Album týdne Normana Lebrechta: Alban Berg, jak jste ho ještě neslyšeli

Tento týden hodnotí ve své pravidelné recenzi Norman Lebrecht nahrávku raritních děl Albana Berga v provedení BBC Symphony Orchestra a houslisty Jamese Ehnese.
James Ehnes (zdroj James Ehnes)
James Ehnes (zdroj James Ehnes)

Tohle je Alban Berg, jak jste ho ještě nikdy neslyšeli. Lockdown strávil anglický dirigent Sir Andrew Davis tím, že zorchestroval dvě z Bergových děl, která nikdy nebyla zamýšlena pro orchestr. Klavírní sonáta z let 1907 až 1908 byla Bergovým prvním publikovaným dílem, jež napsal pod bedlivým dohledem svého učitele Arnolda Schönberga, který právě objevoval atonalitu.

Passacaglia z roku 1913 je dalším Bergovým krokem k dospělosti. V Davisově orchestraci zní sonátová partitura jako ztracená suita z jeho druhé opery Lulu, zatímco Passacaglia je silně ovlivněna Vojckem.

Kdybych ji uslyšel naslepo, pravděpodobně bych hudbu identifikoval jako Bergovu, i když některé pasáže by se daly zaměnit s Franzem Schrekerem, arcidekadentním operním skladatelem té doby. V každém případě na tom není nic špatného a skladba je v podání Symfonického orchestru BBC opravdu poslouchatelná a přesvědčivá, prodchnutá strhujícími sóly koncertního mistra Igora Juzefoviče. Stejně jako většina Schrekerových děl, i toto Bergovo plyne kolem, omývá vás a obklopuje, aniž by uchvátilo. Tři orchestrální skladby z let 1914 až 1915 zde zaznívají v Bergově originální partituře, i když i ony jsou, s prominutím, poněkud schrekerovské.

Houslový koncert je jiná záležitost. Dílo napsané jako pocta dospívající dceři Almy Mahlerové Manon, která zemřela na dětskou obrnu, a prodchnuté dvojí erotikou Lulu a Bergovým mimomanželským milostným vztahem s Alminou švagrovou v Praze, zaplatil americký houslista Louis Krasner výměnou za výhradní práva.

Berg zemřel v roce 1935 ve věku 50 let na infekci a posmrtná premiéra ztroskotala na psychickém zhroucení dirigenta Antona von Weberna, který ji měl dirigovat. Krasner se bez většího ohlasu držel původní partitury dvacet let. Současné provedení vychází z revize z roku 1996, kterou provedl Bergův životopisec Douglas Jarman.

Koncert, který kanadský sólista James Ehnes hraje s příjemným, medovým tónem, vyniká po předchozím tápání jako vznosné mistrovské dílo. Ehnes upozaďuje obtížnost díla, hraje jej spíše jako pozdní romantismus než jako modernu a tento přístup osvětluje odkazy na Lulu a Bacha. V jedné z nejlepších interpretací Berga, pokud se dobře pamatuji, projevují Davis a Symfonický orchestr BBC spoustu empatie. Jsem skoro v pokušení napsat, že pokud máte rádi Čajkovského koncert, tak…. no, ne tak docela, ale skoro.

Alban Berg: Violin concerto &c.
Klavírní sonáta (orchestrace Sir Andrew Davis)
Passacaglia (orchestrace Sir Andrew Davis)
Koncert pro housle a orchestr
James Ehnes – housle
BBC Symphony Orchestra
Sir Andrew Davis – dirigent

Label: Chandos Records
Hodnocení Normana Lebrechta: ****/*****

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments