Jak nepomáhat mladým umělcům…
…aneb Pokus o polední koncerty
Ještě pod vedením Vladimíra Darjanina se Česká filharmonie inspirovala londýnským vzorem z Wigmore Hall a pro novou sezónu připravila cyklus Polední koncerty. Zájemce o tyto koncerty se na zastaralé webové prezentaci mnoho nedozví (Jak asi dopadlo lukrativní výběrové řízení na webmastera nových stránek??)! Pokud se zájemce o vstupenky náhodou dopátrá na internetových stránkách Cyklu PR najde recitály mladých českých umělců a výběr je exkluzivní: S. Pěchočová, J. Vodička, A. Skoumal, J. Špaček, P. Berger, V. Veverka, Š. Švestka, L. Vondráček. Tato generace výborných muzikantů by měla být velmi opečovávaná. Nejen v ČF, ale třeba i v Českém rozhlase. Kolik nahrávek nebo záznamů koncertu těchto interpretů je slyšet v jeho vysílání? Neupadnou v zapomnění pro další generace posluchačů, když stále slyšíme nahrávky z 60. a 70. let? O Radiu Classic FM ani nemluvě!! Rozbor a srovnání třeba s BBC, France Musique, NPR, BR Klassik nebo britským Classic FM by pravděpodobně neškodil.
Soudě podle zahajovacího koncertu mnohé pro tuto výbornou generaci nebylo vykonáno. Nepočítaje nulové informace o interpretech na internetových stránkách. Zájemce o vstupenky se v 21. století dozví, že „Litujeme, ale tento koncert není přístupný k online prodeji. V případě zájmu o vstupenky kontaktujte Informační servis České filharmonie“. Náhodný návštěvník nedostane ani vstupenku na koncert v předsálí Sukovy síně, o kvalitě tiskových zpráv, o stavu nástroje Kawai a o jeho adjustaci i naladění ani nemluvě. PR České filharmonie ve všech ohledech zklamalo. Hudební mládí dostalo pouze příležitost a to je málo. Jakýkoliv podnik nebo firma (nebo snad i Ministerstvo kultury??) by z takové kvality prezentace pravděpodobně vyvodil důsledky. Nevím také, zda byly nabídnuty vstupenky studentům Pražské konzervatoře nebo AMU, ale malá návštěvnost sestávající z náhodných turistů a starší věkové generace musí být neuspokojující nejen pro interpreta. Mladé posluchače jsem téměř neviděl. Nebo je chyba též u slovutných pedagogů? Opravdu nevím!
Slávka Pěchočová předvedla náročný program z děl Janáčka, Chopina a Schumanna. V hodinovém repertoáru ukázala velmi solidní techniku i smysl pro stavbu celku. Koncentraci a vnitřní ponor, jakož i zaujetí pro detail, prokázala zejména v Carnavalu op. 9 Roberta Schumanna. Toto dílo je jejímu naturelu zřejmě bližší něž Chopinova Balada, které chyběla velká romantická poetičnost, lyrika i laskání s vnitřními hlasy. Volba Janáčkova cyklu V mlhách na úvod recitálu nebyla zřejmě nejvhodnější a nad prostotou a impresionistickou intimností díla převažovala trpící duše Janáčka.
Česká filharmonie – Polední recitály
Sukova síň, středa 8. září 2010, 13:00 hod.
Slávka Pěchočová – klavír
program:
Leoš Janáček: V mlhách
Frédéric Chopin: Balada č. 3 As dur op. 47
Robert Schumann: Karneval op. 9
www.ceskafilharmonie.cz
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]