Rakouská houslistka Patricia Kopatchinskaja představí na Pražském jaru tři unikátní projekty

Rakouská houslistka moldavského původu Patricia Kopatchinskaja nabídne na festivalu Pražské jaro ve dnech 16. až 18. května 2025 v Rudolfinu tři rozdílné projekty. V prvním z nich rezidenční umělkyně letošního ročníku posluchače provede hudbou šesti staletí v programu Time & Eternity (Čas a věčnost), který spojí smyčcový orchestr, lidový zpěv, středověkou mši a světelný design. O den později se na koncertu nazvaném podle skladby Arnolda Schönberga: Pierrot lunaire představí jako Pierrot. Na vystoupení 18. května 2025 pak zahraje skladby autora filmové hudby Luboše Fišera ve spojení s dílem Ludwiga van Beethovena.
Kammerkonzert: Pierrot Lunaire, 16. června 2024, Wiener Konzerthaus, Mozart-Saal – Patricia Kopatchinskaja (foto Julia Wesely)
Patricia Kopatchinskaja (foto Julia Wesely)

Projekt Čas a věčnost vznikl ve spolupráci s orchestrem Camerata Bern, jehož je Patricia Kopatchinskaja od roku 2018 uměleckou partnerkou. Stěžejními díly programu jsou Concerto funèbre Karla Amadea Hartmanna, zkomponovaný v roce 1939 v reakci na sílící nacistický teror v Evropě, a Polyptyque Franka Martina, inspirovaný šesti obrazy italského malíře Duccia di Buoninsegny s výjevy Kristova utrpení.

Jednou z citací v Hartmannově Concerto funèbre je i melodie husitského chorálu Ktož jsú boží bojovníci, gesto, kterým skladatel vyjádřil svou podporu zrazeným Čechoslovákům po podepsání mnichovské dohody v roce 1938. Dále zazní skladba Kol Nidre amerického skladatele a multiinstrumentalisty Johna Zorna nebo skladba Crux Luboše Fišera. Tato kompozice vznikla v roce 1970 a lze ji chápat jako protest proti postupující normalizaci v tehdejší ČSSR.

Hrát i recitovat bude Kopatchinskaja 17. května 2025 v programu Pierrot lunaire, který nabídne hudbu Igora Stravinského, Dariuse Milhauda, Bély Bartóka a přelomové dílo Arnolda Schönberga Pierrot lunaire, ve kterém vystupuje Kopatchinskaja jako Pierrot. Schönberg ho napsal v roce 1912 na vybrané texty ze stejnojmenné sbírky Alberta Girauda. Namísto zpěvu však uplatnil techniku tzv. Sprechstimme (mluvícího hlasu). “Pierrota nemůžete nikdy opravdu pochopit. A ani nemusíte. Je to obraz z tónů, blízký životu a světu snů,” podotkla Kopatchinskaja.

Na závěr své rezidence Kopatchinskaja uvede společně s finským klavíristou Joonasem Ahonenem v Rudolfinu trojici děl Luboše Fišera, která patří do zlatého fondu české komorní hudby 20. století – houslové sonáty Ruce a In memoriam Terezín a Sonátu pro klavír č. 3. Ve druhé půli koncertu zazní nekonvenční interpretace Beethovenovy Sonáty pro housle a klavír č. 10 G dur. “Koncert věnovaný Luboši Fišerovi je z vystoupení na Pražském jaru mému srdci nejbližší,” uvedla Kopatchinskaja.

Pražské jaro v programu 80. ročníku nabídne nové tváře ve festivalových debutech, světové orchestry i návraty slavných osobností. Jubilejní ročník otevře 12. května 2025 Česká filharmonie pod vedením šéfdirigenta Semjona Byčkova Mou vlastí Bedřicha Smetany a uzavře 3. června 2025 Symfonií tisíců Gustava Mahlera. Na festivalu, který nabídne více než padesát koncertů, vystoupí například také Chicagský symfonický orchestr nebo Bostonský symfonický orchestr.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments