V pátek začíná 17. ročník festivalu Dvořákova Praha

Tradičním provedením Violoncellového koncertu h moll a Novosvětské symfonie Antonína Dvořáka v pátek 6. září 2024 vstoupí Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha do svého 17. ročníku, jehož program zásadně reflektuje oslavy Roku České hudby. Zahajovací koncert se sólistou Julianem Steckelem a Bamberskými symfoniky bude řídit rezidenční umělec letošní Dvořákovy Prahy Jakub Hrůša. Ten na festivalu vystoupí celkem čtyřikrát, naposledy 11. září na Výstavišti Praha na open air koncertu Spojeni Mahlerem, který bude stejně jako slavnostní zahájení živě přenášet program ČT art.
Ilustrační foto (zdroj Dvořákova Praha)
Ilustrační foto (zdroj Dvořákova Praha)

„Upřímně nás těší, že Jakub Hrůša přijal roli rezidenčního umělce Dvořákovy Prahy 2024. Jeho dirigentský ‚čtyřboj‛ v úvodních šesti dnech je sice nesmírně náročný, ale pro diváky jistě atraktivní. Vedle vystoupení dalších globálních hvězd, jako jsou Vídeňští filharmonici, Martha Argerich nebo Joshua Bell, slibuje mimořádný divácký zážitek například Korngoldova opera Mrtvé město, recitál tokijského rodáka Mao Fujity nebo Dvořákův Klavírní koncert v dobovém provedení s Collegiem 1704 a kanadským sólistou Ericem Guo,“ uvádí ředitel Dvořákovy Prahy Jan Simon.

V rámci Komorní řady se uzavře tříletý cyklus provádění smyčcových kvartetů Antonína Dvořáka pod kurátorským vedením Pavel Haas Quartetu, který vyvrcholí společným vystoupením všech letos participujících souborů 23. září. Letošními zahraničními hosty jsou Dover Quartet a Quartetto di Cremona, jež vystoupí 20. a 22. září v Betlémské kapli.

Na 11. září chystá Akademie klasické hudby jako pořadatel Dvořákovy Prahy mimořádný projekt k Roku české hudby: open air koncert na Výstavišti Praha, při kterém na prostranství před Průmyslovým palácem vystoupí spojené orchestry Bamberských symfoniků a České filharmonie, aby pod taktovkou Jakuba Hrůši provedly Sedmou symfonii Gustava Mahlera. Projekt nazvaný Spojeni Mahlerem v maximální možné míře přiblíží okolnosti světové premiéry tohoto díla v roce 1908 a deklaruje tím historický i současný význam středoevropského kulturního prostoru.

Česká filharmonie je tradičně rezidenčním orchestrem festivalu. V sobotu 7. září nabídne pod vedením svého hlavního hostujícího dirigenta Jakuba Hrůši program, který zahrnuje mimo jiné i provedení Glagolské mše Leoše Janáčka, s níž orchestr na konci srpna úspěšně vystoupil na BBC Proms. Na 19. září se naopak chystá světová premiéra skladby Violoncelloops Petra Wajsara. Sólového partu pod taktovkou Ingo Metzmachera se ujme Václav Petr. Konvenční i netradiční využití sólového nástroje v kombinaci se symfonickým orchestrem posíleným velkým aparátem bicích nástrojů slibuje nezapomenutelný zážitek.

Petr Wajsar (zdroj Petr Wajsar)
Petr Wajsar (zdroj Petr Wajsar)

S Českou filharmonií na BBC Proms úspěšně debutoval ve Dvořákově Klavírním koncertu Mao Fujita, ostatně tento mladý japonský umělec sklízí ovace po celém světě. Na Dvořákově Praze vystoupí 13. září s recitálem, do kterého zařadil skladby Mozarta, Beethovena, Skrjabina nebo Liszta.

V sobotu 14. září se ve Dvořákově síni uskuteční finálové soutěžní kolo 58. ročníku Dvořákovy mezinárodní rozhlasové soutěže pro mladé hudebníky Concertino Praga. Letošní klání je ve znamení výhradně dívčího elementu: v koncertech Rachmaninova, Čajkovského, Griega a Mendelssohna se představí finalistky ve věku 13 až 15 let.

V neděli 8. září zvou pořadatele nejmladší diváky od 10:00 hodin do Anežského kláštera na oblíbený Rodinný den. I tentokrát je pro nejmenší přichystáno divadelní představení, po němž následují tvůrčí dílničky. Děti se tak setkají s Čertem a Káčou, nebo Prodanou nevěstou. Odpolední koncert s Plzeňskou filharmonií nazvaný Dvořák učitel, který se uskuteční od 17:00 hodin v Betlémské kapli, je rovněž určený zejména dětem a jejich rodičům či prarodičům.

Centrum Bořislavka a jeho Artium by KKCG bude opět dějištěm podvečerních neformálních koncertů se začátkem v 18:00 hodin. Výtěžek ze vstupného ve výši 200 Kč slouží k podpoře mladých talentovaných hudebníků ze stipendijního fondu Nadace Karel Komárek Family Foundation, která je zároveň hlavním mecenášem Dvořákovy Prahy.

Jak upozorňuje Jan Simon, ve festivalovém programu se nachází celá řada koncertů, na jejichž výjimečnost není třeba obzvláště upozorňovat. Divákům, kteří si teprve plánují zakoupit vstupenky, doporučuje „tajné tipy“ slibující mimořádné koncertní zážitky, jako je například koncertní provedení opery Ericha Wolfganga Korngolda Mrtvé město. Ústřední postavy Paula a Marietty ztvární fenomenální pěvci Roberto Saccà a Vida Miknevičiūtė v áriích, jež se zpěvností a melodikou podobají operám Giaccoma Pucciniho, Toto dílo se do Prahy vrací po více než sto letech v nastudování dirigenta Tomáše Braunera a Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. „Osobně jsem také velmi zvědavý na provedení Dvořákova Klavírního koncertu na repliku dobového nástroje, jež chystá aktuální vítěz Chopinovy soutěže na dobové nástroje, kanadský klavírista Eric Guo,“ uzavírá Jan Simon. Koncert se uskuteční v neděli 15. září, Collegium 1704 bude řídit Václav Luks.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments