Goldbergovy variace aneb bachovský vesmír Víkingura Ólafssona v pražském Rudolfinu

Islandský klavírista Víkingur Ólafsson je jedním z těch hudebníků, jejichž umění si v nedávné minulosti mělo pražské publikum možnost vyslechnout již několikrát. V roce 2022 obohatil koncertní řadu A České filharmonie o svou interpretaci Mozartova Koncertu pro klavír a orchestr č. 23 A dur, K 488, před rokem pak v rámci festivalu Pražské jaro zazářil v okázale virtuosním koncertu ikony americké soudobé hudby Johna Adamse. Potřetí se na pódium pražského Rudolfina vrátil minulou neděli 11. března 2024, aby na podvečerním koncertu Českého spolku pro komorní hudbu provedl Bachovy monumentální Goldbergovy variace, BWV 988. Koncert se stal jedním z vrcholů sezóny, když jeho protagonista svým strhujícím výkonem naplnil vysoká očekávání značné části publika znalého kvalit nahrávky variací, kterou Ólafsson natočil v minulém roce pro Deutche Gramophon.
Víkingur Ólafsson (foto Zippo Zimmermann)
Víkingur Ólafsson (foto Zippo Zimmermann)

S předstihem měsíců vyprodaný koncert začal neokázale, když první tóny Arie, z jejíž basové linky hudba celých třiceti variací vyvěrá, zazněly ještě téměř do potlesku a ševelení pozdě příchozích, kteří nervózně hledali svá místa v parteru. Atmosféra jisté nervozity a nedočkavosti, která prvním tónům hudby předcházela, se však rozplynula velmi rychle a již koncem první fráze se celý sál ponořil do hlubokého soustředění, z kterého nevyšel po následujících sedmdesát pět minut.

Goldbergovy variace patří mezi těch několik Bachových stěžejních děl, jejichž význam je natolik mnohočetný, že v mnohém přesahuje jejich už tak nesmírně vysokou estetickou hodnotu. Skladba, v níž se snoubí nadpozemské množství krásy s nepřekonatelnou technickou dokonalostí a v níž je zásadně předznamenáno mnohé z dalšího vývoje hudby pro klávesové nástroje, vyšla na podzim roku 1741 v Norimberku jako poslední díl z projektu Klavírních cvičení (Clavier Übung), která ve své kompletní formě čtveřice svazků, jak zmiňuje v programové brožuře Lucie Maňourová, “uceleně nabídla hráčům všechny tehdejší formy klávesových skladeb: suity, koncerty, předehru, fugu a nakonec i variace.“… “Bach termínem cvičení (Übung) nemyslel základně didaktickou skladbu, ale spíše prostředek, jak si může vyspělý hráč otestovat a procvičit umění v mnoha technických ohledech, případně se zdokonalit.”

V tomto smyslu lze zařazení variací do celkového konceptu cyklu Klavírních cvičení chápat jako jeho velkolepé finále s pomyslnou dedikací těm interpretům, kteří svým talentem, intelektem a vůlí investovat čas dalece převyšují standardy průměru, a to i v kontextu profesionálním. O naprosté oddanosti této hudbě a touze proniknout i do jejích nejskrytějších zákoutí nelze v případě Víkungura Ólafssona pochybovat. Dle jeho vlastních slov, která také zazněla v rámci diskuse vedené Ivo Kahánkem po skončení koncertu, poprvé uvedl variace zhruba před deseti lety na komorním koncertě v Berlíně a od té doby se k nim pravidelně vrací. Svou interpretaci nevnímá jako vytesanou do kamene a s jistou mírou nadsázky ji vzdáleně přirovnává k improvizaci.

V neděli večer zazněly ve Dvořákově síni s nebývalou dravostí a emocionalitou. Byly plné příkrých kontrastů místy až závratných temp s klidem částí pietně ztišených (Aria, var. 12. – Canone alla Quarta in moto contrario, var. 15 – Canone alla Quinta : Andante, var. 25. – Adagio, Aria da Capo). Elegantně tančily uzamčené do periodicity přirozené akcentace svých respektivních meter, aby vzápětí překvapily neočekávaným zvratem reprezentovaným chytře a umně podanou synkopací. Vybudovaly mohutný gradační oblouk o dvou pilířích (Aria – var. 15 – Canone alla Quinta : Andante, var. 25. Adagio, Aria da Capo), jež svou intenzitou vrcholící závěrem Variace č. 29 heroicky a současně dojemně našel své vyústění v attace závěrečného Quodlibetu (var. 30). Da Capo Arie už jen vhánělo slzy do očí. To vše bez jediné noty vedle, bez jediného zaváhání, s dokonalým přehledem.

V Goldbergových variacích spatřuje Ólafsson metafory života i přírody. Možná právě i díky těmto mimohudebním asociacím bývají jeho interpretace, včetně té pražské, natolik rozmanité a inspirující. 

Český spolek pro komorní hudbu – Víkingur Ólafsson (klavír)
10. března 2024, 17:30 hodin
Rudolfinum – Dvořákova síň, Praha

Program:
Johann Sebastian Bach: Goldbergovy variace, BWV 988

Účinkující:
Víkingur Ólafsson  klavír

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments