozku hrála na svůj nástroj profesionální hráčka na flétnu, která trpí od dětství esenciálním familiárním tremorem, což způsobuje, že se jí třesou ruce a hlava. Pacientce se podařilo hrát na flétnu při zákroku, který by měl tento třes v rukou odstranit. Lékaři v Texasu implantovali do jejího mozku elektrody, jež by měly třes kontrolovat. Během chirurgického zákroku ji však museli udržet při vědomí, aby zjistili, zda elektrody fungují. V připojeném videu můžete vidět paní Henry, jak hraje na flétnu bez jakéhokoli viditelného třesu, zatímco lékaři a zdravotní sestry tleskají, jakmile skončí. Hluboká mozková stimulace se používá hlavně u pacientů s Parkinsonovou chorobou a u lidí s tremorem, ale také se testuje u lidí trpících depresí.
více zde
Orchestr El Sistema v potížích
Eduardo Mendez, nově jmenovaný výkonný ředitel National System of Youth and Children’s Orchestra of Venezuela známého pod názvem El Sistema, říká, že se bude snažit udržet programovou náplň souboru, který po smrti svého charismatického zakladatele čelí jednomu z nejtvrdších období své historie. V rozhovoru v hlavním sídle hudebně-vzdělávacího programu El Sistema v Caracasu uvedl, „že program musí překonat zhoubnou ekonomickou krizi, která přinutila stovky hudebníků opustit zemi, a vzpamatovat se ze ztráty José Antonia Abreua, který v minulých dnech zemřel“. Sdělil, že 8 procent učitelů programu nedávno opustilo zemi, aby hledalo lepší život v zahraničí.
Simón Bolívar Youth Orchestra ztratil v uplynulých šesti měsících 42 procent svých hudebníků, i když většina volných míst byla naplněna mladšími hudebníky. „Nebylo snadné přesvědčit lidi, aby zůstali,“ řekl Mendez. Podle údajů společnosti El Sistema se v celé Venezuele účastní hudebního programu 980.000 dětí a mladých hudebníků.
Napětí mezi El Sistema a venezuelskými úředníky se projevilo v loňském roce, když žák Abreua, dirigent Gustavo Dudamel, kritizoval diktátorskou politiku prezidenta Nicoláse Madura. Krátce po vyostřené výměně názorů venezuelští představitelé pozastavili dvě turné po Spojených státech a Asii, které měl Gustavo Dudamel dirigovat. Ke zrušení nebylo poskytnuto žádné vysvětlení. Mendez řekl, že Dudamel bude i nadále kreativním ředitelem společnosti a očekává se, že v srpnu a v září bude dirigovat několik koncertů ve Venezuele. Mohl by se také účastnit výstavy o El Sistema na summitu OSN ve Vídni v květnu tohoto roku.
Opera v Lausanne vyhodila recenzenta
Operní dům v Lausanne zrušil akreditaci kritika časopisu ResMusica. Důvodem jsou texty, které opera považuje za nevhodné, nenávistné a lidsky škodlivé. Vedení divadla obecně považuje texty recenzenta ResMusica za neobjektivní a nespravedlivé. Podnětem pro stažení akreditace byla recenze na provedení Belliniho opery La Sonnambula s ruskou sopranistkou Olgou Peretyatko v roli Aminy. ResMusica odmítá obvinění a hovoří o bezprecedentním incidentu.
Berlínští filharmonikové budou hrát nadále v Baden-Badenu
Velikonoční festival ve Festspielhausu Baden-Baden bude pokračovat v partnerství s Berlínskou filharmonií až do roku 2022. Jarní festival se koná od roku 2013. V roce 2019 zde orchestr vystoupí s dirigenty Kirillem Petrenkem a Riccardem Mutim.
V letošním roce přijel orchestr do Baden-Baden naposledy pod taktovkou Sira Simona Rattlea. Letošní program zahrnoval operu Richarda Wagnera Parsifal.
Hudbymilovný prezident
Prezident Bundestagu, tedy Spolkového sněmu (parlamentu), Wolfgang Schäuble (75) je uznávaným fanouškem Johanna Sebastiana Bacha. Jeho oblíbeným dílem jsou Matoušovy pašije. Jak řekl týdeník Die Zeit: „Matoušovy pašije vás dvě a půl hodiny uchvátí. Člověk je unesen, ale také vyčerpán, a tak to má být,“ řekl politik CDU.
