Baroko, Verdi a Šostakovič. Třikrát ze Salcburského festivalu

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
Salzburger Festspiele 2017: Sonya Yoncheva s večerem barokních árií pod taktovkou Alessandra De Marchiho, Dva Foscariové koncertně a Plácido Domingo v další verdiovské barytonové roli, Šostakovičova Lady Macbeth jako jedna z nejočekávanějších událostí

Salcburský festivalový kaleidoskop 2017

Nudná čísla a statistiky je vždycky lepší mít za sebou co nejdříve, takže s nimi raději rovnou začnu… První ročník Salzburger Festspiele, který se konal pod uměleckým vedením nového intendanta Markuse Hinterhäusera, byl zahájen 21. července tradičním činoherním představením Hoffmannsthalova Jedermanna na náměstí Domplatz (a protože v titulní roli vystoupil populární herec Tobias Moretti, daly se u velkoplošných plakátů s jeho portrétem na salcburských ulicích zaslechnout v nejrůznějších jazycích výkřiky: „Podívejte, komisař Rex!“).

Než letní přehlídka 30. srpna skončí provedením Donizettiho Lucrezie Borgie s Krassimirou Stoyanovou a Juanem Diego Flórezem, odehraje se úctyhodné množství repríz jedenácti operních titulů, pěti činoherních inscenací a několik desítek koncertů z celkem třinácti tematických řad. Kdo je dostatečně dobrodružného založení, může stihnout během jediného dne třeba i tři až čtyři festivalové produkce, protože se hraje dopoledne, odpoledne i večer na místech, která jsou od sebe vzdálena nanejvýš několik minut pěší chůze. A kdo nechce utrácet nikoliv zanedbatelné částky za vstupné (momentálně seženete v předprodejích lístky na operní představení pouze v cenách od dvou set dvaceti do čtyři sta třiceti eur), může si každý večer zdarma užít třeba promítání záznamů i přímých přenosů festivalových operních představení na Kapitelplatz.

Letošní program tohoto „kina pod hvězdami“ připomněl patnáct let od zdejšího debutu jisté momentálně nejzářivější hvězdy festivalu sérií s názvem Netrebko Special. Trubadúr, Figarova svatba, La Traviata, Bohéma, stejně jako letošní Aida – to vše jsou vzpomínky na divadelní události, které spojovala nejen přítomnost slavné sopranistky, ale i skutečnost, že bývaly obvykle dlouho – a téměř beznadějně – dopředu vyprodané. Jste-li ale dostatečně pozorní, máte velkou šanci potkat své oblíbence naživo i bez vstupenky v ruce. Právě Annu Netrebko se synem a přítelkyněmi jsem například viděl kráčet na oběd do oblíbené restaurace Triangel, která sídlí hned naproti trojici hlavních festivalových budov na Hofstallgasse…

Ale dosti bulváru. Během tří dnů, které jsem tentokrát na festivalu strávil, jsem měl možnost navštívit jeden koncert a dvě operní představení, a to v pořadí od téměř komorního barokního nokturna v Mozarteu až po monumentální inscenaci jednoho z vrcholných operních děl dvacátého století ve Velkém festivalovém domě. Tak tedy popořadě…

Grosses Festspielhaus Salcburk (zdroj commons.wikimedia.org/foto Yair Haklai)


Sopranistka Sonya Yoncheva, soubor Academia Montis Regalis, dirigent Alessandro De Marchi
13. srpna 2017 19.30 hod. Mozarteum – Grosser Saal
Koncertní řada s názvem Liederabende (Písňové večery) představila v tomto roce celkem šest projektů, jejichž náplň uvedenému titulu vesměs dokonale odpovídala. Špičkové pěvce, jimiž jsou Christian Gerhaher, Elīna Garanča, Marianne Crébassa, Matthias Goerne a Krassimira Stoyanova, doprovázeli neméně skvělí klavíristé v písňových programech s tvorbou skladatelů devatenáctého a dvacátého století. Jak se však do této sestavy vklínila bulharská sopranistka Sonya Yoncheva se svým večerem barokních operních árií s doprovodem orchestru, je mi tak trochu záhadou… Pokud měl ovšem titul Liederabende upozornit na fakt, že se bude jednat o koncerty, jejichž hlavní devizou bude pěvecký výkon hlavního protagonisty, pak nelze namítat téměř nic.

Pětatřicetiletá Yoncheva je dnes opravdu jednou ze stálic světové operní scény a velká světová divadla se bez její přítomnosti neobejdou, zejména ve francouzském a italském romantickém a veristickém repertoáru. Před dvěma lety o tom koneckonců pěvkyně přesvědčila i pražské publikum ve Smetanově síni Obecního domu, kde vystoupila s pozoruhodným programem z árií Julese Massenetta a Giacoma Pucciniho. V tomto světle tedy Yoncheva leckoho překvapila svým aktuálním nahrávacím projektem, jehož náplň představila z větší části i na recenzovaném salcburském vystoupení. Jednalo se o CD s prostým názvem Händel.

Sonya Yoncheva (zdroj salzburgerfestspiele.at/foto © Rolex / Hugo Glendinning)

Proč se vlastně diva, kterou známe v posledních letech především jako Violettu, Antonii, Normu, Desdemonu nebo Mimi, rozhodla právě pro barokní operní árie? Odpověď možná nebude tak překvapivá, jak by se mohlo na první pohled zdát. Uvedený repertoár stál totiž přesně před deseti lety na počátku zpěvaččiny kariéry. Po absolvování akademie pro mladé pěvce Jardin de Voix v roce 2007 dostala od jejího zakladatele Williama Christieho pozvání ke spolupráci s jeho proslulým souborem Les Arts Florissants na evropském turné s operami Dido a Aeneas, L’incoronazione di Poppea a Les Indes galantes. Zdalipak si někdo ještě pamatuje na rok 2008, kdy Yoncheva vystoupila s posledně jmenovaným Rameauovým dílem koncertně i na pražských Strunách podzimu? Tak či onak je tedy zpěvaččin händelovský nahrávací počin jakýmsi návratem ke kořenům a patrně i k hudbě, k níž má sopranistka stále velice niterný a možná i nostalgický vztah.

Tak jako na nahrávce, i na koncertu v Mozarteu doprovodil Sonyu Yonchevu ve zhruba hodinu a půl trvajícím koncertu bez přestávky soubor Academia Montis Regalis s dirigentem Alessandrem De Marchi. Během své téměř čtvrtstoleté existence se tento komorní orchestr stačil etablovat jako jeden z nejpozoruhodnějších a také nejautentičtějších interpretů staré a barokní hudby vůbec, o čemž svědčí soustavná spolupráce s uznávanými specialisty Tonem Koopmanem, Jordi Savalem, Christopherem Hogwoodem a Reinhardem Goebelem, nebo dlouhá řada nahrávek pro společnost Opus 111.

Alessandro De Marchi (zdroj salzburgerfestspiele.at / foto © Sandra Hastenteufel)
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Hodnocení

Vaše hodnocení - Academia Montis Regalis -A. De Marchi & S. Yoncheva (Salzburger Festspiele 13.8.2017)

[Celkem: 2    Průměr: 4.5/5]

Vaše hodnocení - G. Verdi: I due Foscari (Salzburger Festspiele 2017)

[Celkem: 4    Průměr: 3.3/5]

Vaše hodnocení - Šostakovič: Lady Macbeth von Mzensk (Salzburger Festspiele 2017)

[Celkem: 5    Průměr: 5/5]

Související články


Napsat komentář