Opera Národního divadla dnes zahajuje sezonu Ščedrinovou Lolitou

Opera Národního divadla a Státní opera zahájí dnes sezonu Lolitou současného ruského skladatele a klavíristy Rodiona Ščedrina. Dílo, které vzniklo před čtvrtstoletím podle literární předlohy rusko-amerického autora Vladimira Nabokova a pojednává o vášnivém vztahu vzdělaného čtyřicátníka ke dvanáctileté dívce, bude mít dnes ve Stavovském divadle českou premiéru.
R. Ščedrin: Lolita – Národní divadlo 2019 (zdroj ND)

V hlavní roli se na přání Ščedrina představí ruská sopranistka Pelageya Kurennaya, která se bude střídat s Martou Reichelovou. Hudebního nastudování se chopí mladý německý dirigent ruského původu Sergey Neller.

Opera Lolita se v Praze dočká čtvrtého světového nastudování. Světová premiéra se konala v roce 1994 ve Stockholmu. Poté byla uvedena v Rusku a Německu.

Sám Ščedrin považuje Lolitu, kterou Nabokov napsal nejprve v angličtině a následně v ruštině, za jednu z nejdůležitějších knih 20. století. Nevypráví podle něj pouze příběh dívky a zralého muže, kniha nabízí filosofický pohled na život a ukrývá tajemství. Jde podle něj o pokus pocítit a pochopit, co je ženská krása a přitažlivost. S operou Ščedrin vstupuje na české jeviště podruhé, prvně to bylo v roce 1978 v Brně s operou Mrtvé duše. Známé jsou spíš jeho balety v čele s Carmen. Většinu baletů složil pro svoji manželku, slavnou primabalerínu Maju Pliceskou, která v Praze několikrát vystupovala.

Českou inscenaci Ščedrinovy Lolity vytvořila slovenská režisérka Sláva Daubnerová. Její ambicí je vrátit Lolitě její skutečný obraz, který se za více nž 60 let od jejího vydání změnil. “Žijeme v době, která je zahlcena hypersexualitou mladých dívek. A to není proces, který by měl být v naší společnosti romantizovaný. Populární kultura z Lolity udělala módní ikonu, narušila její identitu a ukradla její jméno. Obraz předčasně vyvinuté svůdkyně se tak stal jedním z nejrozšířenějších nepochopení. Zapomněli jsme však na Lolitu. Zapomněli jsme na dívku, která v noci pláče do polštáře. Stále totiž platí, že dítě není zodpovědné za zneužívání a jediná osoba, která nese vinu, je zneuživatel,” uvedla Daubnerová.

Nabokova Lolita se dočkala v režii Stanleyho Kubricka v roce 1962 prvního filmového zpracování, následně ji v roce 1997 na filmové pĺátno přenesl Adrian Lyne. Za jejím muzikálovým provedením stojí dvojice Alan Lerner a John Barry, na divadelní prkna ji přenesl Edward Albee.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat