Autor: Srstka Jiří

Přední český znalec uměleckého práva a divadelních problematik. Narodil se v roce 1958. V roce 1982 absolvoval pražskou Právnickou fakultu Univerzity Karlovy a získal titul JUDr. V letech 1994-2002 byl ředitelem Národního divadla. Jeho docentská habilitace na DAMU vyšla knižně pod titulem Autorské právo a práva související v roce 2019. V roce 2012 obdržel profesuru. V roce 2002 se stal ředitelem DILIA – divadelní, literární a audiovizuální agentury, která spravuje autorská práva tvůrců divadelních děl. Působení zde ukončil v roce 2020 odchodem do důchodu.
Profesor Srstka se pravidelně vyjadřuje na stránkách Opery PLUS k málo probádaným oblastem hudebního divadla a právních otázek.

Testamenty Leoše Janáčka

Rozporuplná, temperamentní a vášnivá povaha Leoše Janáčka (v křestní listě Leo Eugen…

Nepochopitelná a neinscenovatelná Liška Bystrouška

Viděl jsem operu Příhody lišky Bystroušky minimálně v deseti inscenacích, ale nikdy…

Libreto k Dvořákově a Kvapilově Rusalce

Pokud se po představení Rusalky optáte diváků, o čem že vlastně Rusalka…

Wozzeck, krvavá opera Albana Berga

Opera Wozzeck (do češtiny je název opery přepisován nesprávně jako Vojcek) je…

Libušino proroctví

Smetanova opera Libuše se sice nehraje tak často, ale její postavení v…

Smrt v opeře

G.Verdi: Macbeth (Mnichov Bayerische Staatsoper - režie M.Kušej) Jestliže dnes kritizujeme filmy…

Čtyři podoby opery Prodaná nevěsta

Od první premiéry opery Prodaná nevěsta již uplynulo hodně let a je…

Janáček a Čapek

V letošním roce by se Leoš Janáček dožil 155 let. Jeho nedávná…

Dětský divák a operní svět

Vzpomínám si, že když jsem poprvé šel jako dítě na operní představení,…

Operní esej: Smetanův a Wenzigův Dalibor

O Daliborovi, Smetanově třetí opeře, byly popsány stohy papíru. Byla to jeho…