Mimochodem, po práci nebo oslavě nemůžete podle něj dílo vstřebávat. To vyžaduje čas a vnitřní připravenost. Wolfgang Schäuble upřednostňuje poslech pašijí v postní době před Velikonocemi ve Freiburském Münsteru. „Tady jsou lavičky tvrdé a chladné. Jako sakrální umělecké dílo vyžadují pašije posvátný prostor, aby správně působily. Celé dílo je reflexí na smrt. Kdo skladbu slyší a nemyslí na smrt, pravděpodobně není zcela při věci,“ řekl Schäuble.
Po atentátu v roce 1990 ležel prezident několik týdnů v nemocnici. „Pokud ležíte čerstvě zraněn na zádech a je za vámi dlouhá noc beze spánku, pak je ranní hudba požehnáním.“ Schäuble hrál v mládí na housle a jako spolkový ministr financí (2009–2017) založil na ministerstvu koncertní řadu. Pravidelně také navštěvuje koncerty Berlínských filharmoniků.
Smutné zprávy
Michael Tree
Americký violista Michael Tree, člen Guarneri Quartet, zemřel ve věku třiaosmdesáti let. Absolvoval studium na Curtisově institutu, kde studoval u Leaha Luboshutze, Vedy Reynoldse a Eframa Zimbalisty. Byl zakládajícím a dlouholetým členem Guarneriho kvarteta a Marlboro Tria. Po celou dobu své kariéry Michael Tree zastával post na Curtis Institute of Music, Juilliard School, Bard College Conservatory of Music, Manhattan School of Music, University of Maryland School of Music a Rutgers University.
František Pospíšil
V neděli 11. března zemřel ve věku třiaosmdesáti let houslista, pedagog a dirigent František Pospíšil. Vystudoval Akademii múzických umění v Praze ve třídě profesora Alexandra Plocka. Působil ve Foerstrově triu, Dvořákově klavírním triu a od roku 1970 dlouhá léta jako pedagog Pražské konzervatoře, kde učil hru na housle a komorní hru. Od roku 1982 zde vedl Komorní orchestr Pražské konzervatoře, s nímž zvítězil v letech 1995, 1996, 1998 a 2003 v soutěži Concerto Bohemia. Mezi jeho nejvýraznější snímek patří Bergerettes pro housle, violoncello a klavír, H 275, které nahrál pro Československý rozhlas roku 1965 s Foerstrovým triem ve složení František Pospíšil (housle), Václav Jírovec (violoncello) a Aleš Bílek (klavír). Stalo se tak díky setkání se Charlottou Martinů a toto trio provedli ve světové premiéře.
Grigorij Fejgin
29. března 2018 v nedožitých jednaosmdesáti letech zemřel výtečný sovětský a ruský houslista Grigorij Jakovlevič Fejgin. Grigorij Fejgin se narodil 28. dubna 1937. Základy hry na housle získal v Charkově pod vedením Adolfa Leschetického. Ve studiu pokračoval v Moskvě u Davida Oistracha a Dmitrije Cyganova. Grigorij Fejgin se stal vítězem Mezinárodní houslové soutěže Pražské jaro v roce 1964. Od začátku devadesátých let učil na Moskevské státní konzervatoři Petra Iljiče Čajkovského, od roku 1995 byl profesorem konzervatoře v Tokiu.
více zde
Co máte z Debussyho díla nejraději?
Ke stému výročí skladatelovy smrti přinášíme seznam jeho asi nejhranějších a nejoblíbenějších děl. Claude Debussy nesnášel označení „impresionismus“, termín, který byl vytvořen v satirickém smyslu kritikem Louisem Leroyem v roce 1874 podle rané malby Clauda Moneta Imprese, východ slunce (Impression, soleil levant). Debussyho hudba není o nejasných barvách. Pokud se podíváte na partituru, je plná pečlivých detailů. Jakou skladbu nejraději posloucháte?
– Syrinx (1913)
– Moře (1903–1905)
– Svit luny (1890, rev. 1905)
– Smyčcový kvartet g moll (1893)
– Dětský koutek (1906–1908)
– Předehra k Faunovu odpoledni (1894)
– Preludium Potopená katedrála (1909–1910)
– Sonáta pro flétnu, violu a harfu (1915)
– Ostrov radosti (1904)
– Sonáta pro violoncello a klavír (1915)
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]