Deborah měla i hereckou jiskru, Amsterdam Baroque Orchestra & Choir se sólisty předávali během večera víru a naději

Händelovo ztvárnění lásky izraelského národa k Bohu
Oratorium Deborah Georga Friedricha Händla vzniklo v roce 1733 na libreto Samuela Humphreyese. Jedná se o druhé z oratorií na biblické téma v anglickém jazyce od roku 1727, kdy se Händel usadil v Anglii. Tematicky jde o vyjádření lásky izraelského národa k Bohu a válečné vítězství nad barbarskými utlačovateli, jehož ústřední postavou je Deborah, patrně jedna z nejpozoruhodnějších ženských postav Starého zákona.
Händel v oratoriu použil řadu motivů a témat ze svých předešlých děl a to mu umožnilo dokončit skladbu v relativně krátké době. Pozoruhodné jsou zejména propracované, okázalé a skvostné pěti- až osmihlasé sborové vstupy, podbarvené často třemi trumpetami a lesním rohem s tympány. Emoce vykreslující árie (například obě po sobě jdoucí árie Debory a Sisery ve druhém dějství) dokazují Händlovo mistrovství nejen na poli kompozičním, ale i hudebně-dramatickém a divadelním. Händlova kreativita a smysl pro děj se zrcadlí rovněž v komorním obsazení duetů až kvartetů, ve kterých se kromě sólistů představili i členové sboru (sopranistka Amelia Berridge jako Jaël, tenorista Kieran White jako Herald a basista Donald Bentvelsen jako Baalův kněz).

Sólisté i sbor se v oratoriu skvěle doplňovali
V hlavní roli Debory vystoupila vynikající belgická sopranistka Sophie Junker, specialistka na provádění Händlových děl, která nejen svým důstojným, přirozeně sebevědomým projevem, ale především krásou, čistotou rovného, intonačně přesného hlasu doslova ztělesnila starozákonní věštkyni. Skvělým partnerem jí byl kontratenorista Jakub Józef Orliński jako hlavní hrdina Barak vykonávající Debořinu vůli a proroctví. Oba umělci mají velmi příjemnou barvu hlasu, jejich technika je neomezená a umožňuje jim zvládat náročný part s nadhledem a dodat mu decentní jiskru hereckého projevu, tak akorát pro duchovní oratorium. Škoda, že mezzosopranistka Sophia Patsi měla tak krátký part v roli Sisery, neboť i ona disponuje dramatickým projevem a sametově zbarveným hlasem. Wolf Matthias Friedrich jako Barakův otec Abinoam působil zejména v prvním výstupu ve své roli lehce křečovitě.
Velký dík a poklona patří vynikajícímu sboru, který se bezchybně zhostil náročných mnohahlasých partů, včetně všech tří jeho sólistů, kteří měli nelehkou úlohu v komorních obsazeních se sólisty. Rozdíl mezi sólistou a sborovým sólem byl znát, ale nikterak nerušil provedení díla.
Na Tonu Koopmanovi je vidět, že i po tolika letech koncertní praxe stále hudbou žije a že ho jeho profese baví. Muzikolog, varhaník a cembalista disponující mimořádnou virtuózní technikou, jež předvedl mimo jiné na konci druhého dějství v árii Baraka, se staré hudbě věnuje už desítky let a Amsterdam Baroque Choir & Orchestra řídí neuvěřitelných 46 let. Svou nezdolnou energií a nadšením inspiruje nejen hráče, ale i publikum.
Třídílné oratorium Deborah nepatří v plejádě Händlových děl k těm nejslavnějším, ale jedná se o pozoruhodné dílo zkušeného mistra s duší dramatika, které si rozhodně zaslouží pozornost na koncertních pódiích. Ostatně buďme vděční v dnešní bohapusté a stresuplné době za jakoukoliv připomínku lidských hodnot jako statečnost, odvaha, víra, čest, naděje a láska.

Amsterdam Baroque Orchestra & Choir / Koopman – Händel: Deborah
25. května 2025, 19:00 hodin
Velký sál, Konzerthaus, Vídeň
Program
Georg Friedrich Händel: Deborah
Účinkující
Sophie Junker – soprán
Jakub Józef Orliński – kontratenor
Sophia Patsi – mezzosoprán
Wolf Matthias Friedrich – bas
Amsterdam Baroque Choir
Amelia Berridge – soprán
Kieran White – tenor
Donald Bentvelsen – bas
Amsterdam Baroque Orchestra
Ton Koopman – dirigent, cembalo
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]