Slovenská filharmonie nabídne varhanní recitál a koncert cyklu Hudba v chrámech
Varhanní recitál se uskuteční od 16:00 hodin a platí i pro držitele abonentek Organového cyklu/O. Bernadetta Šuňavská zařadila do svého programu díla několika skladatelů.
Italský skladatel Mauro Lanza pokládá své dílo Predella za průlomové. Důležitou roli v něm sehrává počítačem podporovaná kompozice. Predella zazní na úvod nedělního odpoledne. Novátor australského původu Percy Grainger se zasloužil o zařazení jazzu do studijních plánů Univerzity v New Yorku a podílel se na vývoji Free Music Machine, jednoho z předchůdců dnešních syntezátorů. Program bude pokračovat jeho kompozicí The Immovable Do. Jedním z výsledků inspirace Dmitrije Šostakoviče německým barokním mistrem J. S. Bachem je monumentální klavírní cyklus 24 preludií a fug, op. 87. Šostakovič své dílo nepsal přímo pro varhany, interpretace na tomto nástroji může být neobvyklým, obohacujícím rozšířením jeho zvukové dimenze. Preludium, fuga a variace h mol, op. 18 je jedním z oblíbených děl hlavního představitele francouzské romantické varhanní školy – Césara Francka. Franz Schmidt se narodil v Bratislavě a strávil v ní prvních čtrnáct let svého života. Jeho nejznámějším varhanním opusem je Toccata C dur, která uzavře nedělní program varhanního koncertu v bratislavské Redutě.
Bernadetta Šuňavská se už během svých studií v Bratislavě, ve Freiburgu a ve Stuttgartu zařadila mezi špičkové představitele interpretačního umění. Je držitelkou mnoha diplomů a vyznamenání z mezinárodních varhanních soutěží po celé Evropě. Publikum oslňuje svou profesionalitou, originalitou, virtuozitou, citlivostí a skvělou schopností barevného ztvárnění varhanních děl. Vynikající recenze v odborném tisku pravidelně získává i za interpretace transkripcí orchestrálních děl a premiérování současné hudby. Kromě hry na varhany a klavír studovala i hru na historické nástroje a na cembalo, což jí umožňuje interpretovat díla stylových období od dob středověku až dodnes. Realizovala nahrávky koncertů a CD pro Naxos, Organum Classics, Südwestrundfunk. Pravidelně spolupracuje se Slovenským rozhlasem a televizí, Českým rozhlasem a je vítaným hostem na koncertních pódiích významných mezinárodních festivalů.
V Kostele Nejsvětějšího Spasitele v Bratislavě se v 15:00 hodin uskuteční koncert cyklu Hudba v chrámech. Členové Slovenského komorního orchestru a Slovenského filharmonického sboru společně uvedou v premiéře skladbu Ľuboše Bernátha Ambon, inspirovanou motivy rokokové kazatelny Ľudovíta Godeho nacházející se v jezuitském kostele. Jde o další dílo se sakrální tématikou autorské dvojice libretisty Tomáše Surého a skladatele Ľuboše Bernátha. Jedním z ústředních a kosterních témat, o které se opírá nejen výjev na kazatelně, ale i Surého dramaticky pojaté a vystavěné libreto kantáty, tvoří známá pasáž z Matoušova evangelia – Blahoslavenství, známé také pod názvem Ježíšova řeč na vrchu.
Na koncertě také zazní Mše C dur Korunovační, KV 317 Wolfganga Amadea Mozarta, která patří k nejoblíbenějším dílům skladatele. Sólisty budou členové Slovenského filharmonického sboru – sopranistka Marianna Gelenekyová, altistka Helena Škripecká Oborníková, tenorista Matúš Šimko a basista Martin Mikuš. Korunovační mši zkomponoval Mozart v roce 1779, po návratu z turné v Paříži a Mannheimu, když zastával post varhaníka v Salcburské katedrále. Byla uvedena na velikonoční neděli jako symbol vznešenosti a majestátnosti. Podtitul “Korunovační” se objevil až dodatečně; skladbu údajně uvedli při korunovaci císařů Leopolda II. (1790) a Františka II. (1792).
Vstupenky na oba koncerty jsou v prodeji v pokladně Slovenské filharmonie.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]