Armida Quartett: brilantní dokonalostí a precizností ke kráse

Členové Armida Quartett ukázali téměř posedlost, jak lze sloužit skladateli a s jak velkou úctou naplnit a sdělit obsah jeho děl. Základem jejich hry je dokonalost, vyrovnanost zvuku, technická vybavenost a kvalita všech hráčů. Nikdo zvukem svého nástroje nevyčnívá a do sálu se šíří téměř kvadrofonní zvuk. Nemusí mít ani špičkové italské nástroje. Každá fráze je dovyslovena a má jasnou logiku. Ať v Bergovi nebo Brahmsovi. Všemi dostupnými prostředky zprostředkovali na včerejším koncertě v Sále Marinů velké dynamické odstíny, intimitu i orchestrální zvuk. Nikde ani známka po hrubosti. Předivo hlasů je plastické a hráči Martin Funda, Johanna Staemmler, Teresa Schwamm a Peter-Philipp Staemmler přenášejí na posluchače s naprostou samozřejmostí a německou precizností nádherné barvy. Při jejich vycizelovaném spiccatu, jsem si vzpomněl na mistrovský kurz Anne-Sophie Mutter a její důraz na jeho dokonalé zvládnutí. I pro tento fakt a mimořádný zážitek si pořídím jejich nahrávku Mozarta. Už se moc těším.

Pro posluchače náročný program byl sestaven z děl, jejichž tajné předivo zpěvných hlasů ukázalo nejen Bergovo mistrovství přechodu nálad, ale i provázanost s Brahmsem. Jeho vyjádření světabolu, touhy i melancholie vyznělo ve všech větách v interpretaci Armida Quartett naprosto dokonale a pro posluchače se dílo přes svoji složitost stalo snadno pochopitelné. Andante amoroso bylo „love story“, Allegro misterioso bylo rejem nočního hmyzu. Nastudovat tak složitou skladbu vyžaduje mimořádné schopnosti a nejeden soubor tento technický, ale i psychický křest ohněm neustál.

Brahmsův Smyčcový kvartet č. 2, a moll, op. 51 neslýcháme od českých kvartet často. Lyrika čtyřicetiletého Brahmse, mollová nálada, rytmická bohatost a neuvěřitelná hloubka mne lákala již jako konzervatoristu při jeho nácviku. Vybrousit tenkrát do dokonalosti rytmické složitosti, třeba dvou proti třem, představovalo velký problém. Včerejší absolutní Brahms mne nadchnul ve všech detailech, zejména svým mladistvým elánem a moderní interpretací nového věku. O souboru jistě v budoucnosti hodně uslyšíme.

 

Hodnocení autora glosy: 100 %

Pražské jaro
Víkend komorní hudby II
Armida Quartett
Martin Funda (housle)
Johanna Staemmler (housle)
Teresa Schwamm (viola)
Peter-Philipp Staemmler (violoncello)
21. května 2016 Sál Martinů – Hudební fakulta AMU

program:
Alban Berg: Lyrická suita
Johannes Brahms: Smyčcový kvartet č. 2 a moll op. 51

www.festival.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Armida Quartett (Pražské jaro 2016)

[yasr_visitor_votes postid="212495" size="small"]

Mohlo by vás zajímat