List z Kanady: Jak hledali nové talenty v Montrealu
Montreal, odkud tyto řádky píšu, právě navštívila první letošní vlna téměř tropického počasí a prosklená atria komerčních center jsou vítaným útočištěm pro obyvatele a návštěvníky centra města. Stejně jako před osmi lety, kdy se v takovém centru s názvem Complexe Desjardins konala soutěž Jeunesses Musicales Montréal International Competition – soutěž objevující nové talenty v oblasti operního zpěvu, hry na housle a klavír. Odezva ve světě byla tenkrát mimořádná: přihlásilo se 281 soutěžících ze 45 zemí.
Nakonec do finále postoupilo 58 semifinalistů. Ti dostali možnost za účasti veřejnosti ve třech po sobě následujících dnech přednést svůj pětadvacetiminutový recitál. A byli hodnoceni vskutku hvězdnou porotou.
Co je na tom po tolika letech i dnes pozoruhodného? Předně fakt, že všichni tehdejší porotci (včetně nejstaršího z nich Cesara Siepieho) jsou stále mezi námi a někteří pořád ještě ve víru aktivní kariéry – třeba Grace Bumbry. Z několika tehdejších soutěžících se staly velmi vyhledávané hvězdy, ale o tom až za chvíli. Celá událost byla atraktivní i pro širokou veřejnost. Mistrovské kurzy v různých koncertních síních města byly pro návštěvníky zdarma a vše probíhalo v uvolněné multinárodnostní atmosféře.
Velmi se tehdy vydařil i zahajovací ceremoniál, kde byli představeni všichni porotci i soutěžící. Vzal jsem si s sebou tehdy k podpisu dva operní komplety na CD a doufal, že se mi podaří získat autogram alespoň jednoho z protagonistů. Bylo plno, ale ne natolik, že bychom se museli tlačit a já náhodou stál na místě, kolem něhož museli projít všichni ti věhlasní porotci. Lepší místo jsem mít nemohl a cítil jsem trému i očekávání věcí příštích zároveň.


Když se za touhle událostí osm let starou ohlednu zpět, mrzí mne, že jsem tehdy nenavštívil více mistrovských kurzů, konaných v rámci soutěže, než ten jeden jediný, pořádaný Američankou Marylin Horne (1934).

Tato vynikající mezzosopranistka je spojována především s hudbou Rossiniho a Händela a často vystupovala s Joan Sutherland. Má za sebou také neuvěřitelných 39 aktivních sezón v San Francisco Opera. Věnuje se pedagogické činnosti a má smysl pro humor, což jsem poznal právě při jejím mistrovském kurzu.

Hlavní cenu v soutěži tenkrát vyhrála Kanaďanka Measha Brueggergosman (1977). Její jméno se těžko pamatuje. První část jejího příjmení tvoří jméno jejího švýcarského manžela, druhá část je její jméno za svobodna. Je známá jako operní i koncertní pěvkyně, při zahájení Zimních olympijských her 2010 ve Vancouveru zpívala pro celý svět olympijskou hymnu.
Dalším soutěžícím, který to doposud ve své kariéře dotáhl daleko, tehdy byl Kanaďan Joseph Kaiser (1977), rodák z Montrealu. Často je ke slyšení v Lyric Opera of Chicago. Po představení Dialogues des Carmélites Francise Poulenka, kde zpíval roli Rytíře de la Force, jsem s ním u služebního vchodu mluvil a s úsměvem jsme vzpomněli právě na soutěž talentů v roce 2002. Musím říci, že je to stále velmi otevřený a přátelský umělec. Když vyšel, doprovázen manželkou, sám na nás zavolal: “Hello, I am Joseph.” Doba se vlastně tak moc nezměnila…
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]