Album týdne Normana Lebrechta: 1923 – Divoký zvuk 20. let
Vraťme se o sto let zpět. Toto album, oslnivý tvůrčí počin Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu, zahrnuje tři mladé skladatele v hyperinflačním Berlíně, čtvrtý tančí na okraji.
Představte si, že jste se ocitli v hlavním městě poražené mocnosti, zpustošeném pouličními boji a nejistotou všeho druhu. Píše se rok 1923 a na Postupimském náměstí spustili první rozhlasové vysílání v Německu. Studenti hudby skládají, co je napadne, a doufají, že zrovna jejich dílo se dostane do vysílání. Ferruccio Busoni na konzervatoři hodnotí jejich partitury a tlačí je k lepším výkonům. Oni zatím protančí v klubech a kabaretech celou noc. Bochník žitného chleba stojí pět miliard marek, ale hudba burácí všude kolem.
Ernst Toch, příhodně ženatý se zajištěnou dcerou bankéře, získá zakázku napsat skladbu „rozhlasového blues“. Jeho Taneční suita pro tři smyčce, flétnu, klarinet a bicí je spíše náladová než bluesová a porušuje sonátovou formu s volností, jaká se v jeho formálních symfoniích objevuje jen zřídka. Tato půlhodinová skladba se vyznačuje svůdným klarinetem a přetrvávající přitažlivostí.
Neméně půvabný je i Ženský tanec pro soprán a pět nástrojů Kurta Weilla. Teprve třiadvacetiletého Weilla bychom si mohli v některých pasážích snadno splést s vídeňským Albanem Bergem, dokud nás nezasáhne úderným berlínským cynismem a nenapodobitelným řízem.
Ernst Krenek, rovněž třiadvacetiletý, byl v té době ženatý s dcerou Gustava Mahlera a hledal svůj vlastní hlas. Tři skladby pro smíšený sbor a cappella ho zařadily mezi lamače tónů. O několik let později napíše první jazzovou operu.
Album uzavírá orchestrální Taneční suita Bély Bartóka, multikulturní tavicí kotlík, který protestoval proti vzrůstajícímu nacionalismu. Psal se rok 1923 a skladatel nemohl umlčet hlasité praskání fragmentujícího se kontinentu.
Interpreti působí v Mnichově. Sopranistka Anna-Maria Palli je ve Weillových písních ohromující. Howard Arman diriguje Sbor Bavorského rozhlasu, Cristian Măcelaru vynikající orchestr. Pokud tato nahrávka představuje referenční hodnotu pro 2023, čeká nás vzrušující rok.
1923 – The Wild Sound of the 20s: Bartók; Krenek; Toch; Weill
Ernst Toch: Tanz-Suite, Op. 30
Kurt Weill: Frauentanz, Op. 10
Ernst Krenek: Gemischte Chore (3) a cappella, Op. 22
Béla Bartók: Dance Suite, BB 86, Sz. 77
Chor des Bayerischen Rundfunks
Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks
Howard Arman – sbormistr
Cristian Măcelaru – dirigent
Label: BR Klassik
Datum vydání: 6. ledna 2023
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]